אילו סמכויות באמת יש ל"פרויקטורים לקורונה" ביפן, בהולנד ובגרמניה

בנט מצא תקדימים ל"גנרל קורונה" במדינות מעבר לים. לא כל הדוגמאות משכנעות • "המשרוקית של גלובס"

נפתלי בנט, ימינה / צילום: רפי קוץ
נפתלי בנט, ימינה / צילום: רפי קוץ

במסגרת הקמפיין שלו למינוי פרויקטור לטיפול בקורונה, ח"כ נפתלי בנט נשען על תקדימים מהעולם. בראיון לתוכנית "הקבינט הביטחוני" הוא הזכיר שלוש מדינות שהעדיפו לרכז את כל הסמכויות בידי אדם אחד. "עשו את זה בגרמניה, עשו את זה ביפן, עשו את זה בהולנד. בכל העולם מינו שר-על שמחבר את הפן הפרנסתי-כלכלי, את הפן הלוגיסטי ואת הפן הרפואי. אי אפשר לנתק ביניהם".

מיהם אותם "שרי-על" לקורונה שמנצחים על המשבר בגרמניה, ביפן ובהולנד, ואילו "סמכויות-על" העניקו להם? בנט הפנה אותנו באדיבותו לכתבות, שבכל אחת מהן מתואר אדם מסוים בתור "מוביל תגובת הממשלה לקורונה". בדקנו מה עומד מאחורי המילים האלה.

יפן: נישימורה יאסוטושי. כתבה ב"וול סטריט ג'ורנל" הכתירה את נישימורה בתואר "שר הכלכלה והשר האחראי לתגובה לקורונה". נישימורה הוא אולי הדוגמה הטובה ביותר לפרויקטור אמיתי. מעמדו מעוגן בחוק מ-2012, שהעניק לממשלת יפן סמכויות חירום בהתפרצות שפעת, והורחב לטיפול בקורונה. אף שהחוק לא מונה את כל תחומי אחריותו, נישימורה חולש כנראה על היבטים מגוונים של המשבר. בתחילת יולי הוא פיזר צוות מומחים שנשען על אנשי רפואה, והחליף אותו בצוות רב-תחומי בהשתתפות כלכלנים.

הולנד: ברונו ברוינס. ברוינס, שהוצג לפעמים בתקשורת בתור "השר לטיפול רפואי", התפטר במרץ אחרי שעומס הטיפול בקורונה הביא אותו לידי התמוטטות. אבל לא מצאנו ראיות שהוא ריכז סמכויות של משרדים אחרים. ממסמכים בהולנדית, שקראנו בסיוע ידיד המדור בן ולך, עולה שהתואר הרשמי של ברוינס היה "שר בלי תיק במשרד הבריאות". עם פרוץ המגפה הוא הופקד על הטיפול בקורונה מטעם המשרד, אבל תוכנית הסיוע הכלכלי, למשל, נכתבה במשרדי הכלכלה והתעסוקה. אחרי שהתפטר, סמכויותיו חזרו לשר הבריאות ולמיטב ידיעתנו לא הועברו ל"פרויקטור" אחר.

גרמניה: לותאר וילר. ידיעה ב"רויטרס" תיארה את וילר, נשיא מכון רוברט קוך, במילים "מומחה הבריאות שמוביל את המאבק הגרמני בקורונה". אלא שמכון קוך הוא לא גוף ביצוע, אלא גוף מחקר וייעוץ - מרכז לבקרה ולמניעה של מחלות שכפוף למשרד הבריאות. ממשלת גרמניה לא מינתה "שר-על" לניהול המשבר, ובדיווחים הרשמיים מייחסת כל החלטה לשר אחר. הביזור הזה כנראה לא מקרי: יואב לוי הפנה אותנו לסעיף מיוחד בחוקה הגרמנית שמבטיח את העצמאות של כל שר בתחומי משרדו.

חוץ מזה, גרמניה היא פדרציה ולכן החלטות רבות משתנות ממחוז למחוז. לדוגמה, תורינגיה בחרה להתחיל בהקלות לפני שאר המדינה, ושר הכלכלה של מקלנבורג-מערב פומרניה רצה לבטל באוגוסט את חובת המסכות. שתי ההחלטות עוררו ביקורת.

בשורה התחתונה: אין מקום לתת ציון לטענה של בנט. רק ביפן אפשר כנראה לדבר על "שר-על" לענייני קורונה. במקרה של הולנד וגרמניה לא מצאנו בסיס לתואר הזה, אבל ההכרעה תלויה בפרשנות.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת:

פיזור צוות המומחים של ממשלת יפן - "רויטרס"

התפטר ברונו ברוינס בהולנד - "רויטרס"

ממשלת הולנד מכריזה על תוכנית סיוע כלכלית - הודעה לעיתונות

אתר הבית של מכון רוברט קוך בגרמניה

ממשלת תורינגיה תצמצם את ההגבלות למניעת קורונה