ישראל לא לבד: אוסטרליה, יפן והונג קונג נלחמות מול גל שני של קורונה

כיסי הידבקויות בבתי ספר, שאננות ועייפות מכללי ריחוק חברתי ופטורים והתעלמות מחובת הבידוד הן חלק מהסיבות שהובילו להתפרצויות מחודשת במדינות שכמעט ומיגרו את הנגיף

הונג קונג בשבוע שעבר. הגל השני הגיע אחרי שכבר היו בטוחים שהם התגברו על המגפה / צילום: Kin Cheung, Associated Press
הונג קונג בשבוע שעבר. הגל השני הגיע אחרי שכבר היו בטוחים שהם התגברו על המגפה / צילום: Kin Cheung, Associated Press

אוסטרליה דיווחה רק על כמה מקרי קורונה חדשים ספורים בתחילת יוני, והונג קונג עברה את יוני ללא מקרה אחד של הידבקות מהעברה מקומית. יפן הסירה את מצב החרום כבר במאי, אחרי שמספר המקרים החדשים ירד לכמה עשרות בכל מדינה.

כל השלוש הללו דיווחו על מספר מקרים יומיים חדשים גבוה בשבוע האחרון, שמדגים כמה קשה לרסן את הנגיף, אפילו במקומות שזוכים לשבחים על פעולות החלטיות מוקדמות.

מספר הנדבקים בשלושת המקומות הללו עדיין נמוך בהשוואה למדינות הנפגעות ביותר מהקורונה, אבל הגלים החדשים מדגימים את בעיית האיזון העדין של הרשויות כשהן מנסות לפתוח מחדש את הכלכלות שלהן. צעד אחד לא נכון עלול למחוק את הישגי שבועות של סגר, ומומחי בריאות אומרים שמעט שאננות ועייפות מכללי ריחוק חברתי הם בלתי נמנעים במגפות ממושכות.

אוסטרליה: עקפו את השיא ממרץ

באוסטרליה, מדינת המחוז הדרום־מזרחית ויקטוריה דיווחה על 484 הידבקויות ב־22 ביולי, מעל השיא הארצי שנקבע במרץ. ביום שני עלה מספר ההידבקויות היומי ל־532 - רובם בבירה מלבורן.

"דיווחנו רק על שני מקרים ב־9 ביוני, לפני פחות משישה שבועות, וזה מראה כמה מהר התפרצויות יכולות לקרות ולהתרחב", אמר סגן מנהל הרופא הראשי במדינה, מייקל קיד. ויקטוריה צברה כבר 7,000 מקרים חדשים מאז 9 ביוני. הממונה על הבריאות במדינה זו, ברט סאטון, אמר החודש שייתכן שרוב המקרים, אם לא כולם, נבעו מעובדים של מלוניות, שאכסנו בבידוד נוסעים שחזרו מחו"ל, והתרשלו בציות להליכי בקרת ההידבקות. כיסי הידבקות היו גם בבתי ספר, מגדלי דיור ציבורי ובתי גיל זהב.

"היה כאן בבירור כשלון בתפעול התוכנית הזו", אמר ראש ממשלת ויקטוריה, דניאל אנדרוז, ב־30 ביוני. מלבורן, העיר השנייה בגודל אוכלוסייה באוסטרליה, מצויה בערך במחצית סגר של שישה שבועות. עטיית מסכה או כיסוי פנים היא חובה ביציאה למשימות חיוניות - אבל מספר המקרים היומי הוא עדיין מאות ובעלייה. "היינו כל כך קרובים למחיקה של הנגיף מכל אוסטרליה", אמר אדריאן איסטרמן, פרופסור לביו־סטטיסטיקה באוניברסיטת סאות' אוסטרליה. "היינו במרחק נגיעה מלהשיג את זה, ופתאום זה קורה".

זינוק בעלייה אוסטרליה ויפן
 זינוק בעלייה אוסטרליה ויפן

יפן: גאות במספר המקרים

ביפן נרשמה גאות דומה. ממוצע שבעת הימים להידבקויות חדשות ביום בטוקיו עלה בכמעט פי ארבעה החודש ל־258 ביום ראשון. ברחבי יפן היו 981 מקרים חדשים ביום ה' שעבר. הממשלה שוב שכרה חדרי מלון לבידוד הנדבקים אחרי שהיא שחררה את רוב החדרים שהיא הפקיעה לפני כן.

דוברים רשמיים אמרו שרבים מהמקרים החדשים היו אנשים צעירים שקשורים לרובעי בידור ליליים, ושיותר מסיבות והתכנסויות בכלל תרמו להתפשטות החדשה.

ראש הממשלה שינזו אבה, הגן בשבוע שעבר על ההליכה של הממשלה על החבל הדק בין פתיחת הכלכלה מחדש ובלימת הנגיף. "המצב הנוכחי שונה משמעותית ממה שראינו במצב החרום באפריל כי רוב המקרים החדשים הם של צעירים, ובתי החולים אינם מוצפים", הוא אמר והוסיף כי הממשלה "תשמור על מספיק זהירות מהתפשטות ההידבקויות" ותפתח מחדש בהדרגה את הכלכלה.

הונג קונג: הסגר ירד - המגפה שבה

מול התחזית למיתון ממושך אחרי שנה של מהומות אנטי־ממשלתיות ואחריהן המגיפה, ממשלת הונג קונג העניקה לכל תושב קבע 1,290 דולר כדי לעודד אותם להוציא כסף ולהחיות את הכלכלה המקומית. ב־16 ביוני, הרשויות בעיר הסירו את ההגבלות על התכנסויות בבניינים, מסעדות וחדרי כושר. לא נרשמו מקרי הידבקות מקומית חדשים - עד 5 ביולי.

מאז, הונג קונג צברה מעל 1,300 מקרים חדשים, 87% מהם מהעברה מקומית (לא נוסעים שהגיעו מחו"ל). כמה ימים אחרי שהמענקים הממשלתיים הגיעו לתושבים, הוטלו הגבלות חדשות על חדרי כושר, ברים ומסעדות.

מומחי מגפות מקומיים אומרים שהחלטות שגויות של הממשלה - כמו פטור לטייסים, צוות אוויר ומטענים מחובת בדיקה או בידוד חובה של 14 יום - היו בין הגורמים לגל החדש של המגפה. העיר בלמה את ההתפרצות הראשונה שהביאו נוסעים מווהאן בשלהי ינואר, ואחר כך גל שני במרץ, של נוסעים וסטודנטים שחזרו מחו"ל.

"הבעיה שלנו היא יותר מדי פטורים", אמר ד"ר לאונג צ'י־צ'יו, יו"ר ועדת הייעוץ של הסתדרות הרפואית בהונג קונג למחלות מדבקות. בין אפריל ומחצית יולי, לפחות 161 אלף נוסעים שהגיעו להונג קונג קיבלו פטורים מבדיקה ומבידוד, לפי נתונים רשמיים.

רשויות הבריאות בעיר זיהו כמה מקרים אחרונים, שהיו קשורים לתשעה נהגי מוניות לפחות ובני משפחותיהם, ואנשים שביקרו באותן מסעדות. גם העייפות מהסגר מילאה תפקיד, אמר המומחה למחלות מדבקות ד"ר ג'וזף צנג קיי־יאן, מאחר שתושבי העיר חיים תחת הגבלות ריחוק חברתי זה יותר משישה חודשים.

רוב חלקי אוסטרליה נהנו מתקופות ממושכות ללא הידבקויות מקומיות. המהירות היחסית שבה ההתפרצות הראשונית רוסנה ושיעור התמותה הנמוך, אומרים מומחים, תרמה כנראה לתחושת השאננות כאשר הגל השני היכה, למרות ההתרעות הממשלתיות.

אנדרוז, ראש ממשלת ויקטוריה, אמר בשבוע שעבר שסקר מההתפרצות של חודש זה הראה שכמעט 90% מהאנשים שאומתו לא בודדו את עצמם מרגע הופעת התסמינים עד הבדיקה. גם אחרי הבדיקה, הוא אמר, יותר ממחצית הנדבקים לא בודדו את עצמם בהמתנה לתוצאה. "להעמיד פנים שזה עבר כי כולנו רוצים שזה יעבור אינו הפתרון", הוא אמר. "זהו חלק מהבעיה".