מחוקקים אמריקאיים דורשים הסבר לכך שטראמפ לא ידע על הצעת רוסיה לשלם בעד חיסול חיילים אמריקאים

הבית הלבן חזר וטען אתמול שלא טראמפ ולא סגנו מייק פנס קיבלו את המידע המסווג שמעריך שמוסקבה הציעה פרסים כספיים תמורת חיסול חיילים אמריקנים שמשרתים באפגניסטן • הסיבה לכך שהמידע לא הועבר אליהם הייתה חילוקי דעות בקהילת המודיעין האמריקנית באשר לאמיתות הדיווח הזה

דונלד טראמפ / צילום: Evan Vucci, Associated Press
דונלד טראמפ / צילום: Evan Vucci, Associated Press

מחוקקים רפובליקאים ודמוקרטים התאחדו אתמול (ב') בדרישה שהבית הלבן יפרט מידע מודיעיני שלפיו רוסיה שילמה פרסים כספיים ללוחמי טליבאן באפגניסטן תמורת חיסול חיילים אמריקנים, ויסביר למה הנשיא טראמפ לא קיבל כנראה תדרוך על כך.

רפובליקאים בכירים בקונגרס, שתומכים בדרך כלל בנשיא טראמפ, אמרו שגם אם המידע המודיעיני לא אומת במלואו, הוא צריך היה להילקח ברצינות, וצריך היה להודיע עליו לנשיא.

"כל דבר עם שמץ אמינות שיסכן את חיילינו, גם פחות מפרסים כספיים על חייהם, צריך היה לטעמי להיות מועבר מיד למפקד העליון, יחד עם תוכנית לטפל במצב", אמר לכתבים מק תורנברי מטקסס, חבר בכיר בוועדת השירותים המזוינים של בית הנבחרים.

אחרי שהשתתפו בתדרוך בנושא זה בבית הלבן, תורנברי וליז צ'ייני, רפובליקנית מוויומינג, מסרו בהודעה שהם "נשארו מודאגים מאד".

הבית הלבן חזר וטען אתמול שלא טראמפ ולא סגנו מייק פנס קיבלו את המידע המסווג שמעריך שמוסקבה הציעה פרסים כספיים תמורת חיסול חיילים אמריקנים שמשרתים באפגניסטן. הסיבה לכך שהמידע לא הועבר אליהם הייתה חילוקי דעות בקהילת המודיעין האמריקנית באשר לאמיתות הדיווח הזה.

"אין בקהילת הביון קונצנזוס לגבי ההאשמות הללו, ויש דעות מנוגדות מכמה גורמים קהילה הזו לגבי האמיתות של מה שדווח", מסרה מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קיילי מקנאני.

מפקדים צבאיים ובכירים בקהילת המודיעין האמריקנית התקשו לקבל את הביון שנאסף בנושא זה. כמה מהם אמרו שאין מודיעין ברור שרוסיה מתערבת באפגניסטן. במקום זה, החששות היו לגבי מה שרוסיה עושה במקומות כמו לוב וסוריה, לפי מקור אחד.

מקורות אחרים אמרו שהביון שהגיע היה בעיקרו נסיבתי, או מבוסס על מעט מדי מקורות ביון, ולכן לא תקף מספיק כדי להזהיר את דרגים הבכירים יותר. אחד המקורות אמר, עם זאת, שהמודיעין הועבר לדרגים הגבוהים יותר בממשל באביב הנוכחי, בערך באותו הזמן שבו משבר הקורונה העסיק את הבית הלבן.

הדוברת לא פירטה אלו סוכנויות ביון היו ספקניות יותר כלפי הידיעה על פרסים שסוכנות הביון הרוסית GRU הציעה - שגם מוסקבה וdם הטליבאן מכחישים - ולגבי רמת האמינות שהיhתה למידע הזה. היא גם לא השיבה לשאלות למה הנשיא טראמפ לא קיבל דיווח על הביון הזה ועל ההערכות השונות שלו, בהתחשב באופי הרגיש מאד של המידע.

