נישא על גלי הקורונה: ענף הקרוזים שט על מים סוערים

ככל שהמשבר יעמיק, וכל עוד לא יימצא טיפול לנגיף, חברות הקרוזים צפויות להמשיך ולהגדיל את היקף החוב שלהן - בין השאר, בגלל ההוצאות השוטפות האדירות של ספינות מושבתות • בינתיים, לא רואים יבשה באופק

ספינות של רויאל קריביאן (משמאל) וקרניבל קרוז / צילום: Associated Press
ספינות של רויאל קריביאן (משמאל) וקרניבל קרוז / צילום: Associated Press

32 מיליון נוסעים היו אמורים, לפי התחזיות, לנפוש השנה בשיט תענוגות - אבל אז הגיע משבר הקורונה. הענף, שנשלט על-ידי שלוש ענקיות, עצר בחריקת בלמים, והמניות צנחו. כיום הן מציגות את התשואות הגרועות ביותר מבין חברות מדד S&P 500 מתחילת השנה. לאן הולכים מכאן?

אם תשאלו כמעט כל אדם ברחוב אילו ענפים נפגעו בצורה הקשה ביותר ממשבר הקורונה, סביר שהוא יציין מיד ענפים כמו מסעדנות, מלונאות ותעופה. ענפים אלה אכן ספגו מכה קשה ביותר, אבל מי שחווה פגיעה משמעותית עוד יותר הוא ענף הקרוזים (שיט התענוגות), שהוא למעשה תת-ענף בתחום התיירות.

מבט מהיר על רשימת המניות במדד S&P 500 האמריקאי מגלה ששלוש מתוך ארבע המניות שרשמו את הירידות החדות ביותר מתחילת 2020 הן מניותיהן של ענקיות הקרוזים, שבחודשים האחרונים איבדו סביב 70% מערכן. מאז הן כבר הספיקו לתקן במידה מסוימת, אך ההערכות מדברות על כך שמקורו של התיקון הוא בספקולציות ובניסיון לייצר רווח בזמן קצר ולא מתוך תחזיות לשינוי אמיתי במצבן של החברות בתקופה הקרובה.

מדובר בשלוש חברות ענק ששולטות בתחום, שעד למשבר הקורונה הציג שיעורי צמיחה מרשימים של בין 5% ל-8%, לצד רווחים של מיליארדי דולרים בכל שנה. השולטת בענף היא קרניבל קרוז הענקית, שנכון ל-2019 החזיקה בנתח שוק אדיר של כ-40% מהענף, וביחד עם שתי הענקיות האחרות - רויאל קריביאן ונורוויג'יאן - מחזיקות שלוש החברות ביחד קרוב ל-85% מנתח השוק בענף הקרוזים.

היקף הנוסעים בענף הקרוזים עמד ב-2019 על 30 מיליון איש, והתחזית של ההתאחדות הלאומית לקווי שיט הייתה שב-2020 המספר הזה יטפס ל-32 מיליון נוסעים. אבל אז, כאמור, נכנס לחיינו נגיף הקורונה.

בתחילת פברואר, עוד לפני שבעולם המערבי נכנסו לז'רגון מושגים של סגר ובידוד, הוצפו משדרי החדשות בתמונות בשידור חי מ"ספינת הקורונה" שעגנה לחופי יפן, ועליה אלפי נוסעים שנשללה מהם האפשרות לרדת מהסיפון. מספר החולים בספינת הקורונה טיפס במהירות, והעולם כולו צפה בחרדה.

כמה שבועות לאחר מכן, ב-14 במרץ, הוציאו הרשויות בארה"ב צו שאוסר באופן מוחלט שיט תענוגות בתחומי המדינה למשך 100 ימים. הצו היה אמור לפוג ב-24 ביולי, אבל לנוכח התפשטות המגפה הודיעו לאחרונה ענקיות הענף שבאופן וולונטרי הן דוחות את המועד הצפוי של חזרתן לפעילות עמוק לתוך ספטמבר, תוך שהן מודות שאין באמת ביכולתן להעריך מתי יתחדש השיט.

