קרן המטבע הבינלאומית מנמיכה שוב תחזיות צמיחה למזרח התיכון

לאחר שחזתה באפריל נסיגה של 3% בכלכלות המזה"ת וצפון אפריקה על רקע מגפת הקורונה, קרן המטבע מגדילה עכשיו את ההערכה הקודמת וקובעת כי כלכלות האזור יתכווצו ב־5.7% • זאת גם על רקע התנודתיות במחירי הנפט הדומיננטיים באזור זה

קריסטלינה איבנובה גורגייבה-קינובה, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית / צילום: Charles Platiau, רויטרס
קריסטלינה איבנובה גורגייבה-קינובה, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית / צילום: Charles Platiau, רויטרס

קרן המטבע הבינלאומית מנמיכה שוב את תחזיות הצמיחה הכלכלית שלה למזרח התיכון וצפון אפריקה. זאת על רקע "רמה חריגה של אי ודאות", לפי הדו"ח הכלכלי האזורי העדכני שלה. כעת היא צופה שכלכלות האזור יתכווצו ב-5.7% בשנת 2020. באפריל התחזית הייתה נסיגה של 3.3%. על פי הקרן, המדינות שייפגעו הכי הרבה יהיו יצואניות הנפט שצפויות בממוצע לצמיחה שלילית של 7.3%.

"הרמה הגבוהה החריגה של אי ודאות בעניין התמשכות המגפה וההשלכה שלה על סגירת חברות, הסיכונים שנובעים מכך (כולל אי שקט חברתי וחוסר יציבות פוליטית), והתנודתיות הפוטנציאלית של מחירי הנפט הם הדומיננטיים בתחזית החדשה", נאמר בדו"ח החדש.

חוקרי הארגון סבורים כי האזור כולו עבר "הלם כפול" בשל שני פרמטרים מרכזיים: המגפה המתפשטת (עדיין) וכן צניחת מחירי הנפט עקב הפסקת תנועת התחבורה בעולם. רק בחודש עבר הנמיכה הקרן את תחזיותיה לכלכלה העולמית וצפתה הכווצות של 4.9% בתוצר העולמי השנה.