אמש הודיע משרד ההגנה האמריקני שהוא בוחן את המודיעין על "פעילות זדונית רוסית נגד ארה"ב וכוחות הקואליציה באפגניסטן". לפי ההודעה, לפנטגון אין ראיות שתומכות במידע הזה, אך הוא דואג לביטחונם ובטיחותם של הכוחות באפגניסטן.

כמה צירים רפובליקאים בבית הנבחרים תודרכו אתמול אחר הצהריים (ב') בבית הלבן על ידי הממונה על המודיעין הלאומי ג'ון רטקליף, היועץ לביטחון לאומי רוברט אובראיין וראש סגל הבית הלבן מארק מידואוז. השלושה "הודיעו לנו שמתנהלת בדיקה לקביעת הדיוק של הדיווחים הללו", אמרו מייקל מק'קול מטקסס ועמיתו מאילינוי אדם קינצינג'ר.

הסנטור הרפובליקני בן סאסי מנברסקה קרא לקונגרס להתמקד בהשגת המידע. "קודם כל, מי ידע מה ומתי", הוא אמר. "והאם הנשיא ידע. אם לא, איך לעזאזל קרה שהוא לא ידע? שנית, מה אנחנו הולכים לעשות בתגובה לכך בפרופורציה זהה? במצב כזה, פירוש הדבר הוא שקי גופות של אנשי GRU וטליבאן".

מבין יתר הרפובליקאים, הסנטור מארק רוביו מפלורידה, יו"ר ועדת הביון של הסנט, הזהיר מפני מסקנות שמבוססות על מידע מודיעיני עם ניואנסים. הסנטור ג'ון קורנין מטקסס אמר שהדיווחים החדשותיים על המודיעין הזה הם בעיה של הדלפת מידע מסווג. תדרוך דומה של כמה מחוקקים דמוקרטים צפוי להתקיים היום בבוקר, לפי מקורות בממשל.

הסנטור הדמוקרטי מארק וורנר מווירג'יניה, חבר בכיר בוודעת הביון בסנט, סירב להגיב על מודיעין ספציפי, אך אמר ש"המאמץ המתמיד של הממשל להתרפס בפני פוטין לא משרת את האינטרס האמריקני".

אלייזה סלוטקין ממישיגן, אמרה שקונגרס צריך להבין בדיוק מהו המידע האמור, ואז להבין מה, אם בכלל, הלבן הלבן עשה איתו. "הם צריכים לפרסם ביוזמתם פרטים על זה", היא אמרה.

בסדרת הודעות נפרדות אמש, מנהלת ה- CIA ג'ינה הספל וכן רטקליף ואובראיין התלוננו על הדלפת מידע מודיעיני, והודו שהם בודקים איומים על הכוחות האמריקנים.

"כשמפתחים הערכות מודיעין, דיווחים טקטיים ראשוניים מחייבים במקרים רבים איסוף מידע נוסף ותיקוף שלו", היא אמרה. "באופן כללי, מידע על הגנת כוחות נמסר לכל קהילת הביטחון הלאומי - ולבעלות בריתה של ארה"ב - במסגרת מאמצינו המתמשכים להבטיח את בטחונם של כוחות הקואליציה שמעבר לים".

לפי הערכת המודיעין האמריקנית המסווגת, יחידת ריגול רוסית שילמה לחברי טליבאן בתמורה להתקפות קטלניות על חיילים אמריקנים ואחרים של נאט"ו באפגניסטן, מסרו מקורות יודעי דבר.

הבית הלבן ומשרד הממונה על המודיעין הלאומי לא הגיבו לשאלה האם הפעולות לכאורה של יחידה בביון הצבאי הרוסי, נכללו בחומרים כתובים שהוכנו עבור הנשיא, בניגוד לתדרוך פיזי שלו.

לסוכנויות ביון אמריקניות היו הערכות סותרות על ממצא אחד בהערכת המודיעין של 2017 לגבי מעורבות רוסיה במערכת הבחירות בארה"ב ב-2016, שלפיו נשיא רוסיה לדימיר פוטין התערב לטובת טראמפ. ההערכה המלאה הוצגה בפני הנשיא דאז ברק אובאמה והנשיא הנבחר טראמפ.