האם הקורונה לא תחלוף מהעולם אלא תהפוך למגפת אי ספיקת לב?

לפי מחקר שפורסם בגרמניה 78 מתוך 100 חולי קורונה נותרו עם פגיעה לבבית גם חודשיים ושלושה אחרי האירוע • המחקר תואם מגמה של מחקר נוסף שנערך באיכילוב, שבו נמצא כי בכ-40% מהמחלימים שאושפזו נמצאו פגיעות לב

78 מתוך 100 חולי קורונה (Covid -19) נותרו עם פגיעה לבבית גם חודשיים ושלושה אחרי האירוע. כך עולה ממחקר חדש שנערך בגרמניה ופורסם בכתב העת המדעי JAMA. המחקר הזה תואם מגמה של מחקר נוסף שנערך בבית החולים איכילוב, שבו נמצאו פגיעות לב בכ-40% מהמחלימים שאושפזו.

הנבדקים בניסוי בגרמניה היו בני 45-53. 18% מהם היו אסימפטומטיים, ואצל היתר המחלה הייתה ברמות חומרה שונות. 67 התאוששו בבית ללא אשפוז. 28 היו זקוקים לתוספת חמצן ורק שניים הונשמו במכונת הנשמה.

בקבוצה נמצאו מגוון ממצאים לבביים. אצל 71 מהמטופלים נמצאו רמות מוגברות של חומר בשם טרופונין, המופרש בעת פגיעה בלב. אצל חמישה מהם כמויות הטרופונין המופרשות היו גבוהות. בהשוואה לצפוי בחולים ללא קורונה, לקבוצה הייתה בממוצע תפוקת לב פחותה מן החדר השמאלי, וגודל ומשקל החדר השמאלי היו גבוהים יותר (לב גדול יותר לרוב מעיד על פגיעה בלב). כאמור, 78 הציגו סימן לפגיעה לבבית כלשהי. רובם היו ללא רקע קודם של מחלת לב, ולא היה מתאם בין מצב הלב לפני המחלה לבין חומרת התסמינים אחריה. ביופסיה של הלב במקרים החמורים יותר מבין אלה, הראתה דלקת בלב.

מחקר שפורסם לאחרונה בישראל, בבית החולים איכילוב, התמקד בחולים מאושפזים והראה כי אצל 40% מהם הייתה פגיעה בחדר הימני של הלב. ההבדל בין הממצאים נובע אולי מכך שהקבוצה הגרמנית מדדה מגוון פרמטרים של פגיעה בלב, ואילו המחקר באיכילוב בחן את החולים באמצעות אקו לב, ואיתר כנראה את הפגיעות החמורות יותר.

החוקרים מהמחקר הגרמני ציינו כי הם אינם רוצים לגרום לפאניקה אך כי "אם הממצאים ישוכפלו בקבוצות חולים נוספות, המשמעות האפשרית היא שהקורונה לא תעבור אלא תהפוך למגפת אי ספיקת לב".