לקראת משאל העם השבוע: פוטין הודיע שהוא שוקל להתמודד שוב על הנשיאות

כיום הדבר עדיין אינו אפשרי ונשיא רוסיה ממתין למשאל העם שיחל השבוע • פוטין שכבר מנהיג את המדינה מזה 20 שנה יוכל להישאר בתפקיד עוד 16 שנים

ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוקל להתמודד על כהונה נוספת, אם הבוחרים יאשרו את השינויים החוקתיים שיאפשרו לו להתמודד - כך על פי ראיון שנערך עימו ברוסיה. "אני לא מוציא מכלל חשבון את האפשרות של התמודדות, אם האופציה הזו תהיה בחוקה. נראה מה יהיה", צוטט פוטין בראיון לטלוויזיה הממלכתית ששודר. "עדיין לא החלטתי על שום דבר", הוסיף.

רוסיה תקיים משאל עם מ־25 ביוני עד 1 ביולי על מספר שינויים המוצעים בחוקה, כולל תיקון שיאפשר לפוטין לכהן עוד שתי תקופות כהונה כנשיא כשהמנדט הנוכחי שלו אמור לפוג ב־2024.

המבקרים אומרים שהרפורמות מיועדות לאפשר לפוטין לכהן כנשיא עד 2036 והן מהוות למעשה הפיכה חוקתית. בקרמלין, מנגד, אומרים שהשינויים נחוצים כדי לחזק את מעמד הפרלמנט ולשפר את המדיניות החברתית והמנהל הציבורי.

השינויים שהרוסים יצביעו עליהם, שכבר אושרו בפרלמנט ובבית המשפט החוקתי, יחזירו את כהונות פוטין לאפס. במגבלות החוקה הנוכחיות הוא אינו רשאי להתמודד על כהונה נוספת. השינויים צפויים לעבור במשאל העם.

פוטין, שמחזיק בשלטון ברוסיה 20 שנה והוא בן 67, רמז שהחיפוש אחרי יורש מתאים להחלפתו עלול להפוך להסחת דעת אם הוא לא יתמודד שוב.

"אם זה לא יקרה, בעוד שנתיים בערך - ואני יודע זאת מניסיון אישי - הקצב הרגיל של העבודה בחלקים רבים של הממשלה יתחלף בחיפוש אחרי מחליפים אפשריים", ציטטה אותו סוכנות הידיעות אינטרפקס. "אנחנו חייבים לעבוד, לא לחפש מחליפים".