משרד הבריאות משנה את הכללים: פחות אנשים יידרשו בבידוד

על פי הכללים החדשים, תיערך הבחנה בין מי שבא במגע עם חולה קורונה מאומת בעל תסמיני מחלה לבין מי שבא במגע עם חולה שלא פיתח תסמינים • התוצאה: פחות אנשים יידרשו בבידוד

פרופ' סיגל סדצקי / צילום: איל יצהר, גלובס
פרופ' סיגל סדצקי / צילום: איל יצהר, גלובס

הנחיות חדשות שפרסמה ראש מערך בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד״ר סיגל סדצקי, מגדירות מחדש מי צריך להיכנס לבידוד ולכמה זמן.

אם עד כה המטרה הייתה לאתר את כל מי שבא במגע עם אדם שנמצא חיובי לקורונה במשך 14 ימים טרם האבחנה, כעת התקופה תיקבע על בסיס פרמטרים מדויקים יותר. בכל מקרה התקופה תקוצר מ-14 ימים ל-10 ימים לכל היותר. תקופת הבידוד עצמה לא משתנה ונותרת על 14 יום.

״מתחילת פנדמיית הקורונה, הנחיית משרד הבריאות היתה לאתר מגעים של חולים מאומתים ב-14 הימים לפני קבלת התוצאה החיובית. מדיניות זו ננקטה על בסיס הידוע לגבי תקופת הדגירה, ובהעדר מידע על משך הזמן בו חולה קורונה מדבק לפני הופעת התסמינים״, כותבת סדצקי. ״פרק זמן זה מתחשב בכך שעובר זמן בין תחילת הסימפטומים לבין ביצוע הבדיקה וקבלת התשובה החיובית והכנסה לבידוד של החולה״.

סדצקי טוענת במכתבה כי ״הנחיות משרד הבריאות נבחנות מעת לעת, בהתאם ליידע והניסיון המצטברים בארץ ובעולם. לנוכח המידע שהצטבר עד כה, המצביע על כך שתקופת ההדבקה היא כ-48 שעות שלפני הופעת תסמינים, שהתסמינים אינם ספציפיים, ומועד הופעתם קשה לקביעה ובהתאם להמלצת הצט"מ, הוחלט לקצר את פרק הזמן בו נדרש לאתר מגעים של חולי 19-COVID מאומתים. קיצור פרק זמן זה, המקובל במדינות אחרות, עשוי לפטור מבידוד אנשים רבים שכיום נדרשים לכך. כמו כן, קיצוץ מספר המגעים הנבדקים יאפשר לצוותי החקירות האפידמיולוגיות להתמקד במגעים בעלי הסיכון הגבוה יותר להימצא חיוביים לקורונה״.

היא מוסיפה כי ״להחלטה זו יש מחיר, בוויתור על הכנסת מגעים אשר חלקם עלולים להפוך לחולים לאחר מכן, אך הנתונים מראים כי מחיר זה הינו סביר לעומת התועלת״.

אלה הכללים החדשים

ההנחיות החדשות מיועדות הן לחוקרים האפדמיולוגיים והן לשב״כ. באשר לחקירות האפידמיולוגיות שעורך משרד הבריאות, מעתה תיעשה הבחנה בין חולים שפיתחו תסמינים לבין אנשים שנמצאו חיוביים לקורונה אך לא פיתחו תסמינים למחלה.

אם אדם פיתח תסמינים, החוקרים יצטרכו לאתר את כל מי שבא איתו במגע במשך 4 ימים לפני הופעת התסמינים ועד למועד החקירה האפידמיולוגית.

אם לאדם הופיעו תסמינים אך הוא אינו יודע לומר מתי בדיוק הם הופיעו, ההנחיות החדשות קובעות שיש לאתר את כל מי שבא איתו במגע במשך 10 ימים שלפני התוצאה החיובית ועד למועד החקירה האפידמיולוגית.

ומה לגבי חולים א-סימפטומטיים? ההנחיות החדשות קובעות כי מי שנחשף אליהם ב-7 הימים שקדמו לתוצאה החיובית ועד למועד החקירה האפידמיולוגית יידרש לבידוד.

הנחיה נוספת של סדצקי נוגעת לאיכוני השב״כ. עד כה האיכונים איתרו כל מי שבא במגע עם חולה מאומת במשך 14 לפני התוצאה החיובית, כעת הם יופעלו רק כלפי אנשים שבאו במגע עם אותו חולה במשך עשרת הימים שקדמו לה בלבד.