6 מיליארד שקל בינתיים לא מחזירים את העובדים מחל"ת למעגל העבודה

נתונים חדשים של שירות התעסוקה ושל הביטוח הלאומי על שוק העבודה מאששים את הדאגה לגבי חזרת המשק לשגרה: מדיווח של הביטוח הלאומי עולה, כי עיקר החזרה לעבודה הייתה עד סוף השבוע הראשון של חודש יוני (6 ביוני), ומאז ניתן לראות האטה בדיווחים על חזרה לשוק העבודה

עסקים סגורים בתל אביב, מתקשים לפתוח לאחר הסגירה הארוכה / צילום: כדיה לוי, גלובס
עסקים סגורים בתל אביב, מתקשים לפתוח לאחר הסגירה הארוכה / צילום: כדיה לוי, גלובס

למרות תוכנית המענקים והתמריצים של משרד האוצר למעסיקים בגובה 6 מיליארד שקל, שוק העבודה מתקשה להתאושש ממשבר הקורונה. נתונים חדשים של שירות התעסוקה ושל הביטוח הלאומי על שוק העבודה מאששים את הדאגה לגבי חזרת המשק לשגרה.

מדיווח של הביטוח הלאומי עולה, כי עיקר החזרה לעבודה הייתה עד סוף השבוע הראשון של חודש יוני (6 ביוני), ומאז ניתן לראות האטה בדיווחים על חזרה לשוק העבודה. נכון לתחילת השבוע, רשומים בשירות התעסוקה 861 אלף דורשי עבודה, מהם 605 אלף בחל"ת. שיעור האבטלה עומד על 21.2%. למרות דיווחים על כ-370 אלף איש שחזרו מעבודה מאז תחילת הסגר, נרשמו גם יותר מ-130 אלף דורשי עבודה חדשים.

אל המספרים המבהילים האלה מצטרפים נתוני המוסד לביטוח לאומי: מאז החל משבר הקורונה הוגשו לביטוח לאומי 1,074,905 תביעות לדמי אבטלה. עד כה, לא חזרו לשוק העבודה 673,567 אזרחים מתוך מבקשי דמי אבטלה.

לדברי מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, "המעסיקים מודאגים מעתיד העסקים שלהם ולכן מתייעלים באחת משתי דרכים: החזרה מלאה של העובדים תוך קיצוץ שכר של עשרות אחוזים, או החזרה של 75%-80% מהעובדים בלבד". תופעה נוספת, לדבריו, היא התייעלות באמצעות החזרת עובדים תוך כדי הקטנת אחוז המשרה.