כשבכירי הפרקליטים מקבלים הנחת סלב - אמון הציבור לא ישוקם

בכירי הפרקליטות פועלים כמי שמרגישים שהחוקים שתקפים לכולנו, לא חלים עליהם • לאחרונה קיבלנו הדגמה מוחשית לכך כשנחשפנו לעבירות בנייה המיוחסות לכאורה למשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, ליאת בן–ארי • במקום לטפל במקרה, המערכת מצופפת שורות

עו"ד ליאת בן ארי \ צילום: יונתן בלום
עו"ד ליאת בן ארי \ צילום: יונתן בלום

העלאת השדרה הניהולית בפרקליטות ושופטי בית המשפט העליון לדרגת "קדושה", חפה מביקורת ומעל לחוק, יוצרת ניתוק הולך וגובר בינה לציבור, ומעצימה את אי-האמון של הציבור במערכת אכיפת החוק, המערכת החשובה בישראל.

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, שכנראה חושב שהוא עדיין מכהן כיו"ר ועד עובדים, ושוכח שנבחר לשרת את כלל הציבור, ולא רק את עובדי משרד המשפטים, הגדיר ביקורת ציבורית על עבירות בנייה שמיוחסות לעו"ד ליאת בן-ארי, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, כ"השתלחות" והעניק לה גיבוי. במקום לבצע את עבודתו כשליח הציבור, ולהורות על בחינת הראיות נגדה, כפי שנהוג לעשות נגד כל אזרח, השר בחר לתקוף ולהאשים את השומרים, לרבות כותבת טור זה.

עו"ד בן-ארי בחרה לסלף את המציאות, בלשון המעטה. בשפה עממית קוראים לזה, לטעמי, שקר, ולא בפעם הראשונה. לצערנו, אין להאשימה בהתנהלות הזו, שהרי היא חיה וצומחת במערכת שמעניקה חסינות לעשבים השוטים בה. כך יוצא שאנשי החוק הם מעל לחוק.

ב-2019 הוגשה תביעה נגד עו"ד בן-ארי על-ידי יפעת דור, פרקליטה בכירה בפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה). בתביעה נטען, שבן-ארי התעמרה ופגעה בזכויות עו"ד דור, בעודה בחופשת לידה, ללא הצדקה המעוגנת בחוק. בסוף ההליך, אחרי גישור, פיצתה המדינה את עו"ד דור על התנהלות עו"ד בן-ארי! התביעה הזו הצטרפה לתביעה נוספת, של עו"ד טלי נג'רי, פרקליטה בכירה הכפופה ישירות לבן-ארי, שבה נטען כי בן-ארי איימה והתעמרה בנג'רי.

במענה לתביעה הגישה בזמנו עו"ד בן-ארי תצהיר לבית-הדין לעבודה, שלפיו לא איימה ולא היו דברים מעולם.

ברם, עו"ד נג'רי הקליטה את המפגשים, נשואי כתב התביעה, שהוצגו בבית-הדין בהפתעה גמורה ואשר סתרו את תצהירה של בן ארי. לאור האמור, נאלצה התובעת לפרוש מתפקידה, אחרי שקיבלה פיצויים מהמדינה, על-חשבון כספי ציבור.

לצד הטענות להתעמרות בעובדיה, ופגיעה בזכויותיהם בניגוד לסעיף 163 לחוק העונשין - הפרעה שלא כדין על מימוש זכות - וטענות לעבירות בניגוד לדיני העבודה וכבוד האדם, חשפתי השבוע את מעורבות עו"ד בן-ארי בחשד לביצוע עבירה בניגוד לחוק תכנון ובנייה, במסגרת תיק אכיפה בעיריית ראש העין.

אדגיש, שעו"ד בן-ארי, במשותף עם בעלה, רכשו וילה להשקעה בראש העין. עם קבלת טופס 4, שקיים חשד כי ניתן שלא כדין, השכירו בני-הזוג את הדירה שנבנתה כנראה לא כדין. בעבירה זו שזורה בנוסף עבירה כלכלית, שכן בן-ארי לא משלמת על השבחת הנכס דמי השבחה של עשרות אלפי שקלים, בהיעדר דיווח ו/או אישור כדין על היחידה שהושכרה!

התהייה היא, כיצד תוצג השכירות בסך 3,500 שקל לחודש שאותם היא מקבלת בדיווחי מס-הכנסה.

ניסיונותיי לקבל תגובה ראויה מבן-ארי, כשלו. אחת התגובות המגוחכות שנתנה הייתה - שאינה בקיאה בהשקעות של בעלה. אלא שהעובדות אחרות: בן-ארי חתמה על משכנתה לרכישת הנכס, ועל הסכם הרכישה, וכן נרשמה לזכותה הערת אזהרה בטאבו.

מדהים לגלות שאישה במעמדה של עו"ד בן-ארי, שבקיאה בפרטים הקטנים של החוקים ושל אזרחי ישראל, מהבכיר ועד הזוטר, ככל שהם נוגעים לעבירות כלכליות - היא בקיאה מאוד. אולם כשזה נוגע להשקעות כלכליות שמהן היא נהנית, הגברת הופכת לרגע להיות האישה הקטנה, שאינה יודעת דבר על עסקי בעלה.

הזלזול באינטליגנציה של הציבור, השימוש הציני בשירותים הציבוריים, כמו של דוברות משרד המשפטים, וההגנה הגורפת שלה זוכה עו"ד בן-ארי, הן מצד היועמ"ש בכובעו כמ"מ פרקליט המדינה והן משר המשפטים, מעוררים תחושות קשות בקרב אזרחים אשר רואים את אנשי החוק מעל לחוק.

לא ייתכן, שעו"ד בן-ארי תעמוד מול בית המשפט בגלימה ותטען לטוהר מידות ולאכיפת החוק בכובעה כמשנה לפרקליט המדינה, בזמן שהיא פוגעת הן בעובדיה והן באמון החשוב של הציבור במערכת אכיפת החוק, לאור החשדות המופנים כלפיה.

לא רק הפוליטיקאים גרמו לפגיעה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק והמשפט, אלא גם אנשי החוק בעצמם, אם בניגוד-עניינים של שופטי בית המשפט העליון, עבירות של פרקליטים, הסתרת חומרי חקירה, יועץ משפטי לממשלה שנוטל את תפקיד פרקליט המדינה היוצר ניגוד-עניינים חמור וחסר תקדים במדינה דמוקרטית; וכן צווי איסור פרסום על קלטות שיכולות לחשוף עבירות חמורות של בכירי המערכת.

כל אלה פוגעים באמון ההולך ומידרדר של הציבור במערכת המשפט.

שר המשפטים ניסנקורן צריך לחשב מסלול מחדש, אם אכן מערכות אכיפת החוק חשובות לו באמת, ולא שמירת כיסאו ואינטרסים נוספים זרים. כשליח ציבור, השר חייב לפעול ומיד. לבצע רה-ארגון במערכות ולהוכיח לציבור כי שומרי-הסף לכאורה אינם מעל החוק. 

הכותבת היא עו"ד המתמחה בתחום הפלילי העוסקת רבות בביקורת על הפרקליטות