כלל ביטוח | בלעדי

הפגישה שעוררה את הסערה בכלל ביטוח: היו"ר נוה הגיע לביתו של אייל לפידות בסביון

"גלובס" חושף פרטים חדשים על הפגישה השנויה במחלוקת: היו"ר ובעלי המניות ארקין ולפידות נפגשו בביתו של האחרון בסביון • מקורבים למשתתפים: "לא ניתן היה לעשות אותה במקום אחר בגלל מגבלות הקורונה"

אייל לפידות / צילום ארכיון: יוסי כהן
אייל לפידות / צילום ארכיון: יוסי כהן

הסערה סביב המאבקים בחברת כלל ביטוח מסרבת לדעוך: ל"גלובס" נודע כי הפגישה שהובילה לטענות של המנכ"ל יורם נוה נגד התנהלותם של היו"ר דני נוה ובעלי מניות בחברה, התקיימה בביתו בסביון של אייל לפידות, מבעלי המניות של כלל ביטוח ומנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי.

בפגישה המדוברת, שהייתה במוקד הבדיקה החיצונית של השופט בדימוס יורם דנציגר, שעוררה את הסערה בכלל ביטוח, השתתפו שלושה: יו"ר כלל ביטוח נוה (שגר בסמוך ללפידות בסביון), ניר ארקין, בנו של מורי ארקין ומי שמנהל את קבוצת ההחזקות המשפחתית והפרטית (המחזיקה 6.8% ממניות כלל ביטוח) ולפידות (המחזיק 4.2% מהמניות ושלאחרונה עומד במרכז סערה אחרת - הדחתו הצפויה מתפקיד מנכ"ל שיכון ובינוי).

גורם המעורה בחלק מפרטי הפגישה שנערכה בביתו של לפידות, ציין היום כי מדובר על פניו במיקום בעייתי, כשלטענתו "לא ראוי שיו"ר של חברת ביטוח ייפגש עם בעלי מניות בביתם". זאת תוך שהתייחס למורכבות העניין בהתייחס לתנאי היתר ההחזקה שניתן לארקין בכלל ביטוח (בניגוד ללפידות שלא מחזיק בהיתר שכזה ולכן אינו מחוייב בפני הרגולטור, ר"ש).

גורם אחר המעורה בפרטי הפגישה שנעשתה בביתו של לפידות הדגיש בפנינו היום כי "הפגישה נעשתה באישור עורכי דין ויועצים משפטיים של הצדדים עוד קודם לקיומה, לא נעשו בה ובמהלכה דברים אסורים, והיא בטח שלא הוסתרה מהבודקים החיצוניים בכלל ביטוח, כשדנציגר עצמו שיתף את מהות הפגישה בדוח שכתב".

עוד הם אומרים כי "לא ניתן היה לעשות את הפגישה במקום אחר בגלל מגבלות הקורונה, כשרוב הפגישות באותם ימים נעשו באמצעות הזום או בבתים".

הבודק לא מצא ראיות ל"התקפלות" המנכ"ל

בדוח הבודקים החיצוניים בכלל ביטוח, שהוביל דנציגר יחד עם עו"ד ד"ר איל גבע, צוין כי היו"ר דני נוה פירט בפניהם כי ב-27 באפריל השנה קיימו השלושה פגישה שהתווספה לפגישה שקיימו נוה וארקין לבדם בדצמבר 2019. בפגישות אלה ביקרו בעלי המניות, שאינם בעלי זכויות שליטה בכלל ביטוח, את המנכ"ל יורם נוה, תוך שקראו להחליפו בתפקיד, כפי שפירט דנציגר בדוח הבודק החיצוני בכלל ביטוח.

האמירות הללו עמדו בבסיס הטענות של מנכ"ל כלל ביטוח לפיהן היו"ר פעל להדחתו בשל לחץ מצד בעלי המניות, ובניגוד לכללי הממשל התאגידי. טענותיו של יורם נוה זכו לאוזן קשבת מצד הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת (שבעבר עבד כמנהלו הישיר ברשות ניירות ערך). בעקבות זו הוקפאה היוזמה להדחתו של יורם נוה ומונה הבודק החיצוני בכלל ביטוח.

למעשה, גם היום, לאחר שהבודק החיצוני כבר סיים את עבודתו ולא מצא ראיות לטענות המנכ"ל בדבר "התקפלותו" בפני בעלי המניות של כלל ביטוח, הדיון בנושא הדחת המנכ"ל יורם נוה טרם נעשה. זאת בעוד שהיו"ר דני נוה הודיע על פרישה בפועל בסוף השנה, לאחר שהסיר את מועמדותו לכהונה נוספת.

בשורה התחתונה קבע דוח הבודק בכלל ביטוח כי הגם שנפל פגם בהתנהלותו של דני נוה בכך שניסה לקדם החלפת המנכ"ל ללא דיון מקדים בדירקטוריון החברה, הרי שלא נמצאה ראיה לחיזוק טענות המנכ"ל יורם נוה, כשהיו"ר פעל על פי הדוח באופן עצמאי ולטובת החברה בעיניו, ושלא מטעם בעלי המניות.

עם זאת, דוח הבודק גם קבע כי "לא היה זה נכון מצד ניר ארקין ומצד אייל לפידות להביע את עמדתם בפני יו"ר הדירקטוריון בדבר התאמת המנכ"ל לתפקידו", הגם שהכיר בערך האקטיביזם מצד בעלי מניות ולא אסר מפגשים בין בעלי תפקידים ודירקטורים לבין בעלי מניות.

עוד נציין כי מבחינת הממונה על רשות שוק ההון ההתערבות האמורה של ניר ארקין אפשר והיא חריגה מתנאי היתר ההחזקה שניתן להם. דברים אלה נאמרו במכתב חריף ששלח הממונה לארקין, בדומה למכתב ששלח גם לאלרוב שבשליטת אלפרד אקירוב, שגם מחזיקה בהיתר החזקה בכלל ביטוח.