כלל ביטוח | ניתוח

ההשקעה הבעייתית: האם לפידות פוזל כעת לכס היו"ר או המנכ"ל בכלל ביטוח?

שווי ההחזקות של לפידות בכלל ביטוח ירד בכ-40 מיליון שקל בשנה האחרונה ומכאן מעורבותו המוגברת בחברה • בקשתו להתמנות לדירקטור בחברה נדחתה בעבר ע"י הממונה על שוק ההון, אולם כעת עשוי לפידות לפעול מחדש להשגת תפקיד מרכזי בחברה

אייל לפידות / צילום ארכיון: יוסי כהן
אייל לפידות / צילום ארכיון: יוסי כהן

הסיבה המרכזית למעורבות הרבה שגילה אייל לפידות בענייני כלל ביטוח בשנה האחרונה, נעוצה בהשקעה האישית הגדולה שביצע בחברה, במקביל לניהולה של שיכון ובינוי.

במאי 2019 קיבל לפידות אופציה לרכישת 4.99% ממניות כלל ביטוח מידיה של קבוצת אי.די.בי, בתמורה לסכום של 132 מיליון שקל. העסקה בין הצדדים הושלמה כחצי שנה מאוחר יותר, בנובמבר 2019.

העסקה בין הצדדים בוצעה לפי מחיר של 47.7 שקל למניה, ששיקף אז הנחה של כ-6% על מחירה של מניית כלל ביטוח בבורסה, שעמד אז על 50.8 שקל. עם זאת, בחצי השנה האחרונה נרשמה הדרדרות חדה במחירה של מניית כלל ביטוח וכיום עמד המחיר בבורסה על 33.85 שקל בלבד. כך שבפועל מופסד לפידות ב-29% ושווי המניות שבידיו עומד כעת על 94 מיליון שקל בלבד.

יש לציין כי את המניות רכש לפידות דרך חברה ייעודית בעלותו המלאה, באמצעות תשלום מזומן של 14 מיליון שקל מהונו האישי ו"הלוואת מוכר" של 118 מיליון שקל שקיבל מאי.די.בי. כך שכעת נמוך שווי המניות שבידי לפידות אף מגובה הלוואת המוכר שנטל.

את ההלוואה ללפידות מכרה אי.די.בי לקרן כלירמרק מיד לאחר העמדתה, וזאת בתמורה ל-93 מיליון שקל. תנאי ההלוואה כוללים ריבית שנתית קבועה של 4%, שתשולם יחד עם הקרן בתשלום אחד בתום חמש שנים ממועד העמדת ההלוואה, כלומר ב-7 בנובמבר 2024.

יש לציין כי ההלוואה לא כללה שעבוד על המניות הנמכרות לטובת המלווה, אולם לפידות התחייב להעניק שעבוד שלילי לטובת המלווה. המשמעות היא שהחברה של לפידות לא תמכור או תשעבד את מניותיה בכלל ביטוח לגורם אחר במהלך תקופת ההלוואה.

את רכישת המניות ביצע לפידות כעסקת השקעה ולא כעסקה פיננסית, והראייה לכך היא בקשה שהגיש אשתקד להתמנות לדירקטור בכלל ביטוח. בקשה זו נדחתה בידי הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, הד"ר משה ברקת, אולם כעת עשוי לפידות לפעול מחדש להשגת תפקיד מרכזי בחברה, לאור החזקתו המשמעותית במניותיה (4.2% כיום, בעקבות גיוס ההון שביצעה כלל בדצמבר 2019) ורצונו לראות שיפור בפעילותה.

אם אכן יסיים לפידות בימים הקרובים את תפקידו כמנכ"ל שיכון ובינוי, הוא עשוי לפעול בקרוב למינויו לאחד משני התפקידים הבכירים בכלל ביטוח  - המנכ"ל או היו"ר. תפקיד היו"ר אמור להתפנות בסוף 2020 בעקבות הודעת הפרישה של היו"ר הנוכחי דני נווה, בעוד שגם כסאו של המנכ"ל יורם נווה אינו נראה יציב לאור חוסר שביעות הרצון בשוק מתוצאות החברה ומביצועי מנייתה.