קואליציה | פרשנות

דרעי וגפני עושים שרירים מול נתניהו, אך נותנים לו להמשיך לעשות כרצונו

כלפי חוץ, בסיעות החרדיות הפגינו שרירים כלפי נתניהו ואף "טרקו לו את הטלפון" כי סיכן את הממשלה כשתמך בוועדת חקירה לשופטים • בפועל, הם מאפשרים לו לעשות כרצונו • וגם: מה זירז את ראש הממשלה לדווח על "חבילת קורונה"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: אמיל סלמן-הארץ
בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: אמיל סלמן-הארץ

במשך כל השבוע, טיפח ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ את הצעתו להקמת ועדת החקירה הפרלמנטרית לבדיקת ניגודי העניינים של שופטי העליון. הוא צייץ וטפטף, פמפם והתריע, גייס תמיכה והתריס נגד השתמטות מן ההצבעה.

סמוטריץ׳ הפעיל לחץ לא מתון, הזהיר את חברי הסיעות החרדיות מפני השתמטות מהצבעה, וסחף אחריו את כל הימין, עד שהחל מיום שלישי וביתר שאת ביום רביעי לפני ההצבעה על הצעות פרטיות (של האופוזיציה), זנחו אנשים רבים בימין את העיסוק במשבר הכלכלי והבריאותי והתפקסו כל כולם במסע של "ימינה" לחשיפת מבוכת הליכוד.

האירוע הזה, שאמור היה להיות איזוטרי בסדר היום הכלכלי-חברתי הבוער, תפס את הליכוד לא ערוכים. ראש הממשלה בנימין נתניהו החל להתברבר. רק כמה ימים קודם לכן, מפלגת כחול לבן, ושותפיו הבכירים בני גנץ וגבי אשכנזי התבזו עם הפלת נושא בדיקת רכש כלי השיט והצוללות. הם שלחו חברת כנסת זוטרה ממפלגתם, הילה שי וזאן, להצביע בוועדת ביקורת המדינה נגד הצעה להעביר את הנושא הזה לבדיקת מבקר המדינה.

כשהמבוכה עברה מגנץ לנתניהו

בנוסף, סיעת כחול לבן נאלצה להצביע נגד הצעת חוק פרטית של ח"כ עידן רול (יש עתיד), שבה הוצע לאפשר פונדקאות לבני זוג להט״בים, ולהסביר שהם יעבדו על חוק מטעם משרד המשפטים, תוך קיום שיח עם ראשי הסיעות החרדיות, כאילו מישהו בישראל יכול להאמין ששר המשפטים אבי ניסנקורן יוכל אי פעם לגשר פערים בנושא הזה אל מול שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ויו"ר ועדת כספים משה גפני.

נתניהו נתן לגנץ, אשכנזי וניסנקורן לאבד נקודות תמיכה בקרב הציבור שלהם, להתבזות, אבל כאשר המבוכה הגיעה לחצרו הפרטית, שם הוא נעצר.

תוך כדי שהדרמה לקראת ההצבעה על ועדת החקירה של סמוטריץ' התגלגלה בכנסת, מערך הדוברות של נתניהו שיגר הודעות: ״ראש הממשלה מקיים כעת התייעצויות כלכליות עם שר האוצר והיועצים הכלכליים על 'חבילת קורונה' לסיוע לעצמאיים, לעובדים ולמבקשי העבודה שתובא לאישור הממשלה בתחילת השבוע״, נשלחה הודעה בשעה שסמוטריץ׳ עלה לנאום בכנסת.

כעבור שעה וחצי, כשהדיון בכנסת בדיוק הסתיים, נתניהו שיגר הודעה נוספת: ״נתניהו ממשיך בהתייעצויות הכלכליות על 'חבילת הקורונה'״, נאמר בהודעה השנייה, שלא בישרה על שום תוכנית.

אצל נתניהו עבדו ביחסי הציבור, לעדכן שהוא כל כולו בתוך המשבר, בעוד במליאה מערכת היחסים בין נתניהו לשותפיו הגיעה למצב רתיחה. במליאה ספרו אצבעות ולא ידעו עד לרגע האחרון מה יקרה. ניכו את המבודדים (השרים גנץ ואמיר אוחנה, ח״כ צבי האוזר), ולא ידעו כיצד לספור ח״כים נוספים שנעדרים מחשש לקרבה לחולי קורונה.

היו גם מקוזזים, כמו השר יובל שטייניץ הנשוי לשופטת ולא רצה להיראות כמי שמצביע בעד ועדת חקירה נגד שופטי העליון. שטייניץ התקזז עם יו״ר רע״ם מנסור עבאס, האחרון תמיד שש לסייע לליכוד בצרכים הפוליטיים שלהם. ומישהו היה מסוגל לצפות מה יעשה אביגדור ליברמן? זו תמיד חידה השמורה לרגע האחרון. בסופו של דבר ליברמן התנגד, חלק מחברי סיעתו נעדרו והליכוד, שרוצים ללכת עם (לרגש את הבייס) ולהרגיש בלי (להחזיק את הקואליציה שלמה), הקפידו שנתניהו, מירי רגב, ישראל כ״ץ ועוד כמה שרים ייעדרו מן המליאה והצעת סמוטריץ׳ נפלה.

נתניהו: חרטה או חארטה?

בשעות שבהן יחסי הציבור של נתניהו עבדו בפול-גז (הודעות, הודעות על קיום התייעצויות כלכליות), עלו לשיחת טלפון ארבעה: נתניהו, אריה דרעי, גפני ויו״ר הקואליציה מיקי זוהר. כל אלה חלק מחברי הבלוק המפורסם לשעבר. את נפתלי בנט ואיילת שקד הם שמטו כבר מזמן. נותר להם בלוק הליכוד-חרדים ומתוך השיחה הזו דאגו בסיעות החרדיות לעדכן את התקשורת, שהם ״טרקו״ את הטלפון וזעמו על נתניהו על כך שבמעשיו הוא מתקדם לעבר פירוק הקואליציה.

החרדים חוששים אמנם מפיזור הממשלה. דרעי מחויב לכאורה לכך שגנץ ייכנס לתפקיד ראש הממשלה בעוד 16 חודשים, יאמין מי שיאמין לכך.

הבעיה של דרעי, גפני וליצמן, היא שהם ממשיכים לאפשר לנתניהו לעשות כרצונו. ח״כ גפני השבית את ועדת הכספים למשך שבוע שלם עבור ראש הממשלה הנאשם בפלילים. עשרות חברי הכנסת הקריטיים ביותר בעת הזו, שאמורים בוועדת הכספים לעסוק במצוקות הציבור, הושמשו לעיסוק בביטול זקיפת מס ההכנסה של נתניהו החל מ-2009 ועד עתה. נתניהו התחרט על התזמון, אם כי הוא עשה זאת רק אחרי שגפני העביר עבורו את ההחלטה.

למי שאינו מבין, גפני הוא יו״ר רב כוח. אם הוא לא מעוניין שהוועדה שלו תעסוק בענייניו האישיים של נתניהו, יש לו את הדרכים ואת האמצעים. דרעי מספר לנו שהוא ״טרק״ לנתניהו את השיחה.

מעניין האם הציבור הרחב ימשיך להסכים לתמרונים הללו, שמבצעים ראשי המפלגות התומכים בנתניהו ולהאמין להם שהם מנסים לכוון את הממשלה לכיוון נכון, עבודה למען הציבור.