התביעה שלכם חזרה: טבע ממש לא סיימה עם הצרות המשפטיות שלה

באוקטובר האחרון הגיעה חברת התרופות להסדר מול תובעים כלליים בכמה מדינות בארה"ב שאמור להביא לסגירת אלפי תביעות נגדה בפרשת מכירות משככי הכאבים הממכרים (אופיואידים) • אבל אז הגיעה הקורונה, וההסדר הנוח ההוא נראה כעת רחוק מהשגה

קאר שולץ / צילום: כדיה לוי
קאר שולץ / צילום: כדיה לוי

המשקיעים לא אמורים להיות מופתעים אם בעיה מוכרת של חברת התרופות טבע תשוב ותצוף מחדש על פני הקרקע בקרוב. באוקטובר האחרון הסכימה טבע להסדר עולמי מול כמה תובעים כלליים במדינות ארה"ב שיביא לסגירת אלפי תביעות נגדה בפרשת מכירות משככי כאבים (אופיואידים). לפי ההסכם מהשנה שעברה, טבע לא תישא באחריות משפטית אך תתרום תרופות בשווי כ-23 מיליארד דולר (מחיר מחירון), המשמשות לטיפול במתמכרים לתרופות שיכוך כאבים.

במסגרת ההסדר טבע התחייבה גם לשלם 250 מיליון דולר במשך עשר שנים. חתימתו אז שימחה מאוד את בעלי המניות, ומניית טבע זינקה מאז בכ-50%.

היו סיבות טובות לזינוק הזה: יצרניות ומפיצות תרופות אחרות צפויות לשלם סכומים גבוהים בהרבה במזומן במסגרת ההסדר, שטרם הושלם גיבושו. טבע, שעברה שנים קשות של לחצי מחירים ונאנקה תחת חוב גבוה שנטלה לצורך רכישה כושלת, יכולה הייתה הפעם קצת לנשום לרווחה.

"אין לנו את הכסף הזה", אמר המנכ"ל קאר שולץ לאנליסטים בוול סטריט במאי 2019, "אז אני מניח שהם יצטרכו למצוא מישהו אחר לעשות איתו הסדר גדול. איתנו זה לא יהיה".

הדיונים יתחדשו מנקודה פחות טובה לטבע

תרומה של תרופה בחינם יוצרת עלות לחברה, שמחושבת במחיר הקטלוגי, אך מדובר על הוצאה צנועה בהרבה, כשהסוג הזה של תשלום יכול גם להניב הטבה כספית משמעותית בהמשך הדרך. כך למשל, בהודעה על ההסדר, טבע התחייבה לתרום "כמויות עד להיקף הנחוץ לעמוד ברוב צורכי החולים בארה"ב בעשר השנים הבאות".

אופיואידים לא היוו פעילות מרכזית או גדולה של טבע, אך ההתחייבות שלה תוביל כנראה ליתרון גודל חשוב בשוק המפוצל נוכחי, שבו פועלות עשרות יצרניות גנריות וממותגות של משככי הכאבים.

בדרך להשלמת ההסדר צריך עוד לשכנע תובעים רבים של מדינות ורשויות מקומיות בארה"ב לחתום עליו, ומגפת הקורונה עצרה את הדיונים על כך. המשקיעים צריכים להניח שהדיונים הללו יתחדשו, כאשר שינוי הנסיבות עלול להפוך את תרומת התרופה של טבע להרבה פחות אטרקטיבית עבור התובעים.

בראש ובראשונה, האפקט של הקורונה, עם אבטלה מאסיבית וריחוק חברתי, הפכו כנראה את בעיית האופיואידים לחריפה עוד יותר. עקב כך, מדינות ורשויות בארה"ב שנפגעו מהמשבר נדרשות לממן מוקדי גמילה ויועצים למניעת התמכרות, וכן תרופות כמו נלוקסון המסייעת בגמילה מהתמכרות, שהיא תרופה זמינה ולא יקרה יחסית.

בינתיים משפרת את מצבה הכספי

לפי שעה טבע, שתפרסם את דוחותיה לרבעון השני בחודש הבא, משפרת באיטיות אך בבטחה את מצבה הפיננסי. החברה דיווחה על גידול של כ-5% במכירות ביחס לשנה שעברה, ומסרה במאי כי היא מצפה לייצר תזרים מזומנים חופשי של 1.8-2.2 מיליארד דולר השנה. בהיבט החוב הכבד, את הרבעון הראשון החברה סיימה עם חוב נקי של 24.3 מיליארד דולר - ירידה מכ-35 מיליארד דולר בשנת 2017.

בחודש במאי טבע מסרה כי אין בכוונתה להנפיק מניות, אבל סביר שאופציה שכזו לא באמת ירדה לחלוטין מהשולחן. החברה נסחרת בשווי שוק של מעל 12 מיליארד דולר. שיפור תזרימי המזומנים, יחד עם סביבת גיוס הון נלהבת, מאותתים שהנפקה היפותטית עשויה ליהנות מביקוש מכובד.

מבחינת בעלי המניות הקיימים, הנחה שהדיונים על הסדר בפרשת האופיואידים יסתיימו היטב כפי שהחלו, עלולה להתברר כשגיאה יקרה.