בנק הפועלים בתחזית קודרת לסוף 2020: 13% גירעון, האבטלה לא תרד מ-10%

בבנק מציינים כי גם בענפים שלא נפגעו ממשבר הקורונה במישרין כמו בענף ההייטק, שיעור העובדים בחל"ת עדיין גבוה • לפי ההערכה, שיעור האבטלה יהיו גבוהים משמעותית מאלה שצפו בנק ישראל וה-OECD

חנויות סגורות בקניון רמת אביב בצל הקורונה. חודש מרץ / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות סגורות בקניון רמת אביב בצל הקורונה. חודש מרץ / צילום: איל יצהר, גלובס

כלכלני בנק הפועלים מצטרפים להערכות כי קצב החזרה לעבודה של מאות אלפי עובדים שהוצאו לחל"ת "מפגר בהרבה אחר קצב פתיחת המשק". בהמשך לכתבות בנושא שפורסמו ב"גלובס" ובכלי תקשורת אחרים מעריכים היום (א') גם בבנק הפועלים כי התחזיות על ירידת האבטלה שפורסמו בחודש האחרון היו אופטימיות מדי וכי שיעור האבטלה בישראל יעמוד בסוף 2020 על 10%, ולא בסביבות ה-8% כפי שהעריכו לאחרונה בבנק ישראל ובארגון המדינות המפותחות (OECD). בסקירה השבועית שפרסמו היום מציינים כלכלני הבנק כי "ניתן לראות שגם בענפים שלכאורה לא נפגעו באופן ישיר מהקורונה ואין מגבלה על פעילותם, כמו בהייטק לדוגמה, כ-6% מהמועסקים עדיין נמצאים בחל"ת". בבנק מציינים כי ייתכן שנראה שיפור בנתוני התעסוקה בשבועות הקרובים בעקבות אישור תוכנית המענקים של שר האוצר ישראל כ"ץ, המיועדת לתגמל מעסיקים שיחזירו עובדים מחל"ת, בעיקר החל מחודש יוני. אלא שמצד שני הם מציינים כי "מספר העובדים שפוטרו מספיק לבדו בכדי להכפיל את שיעור האבטלה לעומת תחילת השנה. חלק מהעובדים לא ישובו למקום עבודתם ואנו מעריכים כי לאחר שהאבק ישקע שיעור האבטלה יעמוד על כ-10%".

בדרך לגירעון היסטורי

גם ביחס לגירעון התקציבי הציגו בבנק הפועלים תחזית פסימית, לפיה הממשלה תסיים את 2020 בגירעון היסטורי של 13%, סכום המוערך בכ-180 מיליארד שקל. עוד ציינו בפועלים כי רק 35% מתוכניות הסיוע למשק בוצעו עד היום (על בסיס מזומן) והסבירו כי גם בתחום זה חזרת המשק לפעילות רחוקה עדיין מלבשר את קץ המשבר או את חידוש ההכנסות ממסים "כיוון שחיוב המס הישיר הוא שנתי וחברות רבות צברו הפסדים בתקופת הסגר, צפויה עלייה מסוימת בהכנסות ממסים עקיפים, ככל שהפעילות במשק תתחדש". בבנק הוסיפו כי המדינה עדיין פועלת ללא תקציב מאושר לשנת 2020 ולא ברור אם האוצר יגיש הצעת תקציב ליתרת השנה, או גם 2021. להערכתם "האוצר לא צפוי להציע העלאות מסים השנה, אך לפי הפרסומים בתקשורת יתכנו קיצוצים רוחביים בתקציב, ואולי ניסיון לבטל מספר פטורים ממס. הגירעון התקציבי צפוי להיוותר גבוה, כמעט בכל תרחיש, גם בשנה הבאה, ולהערכתנו תקציב 2021 יהיה צריך לכלול העלאות מסים וקיצוצים בהוצאות בהיקפים גדולים".

על רקע מציאות זו מעריכים בבנק הפועלים כי התקציב בסך 50 מיליארד שקל שהקצה בנק ישראל לייצוב מחירי האג"ח הממשלתיות יספיק רק עד חודש אוקטובר - ובנק ישראל ייאלץ להגדילו אותו כדי למנוע התרסקות במחירי האג"ח. להערכתם "רכישות האג"ח צפויות להערכתנו להתגבר בחודשים הקרובים, לאור ההנפקות הגדולות של האוצר המתוכננות למחצית השנייה של השנה". עד חודש מאי ניצל הבנק המרכזי 19.2 מיליארד שקלים מתוך המסגרת לביצוע רכישות האג"ח.