סין רוצה להמשיך להשתמש באמצעים המיוחדים למלחמה בקורונה גם ביום שאחרי המגפה

יישומי מעקב סלולריים הפכו לכלי מרכזי במאבק של הערים הגדולות בסין נגד הקורונה • חלקן זוממות להשתמש ביישומים גם למטרות נוספות • גולשי האינטרנט הסינים מנסים להתנגד למהלך

אישה בסין עומדת ליד קיר של קודי בריאות. לכל עיר בסין יש קוד משלה, מה שיצר בעיית תנועה בין הערים / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
אישה בסין עומדת ליד קיר של קודי בריאות. לכל עיר בסין יש קוד משלה, מה שיצר בעיית תנועה בין הערים / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

בחודש פברואר, כשהקורונה הייתה עדיין עניין סיני פנימי, החלו הערים הגדולות במדינה להשיק בזו אחר זו יישומים סלולריים ייעודיים למלחמה בנגיף. היישומים סיפקו לכל אזרח קוד בריאות בצבע אדום, צהוב או ירוק שסימן את הסיכון שנדבק בקורונה על סמך פרטים אישיים שהזין, היסטוריית הנסיעות שלו ופרמטרים נוספים. במהרה הפכה הצגת הקוד הירוק לתנאי הכרחי לכניסה למתחמי מגורים ומקומות ציבוריים, ממש כמו בדיקת חום.

יישומי הבריאות הללו, שמותקנים היום במכשירים הסלולריים של מאות מיליוני סינים, נחשבים לאחד הגורמים להצלחה הסינית בהתמודדות עם הנגיף בגל הראשון, אך הם גם יצרו לא מעט בעיות למשתמשים. כל עיר כאמור בנתה יישום עצמאי משלה, וכך, סינים שנסעו מחוץ לאזור מגוריהם לא הורשו להיכנס לבתי קפה ומסעדות - כיוון שלא יכלו להציג את הקוד הירוק המקומי. אזרחים סינים אחרים גילו כי הם תקועים עם הקוד האדום במשך שבועות ארוכות, גם אחרי שהשלימו את 14 ימי הבידוד הנדרשים, מבלי שיהיה להם למי להתלונן.

אם כל זה לא מספיק, הרי שבשבועות האחרונים נודע כי חלק מהערים הסיניות זוממות להמשיך להשתמש ביישומי המעקב המיוחדים למטרות נוספות - גם הרבה אחרי שמגפת הקורונה תסתיים.

ציון בריאות לכל תושב

בסוף מאי הציג סון יונגרונג, ראש ועדת הבריאות של העיר האנגג‘ואו במזרח סין, תוכנית להוסיף פיצ'ר חדש ליישום הקורונה שיעניק ציון בריאות כולל לכל תושב. לפי התוכנית, כל אזרח בעיר יקבל בנוסף לקוד הקורונה הרגיל ציון בריאות בין 0 ל-100 על בסיס ההיסטוריה הרפואית והרגלי שעות הפנאי שלו. אותו ציון יושווה לציונים של שאר תושבי העיר, וימקם אותו במדרג בריאות עירוני. הציון הבריאותי של האזרח יעלה אם הוא ישן מספיק שעות בלילה או הולך יותר מ-15 אלף צעדים ביום, וירד בגין שתיית אלכוהול מופרזת ועישון סיגריות.

אף שלא הובהר כיצד בדיוק ייאסף כל המידע המדובר ליישום, רשויות הבריאות של האנגג‘ואו הציגו רעיונות מרחיקי לכת לגבי הציון הסופי. לפי התוכנית, שמזכירה פרק בסדרה "מראה שחורה", חברות עסקיות יקבלו גישה לציון של עובדיהן ויוכלו לבנות מדד לבדיקת מצב הבריאות הכולל אצלן.

