הגירעון הפדרלי בארה"ב: קרוב ל-3 טריליון דולר, 14% מהתמ"ג, שיא של 75 שנה

הגירעון הפדרלי צפוי השנה להיות הגדול ביותר במונחי תמ"ג מאז מלחמת העולם השנייה • הגירעון עלול להתרחב עוד יותר אם הקונגרס והבית הלבן יסכימו בהמשך חודש זה לעוד סבב של הוצאה לשעת חירום

מחפשי עבודה בלשכת תעסוקה במדינת ארקנסו, ארה”ב / צילום: NICK OXFORD, רויטרס
מחפשי עבודה בלשכת תעסוקה במדינת ארקנסו, ארה”ב / צילום: NICK OXFORD, רויטרס

הגירעון התקציבי האמריקאי התקרב ל-3 טריליון דולר ב-12 החודשים עד סוף יוני, כאשר ההוצאה על עידוד הכלכלה גאתה ותקבולי המס צנחו. מדובר על הגירעון הפדרלי שצפוי השנה להיות הגדול ביותר במונחי תמ"ג מאז מלחמת העולם השנייה.

הגירעון השנתי במונחי יוני 2020 הסתכם ב-14% מהתמ"ג האמריקאי, לעומת 10.1% מהתמ"ג בפברואר 2010, כשארה"ב היתה עדיין בהבראה מהמיתון הקודם. בחודש שעבר (יוני) לבדו, הגירעון זינק לשיא חודשי של 864 מיליארד דולר, מסר אתמול (ב') משרד האוצר האמריקאי - כמעט כמו סך הגירעון בשנת התקציב הקודמת, שהיה 984 מיליארד דולר.

משרד התקציבים בקונגרס מעריך שהגירעון יגיע אולי ל-3.7 טריליון דולר בשנת התקציב שתסתיים ב-30 בספטמבר. אך הגירעון עלול להתרחב עוד יותר אם הקונגרס והבית הלבן יסכימו בהמשך חודש זה לעוד סבב של הוצאה לשעת חירום, שהכלכלנים טוענים שהיא חיונית לשמירה על עסקים ומשקי בית צפים עד שהמשק יתחיל להתאושש.

הקונגרס אישר מאז מרץ 3.3 טריליון דולר בהוצאה חדשה כדי להילחם בסגירת העסקים במשבר הקורונה, כולל המחאות למשקי בית והלוואות ומענקי חירום לעסקים ורשויות מקומיות במצב קשה. ממשל טראמפ גם דחה תשלומי מס הכנסה אישי ותאגידי עד 15 ביולי במאמץ לשמור על יותר מזומנים בארנקים האמריקאים.

"החדשות הטובות הן שאנחנו מקבלים עזרה כספית לדלת שלנו במהירות", אמרה מיה מגקינס, נשיאת "הוועדה לתקציב פדרלי אחראי". "החדשות הרעות הן שאנחנו צריכים ללוות סכומי שיא על גבי כה רהבה הוצאה ללא כיסוי וקיצוצי מס שהמחוקקים אישרו בשנים האחרונות".

האבטלה הנרחבת וסגירת עסקים הורידו את תקבולי המס וגם העלו את ההוצאה על רשתות ביטחון כולל דמי אבטלה ועזרה במזון. הגל החדש של מקרי הקורונה ברחבי הדרום והמערב האמריקאים מכריחים כמו מדינות כמו טקסס להטיל מחדש הגבלות ריחוק חברתי, ומעמידים בספק הבראה כלכלית מהירה.

גירעונות פדרליים מתרחבים בדרך כלל במצבי מיתון ומצטמצמים כאשר הכלכלה צומחת. הפעם, הגירעון כבר עלה בשנים האחרונות של ההתרחבות שנמשכה עשר שנים והסתיימה בפברואר, בעקבות רפורמות המס של ממשל טראמפ מ-2017.

התמיכה הפוליטית בריסון הגירעונות פחתה בוושינגטון בשנים האחרונות, כאשר הביקוש העולמי המתמשך לנכסים של האוצר האמריקאי החזיקו את עלויות הכסף קרוב לרמות שפל היסטוריות. למרות הגאות בגיוסי ההון של הממשל, עלות הריבית נטו ירדה ב-11% בתשעת החודשים הראשונים של שנת התקציב, מסר האוצר אתמול (ב').

