קטע כלכלי | פודקאסט

עסקאות נשק, רמאויות ושטן אחד: כך התחולל הנס הכלכלי של היטלר

אדולף היטלר היה זקוק לנס שיוציא את גרמניה מהבור הכלכלי • והנס הזה, שהרים את הכלכלה הנאצית, התחולל בעזרת עסקאות נשק סיבוביות, רמאויות וזהב תיאורטי ששכב במרתפי הבנקים של גרמניה • האזינו

אדולף היטלר מפקד על הכוחות הגרמנים בזמן כיבוש פולין, 1939 / צילום: AP Photo, AP
אדולף היטלר מפקד על הכוחות הגרמנים בזמן כיבוש פולין, 1939 / צילום: AP Photo, AP

בימים שלפני עלייתו לשלטון של אדולף היטלר, כלכלת גרמניה הייתה מרוסקת. נדמה שרק נס היה מציל את הכלכלה. והנס הכלכלי של היטלר הגיע בעזרתם של ניירות כסף שהתבססו על זהב תאורטי ששכב במרתפי הבנקים של גרמניה. הזהב הזה לא היה זמין למשטר, אבל יאלמר שאכט, נגיד הבנק המרכזי, הניח "שיהיה בסדר".

בכך הפך שאכט לשטן יוצר הכסף, זה שבספרו של יוהן וולפגנג גתה מציע לקיסר להשתמש בכסף התאורטי המוטמן בממלכה כבסיס לניירות כסף, וכך לייצר כסף שלא קיים. איך נסתדר? שואל הקיסר, אם יבקשו מאיתנו את הזהב? שאכט האמין שדחיפה אחת יפה לכלכלה, והעניינים יתחילו לפרוח. אך מכאן ועד לברית עם יצרני הנשק הדרך הייתה קצרה וטראגית.

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו בספוטיפיי , באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקציה האהובה עליכם.

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל.