הימורים | בלעדי

הדרך המפתיעה של הממשלה לממן את נזקי הקורונה: הרחבת שוק ההימורים

המגפה פגעה בהכנסות המועדונים, ובענף מבקשים "הקלות רגולטוריות", שמשמעותן אישור שיטות הימורים חדשות שיפעיל הטוטו - משחקי "אין-פליי" המאפשרים הימורים תוך כדי משחק • באוצר שוקלים בחיוב את הצעד, אך חוששים כי המשחק יניב למדינה רווחים שלא יצדיקו את נזק ההימורים

שר האוצר ישראל כ"ץ ושר התרבות והספורט חילי טרופר / צילום: מארק ישראל סלם - "ג'רוזלם פוסט", שלומי יוסף
שר האוצר ישראל כ"ץ ושר התרבות והספורט חילי טרופר / צילום: מארק ישראל סלם - "ג'רוזלם פוסט", שלומי יוסף

בסוף השבוע שעבר הגיע תורם של בכירי הספורט בישראל לעלות לירושלים ולתאר את המצוקה שמתרחשת עליהם בעקבות משבר הקורונה. דיון שהתקיים בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת עסק, בין היתר, במתווה לפיצוי כלכלי לקבוצות, לליגות ולספורטאים.

בעלי בית"ר ירושלים משה חוגג ציין בישיבה כי יש לאפשר באופן מיידי מתן של הקלות רגולטוריות. "אם ההקלות יתאפשרו", אמר חוגג, "אז ההכנסות לכל ענפי הספורט יהיו גדולות משמעותית, ותהיה לליגה היתכנות כלכלית".

מהן אותן הקלות רגולטוריות שאליה מכוונים אנשי הכדורגל? מתברר שמאחורי הדיון בכנסת מתבשל כבר כמה חודשים משהו גדול הרבה יותר מדרישה לפיצוי כספי - מדובר בדיונים שמתנהלים מול אגף התקציבים באוצר ומתרכזים בדרישה לאישור של הימורים חדשים, שאותם יפעיל הטוטו כבר במסגרת חוק ההסדרים הקרוב.

העיתוי שנבחר לא מקרי. ראשית, משה כחלון כבר לא שר אוצר. כחלון הפך במהלך הקדנציה שלו באוצר את ההימורים לסדין אדום, כינה אותם "כסף מזוהם" ו"מס לעניים" והוביל רפורמה שבמסגרתה הוטלו מגבלות מחמירות על הטוטו והפיס, ונאסרו הימורים על מרוצי סוסים ושימוש במכונות מזל, שגלגלו מאות מיליוני שקלים בשנה.

הסיבה השנייה היא כמובן הצורך הדחוף בכסף: הרחבת שוק ההימורים תייצר לאוצר מקור הכנסה נוסף, ולאור הבור התקציבי שיצר משבר הנגיף אין שום כוונה לגורמי המקצוע באוצר לוותר ולו על רבע הזדמנות.

מה הסיכוי, אם כן, שמדינת ישראל תשחרר בחסות הקורונה את הרסן משוק ההימורים שמגלגל כ-11 מיליארד שקל בשנה; או שאולי דווקא המצב הנוכחי, שבו האבטלה גואה והייאוש מצטבר, מחייב לעצור כל יוזמה כזאת ולמנוע מהאזרחים לשרוף את כספם.

התפתחות טכנולוגית

במוקד הלחץ שמופעל על האוצר מדובר על דרישה של אנשי הספורט להכניס את משחק ה"אין-פליי" (In Play) לטוטו - שיטת הימור אטרקטיבית, שמאפשרת להמשיך ולהמר אחרי שהמשחק כבר החל, בניגוד למצב הקיים, שבו נסגר ההימור עד דקות לפני תחילת המשחק. בכל העולם מונהג "אין-פליי" כבר שנים רבות.

שוק ההימורים במגמת צמיחה הכנסות
 שוק ההימורים במגמת צמיחה הכנסות

עם ההתפתחות הטכנולוגית של הימורים דרך שלט הטלוויזיה או דרך הסמארטפון, גוזרים ההימורים תוך כדי משחק נתח מרכזי יותר ויותר מההכנסות. בחברות שמפעילות הימורים תוך כדי משחק שיעור הכנסות ה"אין-פליי" מהמחזור עומד במקרים מסוימים על יותר מ-30%, והנתח עולה בכל שנה על חשבון ההימורים ה"רגילים".

הדיונים בעניין הרחבת שוק ההימורים מתקיימים מזה חודשים ארוכים בין אגף התקציבים באוצר לבין אנשי הכדורגל והטוטו. למעשה, הם התנהלו כבר בשלהי כהונתו של כחלון באוצר, כהכנה של הדרג המקצועי ל"יום שאחרי כחלון". אבל המגמה לשחרר קצת את הרסן היא לא רק בהימורי הטוטו. במפעל הפיס ובאוצר ניהלו עוד לפני משבר הקורונה שיחות שמטרתן לקדם מעבר של הפיס להימורים אונליין.

הכנסת משחקים חדשים ואטרקטיביים לשוק ההימורים נשמעת בעיני רבים כרעיון לא מוצלח בתקופה כזאת. אנשים מיואשים, יחפשו כל דרך להיטיב ברגע את מצבם. חלום ההתעשרות הגדול בצירוף משחקים אטרקטיביים שנותנים החזר כספי גבוה למהמרים הם סכנה גדולה, שייתכן והמחיר החברתי שלה עלול להיות גבוה יותר מכסף חדש שימלא את קופת האוצר.

כדי להכשיר את השרץ מתמקדות השיחות של אנשי הכדורגל והטוטו בהצגת הצדדים החיוביים של פתיחת שוק ההימורים. הטיעון המרכזי הוא כי המדינה מאפשרת הפעלת מערכי הימורים מיושנים מאוד, עם מגוון מצומצם של משחקים עבור מהמרים. אנשי הכדורגל טוענים בשיחות עם אנשי אגף התקציבים באוצר כי דווקא החנק שהוטל על שוק ההימורים יצר מצב אבסורדי - הטוטו לא אטרקטיבי מבחינת היצע ההימורים שלו, ומהמרים שמחפשים ריגושים מוצאים את הדרך לעשות זאת בשוק ההימורים הלא חוקיים. כך מפסידה המדינה פעמיים - בריחה של מהמרים וכסף מהשוק החוקי, ואפס מיסוי על שוק ההימורים השחור.

בין היתר הוצגו לאנשי האוצר שיטות הפעולה של המהמרים בשוק הלא-חוקי - הימורים דרך אתרים בחו"ל באמצעות כרטיסי אשראי זרים והתחברות לאתרי הימורים דרך אפליקציות VPN, ועד להפקדת כספים באתרי הימורים באמצעות שימוש בביטקוין ודומיו.
"הציבור הישראלי כבר נמצא מזמן ב’אין-פליי’ ובמשחקים אחרים שלא קיימים פה, מפוקר ועד כל דבר אחר, רק שהוא עושה את זה בשוק ההימורים הלא-חוקיים", אומר ל"גלובס" גורם שנמצא בדיונים מול האוצר. במינהלת הליגה בכדורגל, שמובילה את השיחות מול האוצר אומרים ל"גלובס": "המדינה לא רואה מזה שקל, ומי שנהנה מזה אלו משפחות פשע וכל מי שרוצה מהמר".

ואם המצב פרוץ ולא ניתן לשליטה והציבור הישראלי כבר ממילא "נמצא שם" בשוק הלא-חוקי, נטען בשיחות עם האוצר, אז עדיף כבר להפוך את ההימורים הללו לחוקיים. כך לפחות הכסף יחזור למדינה בצורת מס.

מעבר לכך, טיעון נוסף הוא כי לא מדובר בהימור חדש לגמרי - אלא יותר ב"אבולציה טבעית של שוק ההימורים". כמו המעבר הטבעי מטפסי הטוטו הישנים אל הווינר בראשית שנות האלפיים, עכשיו העולם בסך הכל התקדם כבר להימורים תך כדי משחק.
במינהלת הכדורגל מציעים כמובן שהדבר ייעשה באחריות, תוך קביעת מנגנוני בקרה ושליטה שיגבילו את סכומי ההימורים, יתריעו על מהמרים שיוצאים משליטה, כל מהמר יצטרך להזדהות וכו’. במינהלת אפילו הציעו לאוצר ללכת על מהלך ניסיוני של שנתיים - תקופת פיילוט שאחריה יוחלט לכאן או לכאן. מוכנים להכול, רק להכניס רגל בדלת.

הכנסות מצומקות

מי שיצטרך לקבוע לאן הולך שוק ההימורים הם שניים - שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הספורט חילי טרופר. כאן זה יקום או ייפול. לגורמים הפוליטיים יש יותר מדי מה להפסיד מבחינה ציבורית מקבלת החלטה מאוד לא-פופולרית של הרחבת שוק ההימורים. באגף התקציבים באוצר אין תמימות דעים בנושא. חלק מאנשי המקצוע תומכים ברעיון ומזכירים כי מדובר בהעשרה של קופת המדינה, לצד סיוע במלחמה בהימורים הלא חוקיים - ולכן יש היגיון במהלך.

אבל אצל חלק מאנשי אגף התקציבים קיימת הסתייגות גדולה. במצגת שהוצגה לאוצר דובר כי ההכנסות בתחילת הדרך מ"אין-פליי" יעמדו על כ-500 מיליון שקל נוספים בשנה, שישאירו רווח של כ-40-50 מיליון שקל. במקרה הטוב שיעור רווח של 10%. גורמים באוצר טוענים כי לא הגיוני לעשות את כל המהלך הזה ולקחת את הסיכון בשביל רווח כל כך קטן.

היום פועל הטוטו עם משחקים אולי פחות אטרקטיביים, אבל כאלו שמעמידים שורת רווח שלפי חוק המועצה להסדר ההימורים אסור שתפחת מ-20.9% (עד הכנסה של 2.6 מיליארד שקל). בכדורגל מנסים להציג בפני האוצר נתונים ארוכי טווח ומדברים על הכנסה של מיליארד שקל בעשר שנים.

