האיחוד האירופי הפסיד: אפל לא תידרש לשלם 15 מיליארד ד' קנס

ההחלטה היום ניתנה לאחר שבקיץ 2016 הנציבות האירופית החליטה שממשלת אירלנד נתנה לאפל פטור לא חוקי מתשלום מסים במדינה • האופן בו תגמר הפרשה יכול לקבוע תקדים לסוגיה זו בעתיד

מנכ"ל אפל, טים קוק  / צילום: Hahn Lionel/ABACA, רויטרס
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: Hahn Lionel/ABACA, רויטרס

בית משפט באירופה ביטל את החלטת הנציבות האירופית לדרוש מאפל לשלם 15 מיליארד דולר במסים שלא שילמה לאורך השנים לממשלת אירלנד. זאת לפי דיווח ב-CNBC.

אירלנד גבתה מאפל לאורך השנים מס חברות של 1% בלבד ולאחר מכן 0.005%, מה שעלה לקופת המדינה כ-15 מיליארד דולר, או 13 מיליארד אירו במסים שלא שולמו על ידי הענקית האמריקאית. בקיץ 2016, הנציבות האירופית החליטה שממשלת אירלנד נתנה לאפל פטור לא חוקי מתשלום מסים במדינה.

לכך קדמה חקירה נגד אפל שנפתחה בשנת 2014 בחשד כי החברה האמריקאית נרשמה באירלנד רק מטעמים של שיקולי מס, בעוד פעילותה במדינות האיחוד היא העיקרית (ביחס לפעילות באירלנד) ולכן תכנון המס של רישום באירלנד ופעילות בשאר העולם היא מלאכותית ונועדה לצורכי מס בלבד.

אפל וממשלת אירלנד הגיעו להסכם ב-2017 לפיו אפל הייתה אמורה לשלם לה את המסים בהדרגה, בהתאם להחלטת הנציבות. אך בסופו של דבר, אפל וממשלת אירלנד החליטו לערער יחד על ההחלטה וטענו שההוראה שניתנה לחברה לשלם מסים "מנוגדת להגיון". הנציבות תוכל לערער על ההחלטה במהלך החודשיים הקרובים.

נושא תשלום המסים של הענקית האמריקאית הוא חשוב במיוחד בכל הנוגע למיסוי ענקיות הטק באירופה. אפל אינה החברה היחידה שנוהגת להירשם באירלנד כדי להתחמק מתשלומי מס, והאופן בו תגמר הפרשה יכול לקבוע תקדים לסוגיה זו בעתיד.