כלומר, בעוד ענפי המלונאות, המסעדנות ואפילו התעופה מראים סימני התאוששות וניסיונות יציאה מהמשבר, ענף הקרוזים עדיין מושבת לחלוטין, ובנקודה הנוכחית, עושה רושם כי גם ללא אופק. בניגוד למלון או למסעדה סגורים, ספינת ענק שמושבתת גוררת הוצאות שוטפות אדירות.

שימו לב לנתון המדהים הבא, קרניבל קרוז, שדיווחה לאחרונה על הפסד כבד של 4.4 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה, עדכנה במקביל כי קצב שריפת המזומנים שלה בחודשים הקרובים צפוי לעמוד על כ-650 מיליון דולר בכל חודש, וזאת כאשר היא לא מייצרת הכנסות כלל. ישנן עשרות ספינות שברגעים אלה ממש נמצאות בלב ים עם אלפי אנשי צוות, פשוט כי אין אף מדינה שמאפשרת להן לעגון אצלה. החברות נמצאות כעת בנקודת המתנה לשינוי או לסימן חיובי, שבינתיים מבושש להגיע.

אבל גם כאשר יינתן האור הירוק, וניתן יהיה להרים עוגן ולהפליג, עושה רושם כי ההתאוששות והחזרה לשגרה של ענף הקרוזים תהיה איטית במיוחד. נדמה, כי אותה ספינת קורונה שעגנה לחופי יפן הייתה רק הפתיח לפגיעה התדמיתית הקשה שספג הענף, וייתכן שעוד יעבור זמן לא מבוטל עד לתיקונה.

מעבר לכך, חלק ניכר מנופשי ספינות התענוגות הם בני הגיל השלישי. לפי הנתונים של שנת 2019, שליש מנוסעי הקרוזים היו בני 60 ומעלה, ומעל 50% מהנוסעים היו בני 50 ומעלה. המשמעויות המשתמעות הן, כי קהל יעד מרכזי של ענף הקרוזים הוא אוכלוסייה מבוגרת ומבוססת, שלעניין מגפת הקורונה מהווה את קבוצת הסיכון המרכזית, וייתכן כי קבוצת הגיל הזו לא תוכל להתקהל ולהימצא בסביבה המונית במתחמים סגורים עוד זמן רב (או לפחות עד שיימצא טיפול אפקטיבי או חיסון).

בינתיים, רויאל קריביאן ונורוויג'יאן הודיעו כי הן משלבות ידיים בהרכבת צוות מומחים מתחום הבריאות שיגבש תוכנית ל"שיט בטוח", במטרה לשקם את תדמית הענף ולהשיב את אמון הנוסעים - על פניו, משימה לא פשוטה כלל. המלצות הצוות המיוחד צפויות להתפרסם במהלך חודש אוגוסט.

במבט קדימה, אף שהחברות מדווחות על הזמנות עתידיות, עושה רושם כי רובן מטעם נופשים שרכשו כרטיסים רגע לפני פרוץ המשבר ולא מימשו את החופשה. כלומר, התרחיש האופטימי הוא שאותם נופשים יממשו את הכרטיסים שרכשו קודם לכן, ובתרחיש אופטימי פחות הם יבטלו את הכרטיסים וידרשו החזר כספי. בכל מקרה, נדמה כי לא מדובר בתזרים חדש.

המשמעות היא שככל שהמשבר יתמשך או יעמיק, וכל עוד לא יימצא טיפול לנגיף - החברות צפויות להמשיך ולהגדיל את היקף החוב שלהן, ולהפוך ממונפות מאוד. לכן, בנקודה הנוכחית אפשר להניח שהסיכון עולה על הסיכוי, והתאוששות הענף בעתיד הנראה לעין לא נראית תרחיש סביר. 

הכותב הוא בעל רישיון מטעם אלטשולר שחם; לכותב ו/או לאלטשולר שחם עניין אישי בנושא הטור; הכתוב אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם; אין בכתוב בטור זה כדי להבטיח השגת תשואה כלשהי או כדי להוות המלצה על כדאיות של השקעה