מזומן להמונים: הימין הכלכלי והשמאל הפוליטי התאחדו לקול אחד. האם באמת הייתה ברירה אחרת?

הקורונה הכלכלית היא לא עוד משבר ומוטיב הזמן הוא קריטי לשיקום המשק • חלוקת מזומן לאזרחים היא אולי ניסיון לרכוש אהדה ולשכך מחאה אבל היא גם פתרון מאקרו כלכלי מקובל

בנימין נתניהו בכנסת. מהלך של אין ברירה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו בכנסת. מהלך של אין ברירה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

את התגובות לתוכנית המענקים הישירים של ראש הממשלה בנימין נתניהו אפשר לחלק בגדול כך - בימין הכלכלי מזדעזעים מפניית הפרסה החדה של נתניהו, מהפזרנות הפיסקאלית וממה שנראה כמו זניחת עקרונות השוק החופשי.

בשמאל הפוליטי מקשרים את המהלך להפגנות הזעם שהקיפו את ביתו של רה"מ רק יממה קודם לכן ובטוחים שמדובר בכלכלת בחירות. בין לבין אפשר למצוא גם את אלו שתמיד היו מעדיפים לראות חלוקה דיפרנציאלית של כסף (רק למי שמגיע), את אלו שתומכים בנתניהו (כי הם תמיד תומכים בנתניהו) וגם את אלו שאף פעם לא תומכים בנתניהו, אבל דווקא כן תומכים במהלך כי הם בדרך כלל תומכים בעקרונות סוציאל-דמוקרטיים ובתרגום הפרקטי שלהם - הכנסה אוניברסלית.

כולם צודקים, כולם גם טועים.

האם שיקולים פוליטיים עומדים בבסיס החלטת נתניהו לחלק מענקים ישירות לאזרחים - סביר להניח. האם עדיף ורצוי בתיאוריה לחלק כסף למי שהכי זקוק לו - בהחלט כן. האם בסיטואציה הכלכלית שנוצרה יש ברירה אחרת - לדעתי לא.

החיים בארבעת החודשים האחרונים שיקפו בצורה אכזרית את מה שהיינו כבר צריכים לדעת. הבירוקרטיה בישראל כה חריפה שאין דרך מהירה ויעילה להעביר כסף מהממשלה לאזרחים. כל רעיון אחר של תמיכה רק באוכלוסיות ספציפיות היה נחסם בשלב זה באותם צינורות בירוקרטיים ויוצר עיוותים, חורים ואותיות קטנות לרוב.

כל ניסיון להעביר את הכסף בדרכים עקיפות (למשל "שיטת הוואוצ’רים" שהציע ניר ברקת בתוכניתו) היה מוליד תעשיית מתווכים וגוזרי קופונים.

הקורונה הכלכלית היא לא עוד משבר. מוטיב הזמן הוא קריטי לשיקום המשק. ישראל איבדה זמן, זמן יקר. חלוקת מזומן לאזרחים היא אולי ניסיון לרכוש אהדה ולשכך מחאה אבל היא גם פתרון מאקרו כלכלי מקובל. לא אהוד, לא רצוי, כזה שצריך לשמור אותו לסיטואציות ייחודיות. ועדיין.

לתת כסף ישירות לציבור זה לא רק לתת כסף. זה גם לעודד צריכה פרטית וכך לנסות לעורר ביקושים וצמיחה. בגרמניה מנסים להשיג את אותה המטרה באמצעות הורדת מע"מ גורפת בעלות של 20 מיליארד אירו לחצי שנה. הורדת מע"מ וחלוקת צ’קים הם שני צדדים של אותו המטבע בניכוי עובדה אחת - הורדת מע"מ טובה בעיקר לשכבות המבוססות. אם צריך לבחור בין הורדת מע"מ למענקים במזומן, אני תומכת במזומן.

במצב שנקלענו אליו שום בחירה היא לא קלה. אף תוכנית היא לא אידיאלית. לחלוקת כסף באופן ישיר יש אלמנט התמכרותי. זה נכון. יש לו השלכות ארוכות טווח על הכלכלה והוא לא פטנט שאפשר יהיה לשלוף מדי כמה שבועות. יש לא מעט מטרות ראויות אחרות שהיו יכולות להיות רלוונטיות לאותו תקציב. ועדיין.

כל מי שחושב שהמצוקה הכלכלית היא אמיתית לא יכול לפסול חלוקה ישירה של מזומן. זה מהיר ואפקטיבי ויש לא מעט אנשים שהכסף הזה יסייע להם. וכל היתר, יכולים פשוט לתרום אותו. זה לפחות מה שאני מתכוונת לעשות.