נקודת איזון בהימורים

הבעיה המרכזית של האוצר בנושא ההימורים הוא מציאת נקודת האיזון בין פתיחה מוגזמת מדי של השוק לבין החנק. נכון, 10% רווח על הימורים הוא לא סכום גבוה ובעיני רבים לא מצדיק את פתיחת השוק להימורים. מצד שני, הבעיה של שוק ההימורים היום בישראל היא חוסר האטרקטיביות שלו. הציבור הישראלי גילה מזמן את האפשרויות הקיימות בתחום, ואלו שמהמרים ומעדיפים מוצרים אטרקטיביים כבר גילו כבר את כל השיטות כדי לעקוף מגבלה כזאת או אחרת שמטילה המדינה על סליקת כרטיסי אשראי.

תקופת הקורונה הראתה שהציבור מצא את דרכו בהיקפים גדולים יותר לאתרי פורנו, פוקר, ולאתרי הימורים שונים. בעיה נוספת קשורה למצב החוק הקיים - למי בעצם יילך הכסף הנוסף. באוצר מזכירים כי במסגרת החקיקה שהוביל משה כחלון נותק הקשר בין כספי ההימורים לבין הספורט. כלומר, גם אם ההכנסות מהימורים יגדלו, הרי שמבחינת האוצר הכסף הזה שייך למדינה. בכיר באוצר אמר בשיחות עם אנשי הכדורגל ששאלו לגבי אופן חלוקת השלל: "כספי הימורים הם מס על טיפשות, והמדינה לא מתחלקת במסים".

מה יוצא אם כך לגופי הספורט, אם האוצר לא מתכוון להעביר חלקים מהכסף אל הספורט? בכדורגל מדברים על כך שאם "גשם של כסף ייפול על האוצר מהימורים - הרי שאנחנו גם רוצים ליהנות מכמה טיפות מזה". הטיפות עשויות הגיע באופן עקיף - הרחבת שוק ההימורים והוספת מוצר כמו "אין-פליי" עשויה לטענת ראשי הכדורגל להיות משוקפת במחירי זכויות השידור, או מחירי הפרסום במגרשים ובטלוויזיה מתוך הצורך לפרסם לציבור את מוצרי ההימורים החדשים.

מי אחראי לכסף?

צלע שלישית שיושבת על הגדר ובוחנת את ההתפתחות היא משרד הספורט. כמי שאחראי לתקציב הספורט, כ-800 מיליון שקל בשנה, וחלוקתו לאיגודים, אגודות ספורטאים ובניית מתקנים - מה בדיוק יוצא למשרד הספורט, ולספורט בכלל, אם יאושרו הימורים חדשים?

התגובה הרשמית שנתן המשרד מדברת על כך ש"המשרד לא צד בשיחות על האין-פליי", אבל גורמים בכירים במשרד עוקבים אחרי העניין, ראו את המצגות שהוצגו לאוצר ולא ממהרים להתלהב. "לעשות את כל המהלך הזה בשביל רווח של 10%? בשביל שיעור רווח כזה נמוך יגרמו כאן לכולם התמכרות?", אומר גורם בכיר במשרד הספורט.

ההתנגדות של משרד הספורט מובנת. כמי שאמורים לחתום יחד עם שר האוצר על אישור משחקי הימורים חדשים, במשרד הספורט מכוונים למחיר שהם מבקשים בתמורה להסכמה הזאת - דרישה לתוספת תקציבית לספורט. במשרד הספורט גם מזכירים את המחויבות שלהם לכלל הספורט בישראל, בעוד שהחשש הוא שהימורי "אין-פליי" ישרתו בעיקר את ענף הכדורגל ואת הכדורסל.

"דיון בסוגייה מורכבת"

ממשרד התרבות והספורט נמסר: "סוגיית הימורי ‘הלייב בטינג’ היא סוגיה מורכבת ורבת פנים. בימים אלו, עם כניסתו של המנכ"ל החדש למשרד הנושא יובא לדיון וייבחן לעומק. עד כה המשרד לא היה שותף לשיחות המתנהלות בסוגיה זו".

ממשרד האוצר נמסר: "ישנה עבודת מטה שוטפת שנעשית במשרד האוצר, בנוגע למדיניות הימורים בטוטו, ביחס להיבטים שונים של תוכניות הימורים המאושרות וטרם גובשה עמדה מקצועית בקשר לשינויים בתחום. לעניין הימורים תוך כדי משחק, מדובר בהצעה שעלתה על ידי המועצה וכן על ידי מינהלות הספורט, מתוך כוונה לסייע כלכלית לענפי הספורט הרלוונטיים".

מהטוטו נמסר: "הטוטו לא יתייחס לשאלה אם מתקיים או לא מתקיים מו"מ כזה או אחר בעניין משחקים חדשים, ולא ימסור את תחזיותיו בנוגע אליהם". ¿