העלייה הדרמטית בגירעון עוררה מקפאונם כמה רפובליקנים ועובדים בבית הלבן, שטוענים נגד חבילת תמריצים מקיפה חדשה למשק, וקוראים במקום זאת לסיוע צר וממוקד יותר במגזרים שנפגעו קשה במיוחד.

הדמוקרטים וכלכלנים רבים, לעומת זאת, אומרים שקובעי המדיניות צריכים לטפל בבעיה הדוחקת ביותר - שליטה בנגיף ותמיכה במשקי הבית ובעסקים - ולחשוש מן הגירעון רק מאוחר יותר, מפני שעלות ההלוואות נמוכה כל כך. תשואת אג"ח האוצר האמריקאית הבסיסית לעשר שנים היתה אמש 0.622%, ירידה מיותר מ-2% לפני שנה.

משרד התקציבים בקונגרס העריך בשבוע שעבר ששיעור האבטלה יעלה בסוף השנה ל-10.5% לעומת שפל של 50 שנה, כ-3.5%, לפני משבר הקורונה. הכלכלה אמנם צפויה לצמוח במחצית השנייה של השנה, את התוצר ברבעון הרביעי של 2020 צפוי להיות נמוך ב-5.9% ביחס לרבעון הרביעי של 2019.

הכלכלה הראתה סימני חיים במאי וביוני כאשר חלקים מארה"ב נפתחו מחדש לעסקים. מספר האמריקאים שקיבלו דמי אבטלה ירד בכמעט 700,000 ל-18.1 מיליון בשבוע שהסתיים ב-27 ביוני, וזה היה נתון האבטלה הנמוך ביותר מאז השבוע שהסתיים ב-18 באפריל. המעסיקים גייסו 7.5 מיליון עובדים במאי וביוני אחרי שהם פיטרו 21 מיליון עובדים במרץ ואפריל.

אבל לא ברור אם הקצב הזה של יצירת מקומות עבודה ופחות פיטורים יוכל להימשך, מפני שמקרי הקורונה גורמים למדינות בארה"ב לשקול מחדש את תוכניות הפתיחה שלהן, ויוצרים אי ודאות חדשה לעסקים וצרכנים רבים.

ביוני, ההוצאה של הממשל נסקה ל-1.1 טריליון דולר מ-342 מיליארד דולר ביוני 2019, מסר אתמול האוצר. כמעט מחצית מסך ההוצאה הזו הופנה להלוואות לעסקים קטנים שמסופקות במסגרת "תוכנית ההגנה על משכורות", PPP . תשלומי דמי האבטלה עלו מכ-2 מיליארד דולר ביוני 2019 ל-116 מיליארד דולר בחודש שעבר. כמחצית מסכום זה מימנה את ההטבה השבועית המיוחדת של 600 דולר שהקונגרס אישר למובטלים בהמסגרת מה שנקרא "חוק Cares". התשלומים הללו יסתיימו בסוף חודש זה אלא אם הקונגרס יאריך אותם.

ההכנסות הפדרליות ירדו ביוני ב-28% ל-241 מיליארד דולר, בין היתר בעקבות החלטת הממשל לדחות את מועדי תשלומי המיסים. הממשל מקבל בדרך כלל שטף של הכנסות בחודש יוני, כאשר חברות ויחידים משלמים מקדמות מס רבעוניות. בכירים באוצר אמרו שהם צופים לקבל חלק גדול מההכנסות הללו ביולי, אם כי גם קיצוצי שכר וירידה בפעילות הכלכלית מעיקים על ההכנסה הפדרלית.

בתשעת החודשים הראשונים של שנת התקציב, מאוקטובר 2019 עד יוני 2020, הגירעון התקציבי הגיע ל-2.7 טריליון דולר, מסר האוצר, יותר מפי שלושה מהגיערון בתקופה המקבילה שנה לפני כן. התקבולים ירדו ב-13% בהשוואה שנתית, וההוצאה עלתה ב-49%.