הנדל בוחן מחדש מינוי מנהלי מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה

בחינת מינויי הבכירים נערכת בצל בדיקה אחרת שעושה התקשורת: האפשרות להחיות את קונספציית "ברית המועצות" – רשות אחת המפקחת גם על הכבלים והלוויין וגם על הערוצים המסחריים

יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ימים ספורים לאחר שאישר את מינוים של חברי מועצה חדשים למועצת תאגיד השידור הציבורי, נדרש שר התקשורת הנכנס יועז הנדל לאישור מינוי מנכ"ל הרשות השנייה ויו"ר מועצת הכבלים והלווין. ל"גלובס" נודע כי השר בוחן מחדש את המינויים, זאת למרות שבשני התפקידים כבר נבחרו זוכים במכרז שנערך על ידי שר התקשורת לשעבר איוב קרא.

ל"גלובס" נודע כי הנדל נפגש לאחרונה עם שלושת המועמדים שהגיעו לשלב הסופי במכרז על תפקיד יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, בו זכה ניר שוויקי: מירי נאור-אליאס, לשעבר היועמ"ש של ערוץ 20; אשר ביטון, המכהן כיום בתפקיד יו"ר המועצה הזמני; ושוויקי עצמו, שמכהן כמנכ"ל זמני של הרשות השנייה.

בנוסף נפגש השר גם עם מישל קרמרמן שאמורה הייתה להתמנות לתפקיד מנכ"ל הרשות השנייה. נזכיר כי במכרז על תפקיד זה התמודדו שני מועמדים נוספים: שוויקי - שהתמודד עליו לפני שזכה בתפקיד יו"ר מועצת הכבלים, וירון דקל שעמו לא נפגש השר. בכל המפגשים נכחה היועמ"ש של משרד התקשורת דנה נויפלד.

תקופה ארוכה ללא מנהלים קבועים

נזכיר כי גם הרשות השנייה וגם מועצת הכבלים והלוויין מתנהלות במשך תקופה ארוכה ללא מנהלים קבועים. זמן קצר לפני בחירות אפריל 2019, כשבתפקיד שר התקשורת כיהן איוב קרא, נערכו בזה אחר זה שלושה מכרזים לתפקידי בכירים בשתי המועצות: מכרז לבחירת מנכ"ל לרשות השנייה, בו ניצחה במפתיע מישל קרמרמן - שגברה על המנכ"ל הזמני המכהן שוויקי; מכרז לבחירת יו"ר לרשות השנייה, לאחר שהשר החליט לא להאריך את כהונת יוליה שמאלוב בשל התנגדותה למיזוג רשת וערוץ 10- בו זכתה קרן אוזן; ומכרז לבחירת יו"ר למועצת הכבלים והלווין - בו זכה כאמור שוויקי.

אבל הבחירות טרפו את הקלפים. קרמרמן, אוזן ושוויקי כבר עברו עד מועד פיזור הכנסת את כל השלבים הדרושים לאישור המינויים שלהם - לרבות הוועדה לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות (ועדת גילאור), וכל שנותר להם היה אישור פורמלי של הצבעה בממשלה. אולם מזכיר הממשלה נמנע שוב ושוב מלהעלות את המועמדויות לדיון והצבעה בממשלה.

בסופו של דבר עתרו אוזן וקרמרמן לבג"ץ, שם נקבע כי על הממשלה להעלות את הנושא לדיון. בהמשך אכן נקבע דיון ובממשלה הוחלט שלא לאשר את המינויים עד למינוי של שר קבוע. לאחר בחירות ספטמבר 2019 עתרה קרמרמן שוב לבג"ץ, אבל זה בחר שלא להתערב. בתחילת השנה הוגשה עתירה שלישית לבג"ץ - הפעם על ידי עמותת הצלחה, שדרשה להשלים את המינויים בגלל חשיבותם. העתירה תלויה ועומדת ומשרד התקשורת והממשלה אמורים לעדכן בנוגע למהלכים הננקטים בנושא עד לשבוע הראשון של חודש אוגוסט.

האם "ברית המועצות" תקום לתחייה?

בחינת מינויי הבכירים נערכת בצל בדיקה אחרת שעושה השר: האפשרות להחיות את קונספציית "ברית המועצות" - הקמת רשות אחת המפקחת גם על הכבלים והלוויין וגם על הערוצים המסחריים. הרעיון, שאושר שוב ושוב על ידי ועדות שונות לאורך השנים, זכה לתמיכה רחבה של הגופים המקצועיים בשל חיסכון משמעותי מאיחוד שתי המועצות הנפרדות, שעלותן גבוה. הרעיון הגיע גם לשלב של חקיקה מתקדמת: בתקופה שאיתן כבל כיהן כיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ושלמה פילבר היה מנכ"ל משרד התקשורת, כבר הגיעה הצעת החוק להכנה לקריאה שנייה ושלישית. אך כבל ופילבר התעמתו ביניהם על נושא אחר לגמרי - ענייני תאגיד השידור הציבורי - וכבל עצר את החקיקה.

כאמור הרעיון מתגלגל כבר מספר שנים, ונתקע בכל פעם במכשלות אחרות. אחת הסוגיות המרכזיות היא שאלת העובדים: מי מהם יישאר, מי יוביל את המועצה המשותפת והאם מעמד עובדי המדינה, ממנו נהנים אנשי מועצת הכבלים והלוויין, יחול גם על עובדי הרשות השנייה. בשורה התחתונה, שתי מועצות הן אמנם דבר יקר, אך הן מאפשרות הרבה כוח וחלוקת תפקידים ומינויים. בנוסף הכוונה הייתה להקים גוף עצמאי, וכפי שלמדנו בפרשת התאגיד רוב הפוליטיקאים אינם ממהרים לוותר על הכוח והשליטה - בוודאי לא כשמדובר בגופי תקשורת. בכל מקרה גם אם הנדל יחליט להוביל מחדש את הקמת המועצה המהלך ידרוש שינוי חקיקה- דבר שעלול לקחת זמן רב.