הסגר רק נגמר, הזלזול כבר חוגג: המילניאלס מפיצים קורונה באירופה

לדור המילניום ובני דור ה־Z נמאס מהריחוק החברתי שהושת עליהם באביב בעקבות המגפה • עכשיו הם "מתדלקים" כיסים חדשים ביבשת בהתנהגות "חסרת אחריות" בחופים ובברים • האם צעירי אירופה יהיו האחראיים לגל השני?

חוף בדרום ספרד, לפני שבועיים. המוני צעירים שטפו את החופים והברים ברחבי באירופה / צילום: Emilio Morenatti, Associated Press
חוף בדרום ספרד, לפני שבועיים. המוני צעירים שטפו את החופים והברים ברחבי באירופה / צילום: Emilio Morenatti, Associated Press

האם דור המילניאלס ודור ה-Z אחראים ליצירת גל שני של קורונה באירופה? הצעירים ברחבי אירופה מרגישים טוב. אולי טוב מדי וזו הסיבה שהם הביאו לעלייה במקרי הקורונה, שמאיימת כעת על ההתקדמות שהושגה בחודשים האחרונים בעמל רב ביבשת במאבק נגד התפשטות הנגיף.

עיירות שממוקמות על חופי צרפת וספרד מתמודדות עכשיו עם כיסי התפרצויות חדשים כאשר צעירים ממלאים את החופים ואת הברים שממוקמים עליהם או בקרבתם, מתעלמים מכללי הריחוק ונדבקים. אלפי אירופים צעירים התכנסו לאחרונה למסיבת ריקודים לא חוקית בפארק בברלין, והתעלמו ממאמצי המשטרה לפנותם.

הרשויות באירופה נוזפות בבני דור ה-Z והמילניום על מה שהן רואות כזלזול בכללי בריאות הציבור והביטחון של מבוגרים יותר, שפגיעים למגפה. הצעירים מנגד אומרים שהם עייפים משמירה על כללי ריחוק החברתי הנוקשים, אחרי שהם העבירו את רוב חודשי האביב בסגר ביתי.

"נזהרנו בהתחלה, ואחר כך פחות", אומרת מארי-לאה טרון, סטודנטית בת 23 מפאריז. ליד סבה וסבתה, היא מספרת, היא שוטפת ידיים לעיתים תכופות, עוטה מסכה ושומרת על מרחק, אך במחיצת צעירים בני גילה היא ללא מסכה וריחוק חברתי הפך זה מכבר למשהו שחושבים עליו בדיעבד.

ב-20 עד ה-25 ביולי, שכיחות מקרי הקורונה בין צרפתים בגילאי 20-29 הייתה 19.6 ל-100,000. באוכלוסייה הכללית, השכיחות הייתה חצי מזה - 9.7 ל-100,000 תושבים בצרפת, לפי רשויות הבריאות.

באיטליה, הגיל החציוני של הידבקויות חדשות בחודש האחרון ירד לכ-40, לעומת 60 במהלך הסגר שהיה באפריל. נתונים של מכון רוברט קוך, המרכז הגרמני לבקרת מחלות, מצביעים על עלייה קטנה במספר הצעירים שנמצאים חיוביים בבדיקות.

מחוץ לסטטיסטיקות

מומחי בריאות מזהירים שצעירים רבים אינם מופיעים בסטטיסטיקות מפני שהתסמינים שלהם פחות חמורים מאלו של המבוגרים, ולכן הם לא נוטים להיבדק, אבל גם חולים צעירים מתחילים להופיע בבתי חולים.

בספרד, שבה ההידבקויות עולות בקצב המהיר ביותר באירופה, צעירים בגילאי 15-29 היוו יותר מ-27% מסך המקרים במדינה ביולי, לעומת 6% בלבד בסוף מרץ. כ-8% מסך חולי הקורונה המאושפזים במאי עד יולי השתייכו לקבוצת גיל זו, לעומת 2.2% בלבד במרץ, לפי נתוני מכון קרלוס השלישי לבריאות שממומן על ידי הממשלה.

בשבועות האחרונים עברו כמה מעונות גיל זהב בצרפת למשטר של סגר בעקבות גילוי מקרים חדשים במעון. ביו היתר מהחשש שצעירים אירופים, שהם נשאי קורונה, יכולים גם להדביק מבוגרים יותר, שפגיעים יותר למחלה.

"התכנסויות של צעירים בתקופה הזו היא לא צחוק, אלא אקט של סיכון בריאות הציבור", אמר קווים טורה, נשיא מחוז קטלוניה בספרד.

