לקראת הודעת הריבית: "ההסתברות להפחתה מעט גבוהה יותר מ-50%"

בנק ישראל יודיע היום על גובה הריבית ליולי ולאחריה יקיים מסיבת עיתונאים • קונצנזוס האנליסטים סבור כי הבנק ינמיך את תחזית הצמיחה • פסגות: "היינו מצפים להתערבות בשווקים כמו הגדלת היקף רכישות האג"ח הממשלתיות או הרחבת מגוון הנכסים הנרכשים" • לאומי: "נראה כי ההודעה צפויה להיות פסימית יותר"

פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס
פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס

בנק ישראל צפוי להכריז היום בשעה 16:00 על גובה הריבית לחודש יולי, ולאחריה לקיים מסיבת עיתונאים. קונצנזוס האנליסטים סבור כי הבנק ינמיך את התחזיות למשק בצל הקורונה, כאשר בשוק עולה הביקורת כי בניגוד לבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה (ECB), בנק ישראל לא ממהר לפעול.

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, סבור כי בנק ישראל ינקוט בצעד כלשהו כדי להרחיב את המדיניות המוניטארית. "ראשית, נתוני הקורונה מלמדים על כך שתחזיות הצמיחה והאבטלה של בנק ישראל או חזאים אחרים יאלצו להתעדכן כלפי מטה באופן משמעותי", כותב גרינפלד. "שנית, האינפלציה הפתיעה בחודש האחרון כלפי מטה באופן משמעותי ותחזיות האינפלציה של החזאים והשוק התעדכנו כלפי מטה בהתאם. שלישית, הממשלה צפויה להכריז על תוכנית פיסקאלית נוספת (או סביר יותר: עוד קצת מאותו הדבר) ובבנק ישראל ירצו כנראה לתת את התמיכה שלהם לתוכנית, בדומה לנעשה במקומות אחרים בעולם.

"רביעית ואולי הכי חשוב, התיסוף בשקל נמשך כאשר מול סל המטבעות השקל התחזק ב-1.2% מאז ההחלטה הקודמת וב-10.2% מאז אמצע מרץ. לכן, השאלה היחידה היא באילו צעדים בנק ישראל יבחר? על פניו, מכיוון שריבית שלילית זה משהו שבבנק ישראל לא ממש מתלהבים ממנו (בצדק) היינו מצפים שהצעדים שיבחרו יהיו כאלו שקשורים להתערבות בשווקים כמו הגדלת היקף רכישות האג"ח הממשלתיות או הרחבת מגוון הנכסים הנרכשים (כמו אג"ח קונצרני או תיקי משכנתאות/הלוואות)", כותב גרינפלד. "מצד שני, שוק המק"מ כבר מגלם באופן ברור את הפחתת הריבית ל-0% ברבעון האחרון של השנה ואנחנו למדנו שלא פעם מה שנכון יותר הוא גם מה שסביר שיקרה, כך שאנו מעריכים שההסתברות להפחתת ריבית מעט גבוהה יותר מ-50%".

לאומי: "נראה כי ההודעה צפויה להיות פסימית יותר"

"המשך העלייה במספר הנדבקים בווירוס הקורונה והחשש כי המשק ימשיך לצאת באיטיות מהמשבר צפויים להביא היום לעדכון כלפי מטה של תחזיות הצמיחה של בנק ישראל ולצד זה צפויה עלייה בתחזית לגבי רמת האבטלה במשק". כך מעריכים ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ואסטרטג הריביות דודי רזניק, בסקירת הריביות והמאקרו השבועית שלהם.

ככלל, הם כותבים, "נראה כי ההודעה צפויה להיות פסימית יותר וייתכן ותכלול GUIDANCE יוני יותר לגבי המשך הפעילות המוניטארית של בנק ישראל בתקופה הקרובה כולל כאמור האפשרות להורדת ריבית נוספת. נראה כי ההאטה צפויה להתארך יותר מהצפוי, בעיקר גם על רקע ההרחבה הפיסקאלית הבלתי מספקת עד כה . גם עוצמת ההתאוששות הצפויה של המשק, בעיקר בשנת 2021, נראית כרגע בסימן שאלה גדול. בתרחיש זה, ההולך ועולה מבחינת הסתברות, נראה כי בנק ישראל עשוי להוריד את הריבית לאפס באחת מההחלטות הקרובות, אם כי, ככל הנראה, לא בהחלטה הקרובה מחר . נראה כי ההרחבות המוניטאריות הקיימות יימשכו, ובעיקר דרך ההתערבות בשוק המט"ח, זאת, לצד המשך תוכנית רכישות איגרות החוב הממשלתיות. ייתכן ובנק ישראל יכוון בהודעת הריבית השבוע לעלייה בכמות ההרחבות שהוא מבצע דרך רכישות אג"ח ממשלתי ומט"ח" .