משקיעים וטייסים בכירים בישראייר הגישו הצעה לרכישת החברה

יו"ר ועד טייסי ישראייר לשעבר, קובי ברוט, העביר הערב לדירקטוריון אי.די.בי הצעה לרכישת הבעלות על החברה בתמורה ל-90 מיליון שקל • ישראייר היא חברת התעופה הישראלית הפעילה ביותר כיום, 40% מעובדיה שלא הוצאו לחל"ת מפעילים טיסות מטען ונוסעים ליעדים נקודתיים לטובת השבת ישראלים

 

היום בשעות אחר הצהריים נחתה על שולחנו של מנכ"ל קבוצת אי.די.בי, אהרון קאופמן, הצעה ממקום שלא ציפה לה. הטייס קובי ברוט, לשעבר יו"ר ועד הטייסים של ישראייר, הגיש הצעה בשם קבוצת משקיעים לרכוש את החברה תמורת 90 מיליון שקל במזומן (26 מיליון דולר).

הצעתו של ברוט היא לרכוש את החברה AS IS, ללא בדיקת נאותות, בעסקה שאמורה להתבצע במהירות יחסית וכוללת גם את החברות הבנות של ישראייר - נתור, סקי דיל, בשביל הזהב ודיזנהויז תיירות נכנסת. בהצעה מציב ברוט לבעלת השליטה אי.די.בי דדליין למתן תשובה - 25 ביוני (יום חמישי הבא), "בשל מצב הענף"- וחתימה על ההסכם המלא לא יאוחר מ-7 ביולי.

בינתיים מבקשים ברוט והמשקיעים שלא נחשפים כי לא יתנהל משא ומתן עם מציע אחר, אלא אם תוגש הצעה הגבוהה בלפחות 20% מגובה הצעתם. עם תחילת המו"מ יופקד סכום של 10 מיליון דולר להבטחת העמידה בתנאי ההסכם המלא.

"בהינתן מצבה של אי.די.בי מחד ומצבה הרגיש של ישראייר והענף מאידך גיסא, אנו מניחים שהצעתו זו תישקל בכובד ראש, במיוחד לאור העובדה שאין היא מונעת בירור מצב שוק הרוכשים לפני התחייבות כלשהי של אי.די.בי", מסרה החברה.

ההצעה משקפת את אמונם של הטייסים בחברה ובהנהלה שלה, אבל גם מחיר נמוך יותר מזה שאותו מצפה אי.די.בי לקבל, המותאם למצבה של ישראייר כיום, לאחר שההון העצמי שלה נמחק ב-40%, בשעה שלחברה כמעט אין הכנסות וכשאין אופק בענף התעופה לפתיחת השמים.

ההצעה האחרונה שנידונה לרכישת ישראייר היתה של קרן פורטיסימו, והיא עמדה על  35 מיליון דולר - חצי מהמחיר ההתחלתי שהציבה אי.די.בי לחברה בשעתו. גורם המעורב בהצעה הנוכחית הגדיר אותה כ"הצעה הוגנת, שהיא בשום דרך לא ניצול הזדמנות. זו הצעה שמשקפת את הסיכון בענף מצד אחד ואת האמון שלנו בחברה מצד שני".

ישראייר היא חברת התעופה הישראלית הפעילה ביותר כיום. 40% מעובדי החברה שלא הוצאו לחל"ת, מפעילים טיסות מטען ונוסעים ליעדים נקודתיים לטובת השבת ישראלים לארץ. עם זאת, לחברה אין הכנסות מהסגמנט של חופשות. החברה ציפתה להתחיל לעבוד בקיץ, אלא שבינתיים היא מבינה שזה לא יקרה כל עוד נדרשים מהנוסעים 14 ימי בידוד.

ישראייר מפעילה כיום ארבע טיסות יומיות לאילת, בשעה שארקיע בהדממה מוחלטת. ישראייר קיבלה אישור ליטול הלוואה של 90 מיליון שקל, והיא סגרה את הסכם המימון מול בנקים מלווים, אבל בינתיים החברה ממתינה, כשהיא יודעת שהלוואה צריך להחזיר ובשעה שאין הכנסות - התחייבות כזו לא בהכרח תהיה לה לעזר.

אורי סירקיס, מנכ"ל החברה, שדיבר בוועדת הכלכלה בכנסת, סיפר שהחברה מוכרת בהיקף של 300 מיליון דולר, והיא חייבת ללקוחות כספים בהיקף של 9 מיליון דולר על טיסות שלא בוצעו לאור המשבר.


הסגר הפיל את שווי חברות התעופה

אי.די.בי עוסקת בשנתיים האחרונות בניסיונות למכירת ישראייר, ואף היתה קרובה לחתימה על הסכם למכירת חברת התעופה לידיה של קרן פורטיסימו. עם זאת, התפשטותה של מגפת הקורונה בעולם והסגרים שהטילו המדינות, הפילו את שוויין של חברות התעופה והביאו לעצירת המגעים בין הקרן לאי.די.בי .

מאז נקלעה אי.די.בי למצוקה תזרימית קשה, שאותה היא מנסה לפתור באמצעות הסדר חוב שהציע בעל השליטה, אדוארדו אלשטיין, ושאמור לכלול גם את הנפקת ישראייר בבורסה. עם זאת, כעת הגיעה כאמור ההצעה המפתיעה מקבוצת המשקיעים, שעשויה לספק תפנית חדשה בעלילה.

סירקיס, מנכ"ל ישראייר, מסר ל"גלובס" בתגובה: "ההצעה מעידה על חוסנה של ישראייר, על הניהול שלה ועל הקשר בין ההנהלה לטייסים, וזו מחמאה גדולה שבאמצע משבר הקורונה מישהו מציע 90 מיליון שקל. נוסף על כך, יש להביא בחשבון שאלשטיין (בעלי השליטה באי.די.בי) לקח מישראייר הלוואה של 5 מיליון דולר שצריך לפרוע. יחד עם מה שצריך לשלם לטייסים במסגרת תנאים וכדומה, אני מעריך שהעסקה תגיע להיקף של 35 מיליון דולר, ובשיא משבר הקורונה זה ממלא אותנו בגאווה".