ההצעה של האנגג'ואו נשמעת קיצונית, אבל צריך לבחון אותה לאור השאיפה ארוכת שנים של השלטונות הסינים לדרג את אזרחיהם בציונים, כדי לעודד התנהגות חיובית ולהעניש התנהגות שלילית. כבר ב-2014 הכריזה סין על כוונתה להשיק מערכת ארצית לדירוג חברתי, שאמורה הייתה להיות מושלמת השנה. עוד לפני השלמת המערכת הארצית החלו ערים רבות להפעיל מערכות דירוג מקומיות קטנות משלהן, שמתגמלות בנקודות זכות בגין מעשים לטובת הכלל כמו תרומת דם ומורידות ניקוד למי שלא הפרידו אשפה כראוי. ציון נמוך יכול להוביל לתשלום קנסות, וציון גבוה מעניק הנחות לקניות או השאלת ספרים חינם בספריות.

מסורתית, אזרחי סין נחשבים לפחות רגישים לנושאים של איסוף מידע אישי ופרטיות בהשוואה לאזרחי המערב. זכורה במיוחד אמירתו המפורסמת של רובין לי, מייסד מנוע החיפוש המוביל בסין באידו, על כך שהסינים "מוכנים לוותר על הפרטיות בתמורה לנוחות, ביטחון ויעילות". אך הפעם נראה שהרשויות בהאנגג‘ואו הלכו רחוק מדי, אפילו במונחים סינים.

פרסום התוכנית השערורייתית של העיר הוביל למתקפה חזיתית ברשתות החברתיות נגד הרשויות. "המצב הבריאותי שלי הוא עניין פרטי, למה שתרצו לאסוף מידע עליו ולבנות לוח תוצאות?", שאל גולש מוטרד. "בזמן המגפה לא הייתה לנו ברירה אלא להשתמש ביישום, אבל אני מקווה שאחרי המגפה נקבל אישור למחוק אותו", כתב גולש אחר.

מתנגדי היוזמה העריכו כי חברות ביטוח וארגונים המגייסים עובדים ימהרו לנצל את הציון הבריאותי כדי לקבל החלטות. "לפי סטטוס הבריאות שלך משלוש השנים האחרונות, החלטנו שבריאותך לא מתאימה לעבוד שעות נוספות בכמות שאנחנו צריכים למשרה זו", דמיין גולש אחד תהליך מיון לעבודה בעתיד. בסקר שנערך בוויבו, הגרסה הסינית של טוויטר, הביעו 86% התנגדות למהלך.

הקוד של הכלכלה החדשה

סין אמנם אינה דמוקרטיה, והבכירים העירוניים לא נבחרים על ידי העם אלא ממונים בידי המפלגה, אך אין זה אומר שהם אינם קשובים לדעת הקהל. בעקבות המתקפה הודיעה האנגג‘ואו כי היא נסוגה מיישום התוכנית, באקט של ניצחון לגולשי האינטרנט המקומיים. אך נראה שהיא אינה האחרונה שתנסה למנף את מאגר המידע הענק על תושביה, שנאסף בזמן הקורונה.

"אפשר להשיק מגוון רחב של פונקציות ביישום, זה משהו שלא צפינו", אמר לתקשורת המקומית מזכיר הממשלה בשנחאי צ‘ן ג‘ינג, כשהוא מצביע על תחומים כמו כושר ופנסיה שניתן לשלב בקודי הבריאות. בעיר שנג'ן שבדרום סין מציעים כבר להפוך את יישום הבריאות למלחמה בקורונה לתעודת זהות דיגיטלית לתושבים.

בימים אלו עובדים בסין גם על השקת יישום קודי בריאות ארצי אחיד, שיחליף את המערכות העירוניות הנפרדות. מנהל המרכז שמפתח את הגרסה האחידה העריך בראיון כי "בימי הפוסט קורונה כלכלת קודי הבריאות תהפוך למשימת המחקר העיקרית של הממשלה וחברות האינטרנט".

לאור ההתנגדות שהתעוררה במקרה של האנגג‘ואו, הרשויות הסיניות יהיה אולי זהירות יותר בשימוש באמצעים מתקופת הקורונה, אך הן עלולות להתקשות לעמוד בפיתוי לנצל את הניטור של האזרחים. "מרגע שוויתרנו על זכויותינו תחת נסיבות מיוחדות, קשה יהיה לקבל אותן בחזרה", חזה גולש סיני פסימי.