אישור FDA שני הזניק את קריופארם לשווי של 1.4 מיליארד דולר

חברת Karyopharm נוסדה בארה"ב על ידי הישראלית ד"ר שרון שחם, ממייסדות אפיקס, ויש לה גם מרכז מו"פ בישראל

ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית-ישראלית, נתנה אישור נוסף לתרופה XPOVIO לטיפול בסרטן של חברת Karyopharm. המוצר כעת מאושר לטיפול בלימפומה מפושטת של תאי B גדולים (DLBCL), נוסף על אישורו לטיפול במיאלומה נפוצה. בשני המקרים קיבלו התרופות אישור במסלול המקוצר של FDA, עבור חולים שאין להם פתרון אחר.

קריופארם (סימול: KPTI) היא חברה אמריקאית שנוסדה על ידי ד"ר שרון שחם הישראלית, שהייתה גם ממייסדות חברת אפיקס הישראלית. לחברה מרכז פיתוח בישראל קריופארם נסחרת היום לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר. היא הוקמה בתחילת 2008, זמן לא רב אחרי קריסתה של אפיקס, על ידי שחם יחד עם ד"ר מייקל קאופמן, שהיה מנכ"ל אפיקס והינו היום מנכ"ל קריופארם.

קריופארם מתכננת להגיש במהלך 2021 בקשה לאישור גם לסוכנות התרופות האירופאית (EMA). בעבר אמרה שחם ל"גלובס" כי הסניף הישראלי הוא שיהיה אחראי לניהול פעילות הניסויים הקליניים והשיווק עבור החברה גם באירופה. "בישראל יש רופאים מעולים, אנשי פיתוח ואנשי שיווק. כוח האדם בארץ לא יקר ויש עליו הרבה פחות תחרות. לתחושתי, לישראלים יש מנטליות שדומה יותר לזו האמריקאית (מאשר האירופאים), והם מוכנים להיות זמינים בשעות האמריקאיות, להתאמץ לפתור בעיות".

האישור הראשון של התרופה התקבל ביולי 2019, וברבעון הראשון של 2020 נמכרה התרופה לתחום המיאלומה ב-16 מיליון דולר. ההתוויה הנוספת צפויה להרחיב את השוק למוצר. במחקר שערכה החברה, הושג שיפוא אצל 29% מהחולים, שכאמור כבר לוהיו להם חלופות אחרות, והתגובה נשמרה אצל 15% מהם למשך 12 חודשים.