בריטניה מפגינה יצירתיות: שוברי מזון לאכילה בחוץ והורדת מע"מ על תיירות

שר האוצר הבריטי רישי סונאק הציג בנאום בפרלמנט שורת צעדים חדשים בשווי 30 מיליארד ליש"ט כדי להילחם במשבר הקורונה הכלכלי • בין הצעדים: הורדת מסים על קניית דירות, עידוד תעסוקת צעירים, בונוס למעסיקים שיחזירו עובדים למשרותיהם ועוד

מרכז העיר לסטר, בריטניה, שנכנסה לסגר בעקבות התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה במחוזותיה / צילום: Rui Vieira, Associated Press
מרכז העיר לסטר, בריטניה, שנכנסה לסגר בעקבות התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה במחוזותיה / צילום: Rui Vieira, Associated Press

שר האוצר הבריטי רישי סונאק הציג היום תוכנית נוספת בשווי 30 מיליארד ליש"ט למאבק בהשלכות הכלכליות של מגיפת הקורונה. התוכנית כוללת מענקים של 1,000 ליש"ט לכל מעסיק שישיב לעבודה את מי שיצא לחופשה בתשלום בגלל המשבר, הורדת המס על רכישות דירות ובתים כדי להחיות את תחום הנדל"ן, ושורת יוזמות בתחום התעסוקה שנועדו למנוע זינוק בשיעור האבטלה בממלכה המאוחדת.

בסך הכל, העריך בנק אנגליה בימים האחרונים, כי בריטניה מתכוונת להוציא באופן ישיר כ-300 מיליארד ליש"ט על המאבק במשבר הכלכלי המאיים עליה בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה והמאבק בה. סונאק הודיע היום, בנאום לו ציפו רבים, כי הממשלה תממן בין השאר תוכנית לתעסוקת צעירים, שתכלול סבסוד משכורתם לחצי שנה, מתוך הנחה ששכבת גיל זו תיפגע בצורה משמעותית מהשלכות המשבר.

הוא גם הכריז כי הממשלה תחתוך בחדות את המע"מ על תיירות ואירוח, ותוריד אותו מ-20% כיום ל-5% החל מהחודש הבא, ועד סוף השנה, במטרה לתמוך במגזר עסקי זה שספג מכה אנושה בגלל המשבר. עלות הצעד היא כארבעה מיליון ליש"ט, אך סונאק הבהיר כי הוא אמור לסייע לשמר יותר משתי מיליון משרות בתחום.

אחד מסעיפי התוכנית שזכו להד הרב ביותר הייתה הצהרת שר האוצר הבריטי על חלוקת "שוברי מזון", שבהם יוכלו בריטים להשתמש כדי לקבל הנחה של עד 10 ליש"ט על כל ארוחה שיאכלו בחוץ - במסעדות, בארים ובתי קפה.

סונאק, שנכנס לתפקידו ממש שבועות לפני המשבר בעקבות עימות פוליטי בין ראש הממשלה בוריס ג'ונסון לשר האוצר הקודם, הבטיח לבריטים כי "אף אחד לא יישאר מאחור". התקציב הנוכחי, שמציגה הממשלה השמרנית, כבר נקרא על ידי כלי התקשורת כ"חברתי ביותר של ממשלה שמרנית אי פעם".