חזרו לחיים הרגילים

ההידבקויות אמנם בעלייה, אך אירופה לא עוברת גל שני בהיקף של מה שקורה בארה"ב. איטליה, שנפגעה קשה ומוקדם מהנגיף, לא רושמת עלייה משמעותית במקרי הקורונה. בשבוע שעבר גרמניה רשמה כ-900 מקרים חדשים ביום לעומת כ-300 ביום באפריל. צרפת קפצה ליותר מ-1,000 מקרים ביום, וספרד חצתה לאחרונה את קו 2,000 המקרים החדשים ביום.

העלייה במספר המקרים בארה"ב, עם זאת, הגיעה כשצעירים מטקסס עד פלורידה פירשו את ביטול הוראות השהייה בבית כהיתר לחדש את חייהם ללא הגבלות. מומחי מגפות אומרים שחלק מן העלייה בשיעורי ההידבקות של צעירים נובע בין היתר מכך שיש יותר בדיקות מאשר בעבר. כעת נבדקים בארה"ב יותר נשאים א-סימפטומטיים או בעלי תסמינים קלים בארה"ב מאשר במרץ או אפריל, כאשר זמינות הבדיקות עלתה.

מסיבות חשאיות

גם אירופה הרחיבה את הבדיקות, אך רשויות הבריאות בצרפת אומרות שקצב ההידבקויות הוא מהיר בהרבה, בייחוד בין בוגרים-צעירים. כ-1.4% מהנבדקים מקבלים תוצאה חיובית, מול 0.8% לפני חודש.

הרשויות באירופה מנסים להתגבר על ההתפרצות באמצעות איסורים על התכנסויות ופעילות בתוך בתים ומבנים. מיליוני צעירים אמנם מצייתים לכללים, אך מיליונים אחרים מתעלמים מהם.

מסיבות חשאיות מתנהלות ברחבי גרמניה כמעט מידי יום, למרות שמועדונים וברים בערים כמו ברלין נשארו סגורים מאז פרוץ המגפה. בירת גרמניה מתירה התכנסויות של עד 1,000 בני אדם, תחת אמצעי ביטחון נוקשים.

למרות זאת, במסיבה שנערכה בפארק הייזנהיידה בברלין ב-25 ביולי, העריכה המשטרה שמעל 3,000 בני אדם רקדו, שתו וצרכו סמים קלים. סרטונים מהמסיבה מראים עשרות שוטרים עם כלבים, פנסים ומגפונים קוראים לקהל להתפזר בשעות הקטנות של יום א'. כאשר המשטרה כרזה אזהרה שנייה, קבוצת צעירים המשיכה לרקוד במעגל.

"אני יודעת שיש עדיין קורונה, אבל אנחנו צריכים גם לעשות קצת חיים", אמר קארין, סטודנטית בת 18 שחגגה במסיבה ביום ה' בלילה עם עשרות אחרים בני גילה בפארק גלייזדרייק.

המסכה נשארת בבית

בצרפת, אנשים שנכנסים לבר חייבים במסכה ובשמירת מרחק. זה לא הפריע לעשרות צעירים בתחילת יולי להתכנס בכל לילה בבר בקיברון, עיירת חוף קטנה בבריטני, על החוף האטלנטי של צרפת. הם שתו ורקדו עד שהבר נסגר ואז המשיכו לחוף כדי להמשיך את החגיגה, לפי רשויות מקומיות.

צעיר שנהג להגיע לבר בקיברון חלה ונמצא חיובי בבדיקת קורונה שנערכה זמן קצר אחרי המסיבה. הרשויות החלו לבצע בדיקות המוניות, ומצאו 126 מקרי הידבקות, רובם בגילים 18-25. בבריטני - 45% מהנשאים החדשים ב-22-28 ביולי היו בני 18-25.

"צעירים רבים חושבים שגם הנגיף נמצא בחופשה", אמרה סגנית ראש עיריית קיבורן, גילדס קואנדו.

לוקאס קסטן, עובד בארגון לא ממשלתי בן 31, שתה עם חברים על טראסה פריזאית במחצית יולי, כשבעל בר הזמין אותם פנימה למסיבה. עשרות רקדו ושתו, כולם ללא מסכה.

קסטן לא הראה תסמינים של קורונה, אך הוא נאלץ להיבדק לפני שובו לעבודה. התשובה לא איחרה להגיע והוא קיבל הלם כשהתוצאה הייתה חיובית. הוא עבר במהירות מן הדירה שבה הוא שהה עם חבר בן 70 של אמו ובודד את עצמו בדירה ריקה. "טעיתי כשנכנסתי לבר ההוא", הוא אמר היום.