איגוד הבנקים: יו"ר מזרחי טפחות מונה לנשיא והתקציב יצומצם

משה וידמן יחליף בתפקיד נשיא האיגוד את עודד ערן ז"ל, לשעבר יו"ר הפועלים שנפטר ממחלה • לאחר שבנק לאומי הודיע על פרישה מהאיגוד החליטו חבריו כי יספגו חלק ממחיר העזיבה ויגדילו את דמי החבר שישלמו

משה וידמן / איל יצהר
משה וידמן / איל יצהר

איגוד הבנקים משנה את פניו: לאחר שבנק לאומי הצהיר על עזיבת איגוד הבנקים, בנק הפועלים לוקח צעד לאחור, מוותר על הדומיננטיות בו ומעביר את קידמת הבמה באיגוד לידי מזרחי טפחות, כשבמקביל צפוי קיצוץ בתקציב האיגוד לצד הגדלת דמי החבר שישלמו הבנקים שנותרים חברים בו.

איגוד הבנקים הודיע היום כי "הוועד המנהל בחר פה אחד במשה וידמן לנשיא איגוד הבנקים". וידמן, יו"ר בנק מזרחי טפחות, יחליף בתפקיד את עודד ערן ז"ל, יו"ר בנק הפועלים הקודם שנפטר לאחרונה כתוצאה ממחלה.

בעצם כך שבנק הפועלים, שראובן קרופיק מונה לאחרונה לתפקיד היו"ר שלו, לא לקח לעצמו את תפקיד הנשיא באיגוד, הוא מבהיר כי אינו מעוניין בנטילת ההגה של האיגוד בידיו ושלדידו הבנקים "הבינוניים בגודלם" יגדילו את תפקידם בו. ממלאת המקום של נשיא האיגוד המכהנת היא סמדר ברבר צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי, שהינו הבנק החמישי בגודלו במשק. מזרחי טפחות הפך בשנים האחרונות לבנק השלישי בגודלו במערכת בשורת פרמטרים, לצדו של בנק דיסקונט.

הבחירה בוידמן נעשתה כחודש לאחר שבנק לאומי שבהובלת המנכ"ל חנן פרידמן והיו"ר סאמר חאג' יחיא הטיל פצצה כשהודיע על עזיבת האיגוד, שהוקם לפני כ-61 שנים. בנק לאומי הודיע אז כי הוא עושה זאת לטובת ניהול פנימי ועצמאי של עמדותיו מול גורמי ממשל וגורמים אחרים. את האיגוד מנהל איתן מדמון.

העזיבה של לאומי עוררה כעס בקרב חברים באיגוד, ובהם בנק הפועלים, שיחד עם לאומי נושא בנתחים הגדולים ביותר של דמי החבר שמממנים את האיגוד. על פי הערכות בנק לאומי שילם לאיגוד מעל 4 מיליון שקל לשנה. לפיכך, בעקבות עזיבת לאומי צפויים יתר חברי האיגוד להגדיל את היקף דמי החבר שהם משלמים לאיגוד על מנת לספוג חלק מהקיטון בתקציב האיגוד. אבל, זה יקרה במקביל לקיצוץ בתקציב הכולל של האיגוד.

ב-2018 עמד תקציב האיגוד על סך של 16.3 מיליון שקל, כשדמי החבר ששילמו הבנקים שחברים בו היוו כ-95% ממקורות התקציב.