הפיקוח על הבנקים יאפשר העברה מקוונת של תיקי ני"ע החוצה מהבנקים

שוק הברוקראז' הקמעונאי החוץ בנקאי זול בהרבה מזה של הבנקים,ועדיין רוב הציבור סוחר דרכם • המפקח יאיר אבידן: "ההנחיה תסייע להגברת התחרות"

לאחר שרשות ניירות ערך ורשות התחרות האירו על כשלים בשוק הברוקראז' הקמעונאי ללקוחות פרטיים, שבמסגרתו הציבור פועל בעיקר דרך שירותי הברוקראז' של הבנקים למרות הפערים האדירים בעלויות ניהול חשבונות ניירות ערך למסחר בין המערכת הבנקאית (היקרה הרבה יותר) לבין המערכת החוץ בנקאית שבבעלות בתי ההשקעות (שזולה בהרבה), הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל מסיר חסם חשוב בתחום.

"הפיקוח על הבנקים מנחה את הבנקים לאפשר העברת תיק ניירות ערך במערכת הבנקאית ומחוצה לה באופן מקוון", נמסר היום מבנק ישראל, שם פירטו כי לדברי המפקח על הבנקים "כל לקוח שיהיה מעוניין להעביר את תיק ני"ע שלו לגוף אחר יוכל לעשות זאת באופן מקוון, ולא יידרש להגיע לשם כך אל הסניף".

עוד על פי המפקח על הבנקים, ההנחיה שתיכנס לתוקף החל מעוד חצי שנה, נועדה לסייע "להגברת התחרות במשק", כשהוא מורה לבנקים "לאפשר ללקוח להגיש בקשה להעברת תיק ני"ע לכל גוף פיננסי אחר באופן מקוון, ומבלי לחייב הגעה של הלקוח אל הסניף".

הדיסוננס בין העלות הגבוהה הרבה יותר לניהול תיק ני"ע בבנקים למול העלות אצל הברוקרים החוץ בנקאיים לבין חלקם הגדול באופן משמעותי של הבנקים בשוק זה מחלקם של הגופים החוץ בנקאיים, ידוע ממזמן ואף נתפס לדעת רבים ככשל שוק. הוא צף ועלה בין היתר הודות למחשבון שפרסמה הבורסה לניירות ערך, שבו מוצגים תעריפונים של השחקנים השונים בתחום.

כך, בדוח חריף שכתבו בעבר רשות התחרות ורשות ניירות ערך נכתב בין היתר כי כ-97% מהלקוחות הפרטיים הסוחרים בניירות ערך מעדיפים לעשות זאת באמצעות הבנקים, על אף שעמלות הבנקים במרבית המקרים גבוהות יותר מאלה שמציעים חברי בורסה שאינם בנקים (חש"בים), המספקים שירותי מסחר בניירות ערך (ברוקרים), כשהצוות המשותף של שתי הרשויות גם מצא כי "קיימים מספר חסמים שמפחיתים או מונעים תחרות מהציבור".

באקסלנס ברוקראז', מהברוקרים החוץ בנקאיים הבולטים, ברכו את הצעד של הפיקוח על הבנקים וציינו כי "מדובר בהטבה ושיפור תנאי השירות ללקוח באופן יעיל ופשוט בדרך החדשה והדיגיטלית, שאנו מאמינים שגם יביאו לשיפור בתוצאות הלקוח. אנו רואים במהלך צעד מאד חשוב בפתיחת השוק לתחרות חופשית והוגנת". עוד ציינו באקסלנס ברוקראז', שבניהול אלעד בנבג'י, כי "נוכחנו לראות את השינוי התפיסתי שקרה במשבר הקורונה  אצל המשקיעים וגידול של מצטרפים לבתי ההשקעות - מדובר בדור חדש של משקיעים בעלי מודעות צרכנית ודיגטלית שלא מוכנים לשלם עמלות גבוהות בבנק ומגיעים לבית ההשקעות בהמוניהם".

עו"ד נמרוד ספיר, מנכ"ל איגוד בתי ההשקעות, ציין כי "מדובר במהלך מבורך להקלה על יוקר המחיה והסרת חסמי מעבר אשר יביא לפתיחת השוק. המהלך מתווסף לרפורמה שיזמו הרשות לניירות ערך ורשות התחרות בתחום. רפורמות אלו יביאו להפחתת עלויות עבור המשקיעים בניירות ערך והנגשת שוק ההון לקהלים הרחבים". עוד מסר ספיר כי "מתחילת המשבר נרשמת מגמה דרמטית של גידול במסחר בבורסה באמצעות חברי הבורסה שאינם בנקים (חש"בים) והמהלכים הללו צפויים להגדיל את המגמה אף יותר".