המיתון באירופה גבוה יותר מאשר בארה"ב, אך הוא גם מסמן הבראה מהירה יותר

הצעדים האגרסיביים שננקטו באירופה והביאו להצטמקות כלכלת האיחוד ב-40.3% יובילו, מעריכים אנליסטים, להבראה מהירה יותר מאשר בארה"ב, שכלכלתה הצטמקה "רק" ב-32.9%

המדרגות הספרדיות ברומא, יולי. בימים רגילים אתרי התיירות היו עמוסים במטיילים / צילום: Cecilia Fabiano, Associated Press
המדרגות הספרדיות ברומא, יולי. בימים רגילים אתרי התיירות היו עמוסים במטיילים / צילום: Cecilia Fabiano, Associated Press

הסגרים הקפדניים באירופה ברבעון השני של השנה גרמו למיתון חמור יותר מזה שבארה"ב. אך אנליסטים מעריכים כעת כי ניסיונות אלה למנוע גל קורונה שני יחד עם התמריצים הממשלתיים האגרסיביים, עשויים לתמוך בהבראה טובה ומהירה יותר במדינות אירופה מאשר בארה"ב.

התוצר המקומי הגולמי של מרחב 17 מדינות האירו צנח ב-40.3% במונחים שנתיים - הרבה יותר מהנסיגה המקבילה בארה"ב שהיתה 32.9%, לפי הנתונים שפורסמו בסוף השבוע. לעומת הרבעון הראשון השנה, הנסיגה היתה 12.1%, והיא דחפה את מרחב האירו כולו למיתון הקשה ביותר מאז תחילת המעקב אחרי התוצר של מרחב האירו ב-1995.

למרות הירידה החדה יותר באירופה, נתונים אחרונים דווקא מראים שמרחב האירו נהנה כעת מ"קפיצה חזרה גבוהה בהרבה, ויש כמה אינדיקטורים שהיא תהיה חזקה יותר בהשוואה לארה"ב", אמר הולגר שמידינג, הכלכלן הראשי של ברנברג בנק בפרנקפורט.

בעוד שארה"ב מתמודדת עם עשרות אלפי הידבקויות חדשות בקורונה ביום, אירופה השתלטה במידה רבה על הנגיף גם אחרי שהיא הקלה הגבלות ופתחה מחדש את הגבולות הפנימיים שלה. זאת למרות הקפיצה האחרונה במספר המקרים במדינות כמו צרפת וספרד.

הביטחון של הצרכנים והעסקים האירופים נראה בעלייה הודות לתמיכת מיליארדי אירו שהממשלות העניקו בתוכניות הגנה על מקומות עבודה בנוסף לתמריץ אגרסיבי של הבנק המרכזי האירופי וחבילת התמיכה בהיקף 1.8 טריליון דולר של האיחוד האירופי, שאושרה בחודש שעבר ומיועדת לתמוך במדינות החלשות ביותר.

ממשלות מסייעות לציבור

ממשלות אירופה השיקו או הרחיבו תוכניות הוצאת עובדים לחל"ת בחודשים האחרונים, כשהן משלמות למעשה למעסיקים כדי לשמור על עובדיהן ומסייעות לציבור לצבור ביטחון להוציא כספים. ובעוד שבאירופה תוכניות רבות של הגנת עובדים יישארו בתוקף בשנה הבאה, בארה"ב פקע ביום שישי האחרון המענק השבועי המיוחד של 600 דולר בשבוע למובטלים כתוצאה מהמגיפה.

האירו עלה מול הדולר בשבועות האחרונים, לקרוב לשיא של שנתיים. זה משקף גם את העלייה בביטחון של המשקיעים באירוופה, וגם את הכישלון של ארה"ב בבלימת התפשטות המגיפה.

"העסקים באירופה חזקים יותר מבארה"ב", אמר ביורן גולדן, מנכ"ל יצרנית ציוד הספורט הגרמנית פומה, לכתבים ביום רביעי בשיחה על ביצועי החברה ברבעון השני. בארה"ב, הוא אמר, הביקוש משתנה מאד ממדינה למדינה.

נתוני תמ"ג על בסיס שנתי מבוססים על חישוב מה שהיה קורה אילו המדינה או האזור היו צומחים או נסוגים כל השנה בקצב של הרבעון הנתון. בדרך כלל, הצמיחה לא משתנה במיוחד מרבעון לרבעון, אך השנה כלכלנים צופים הבדלים גדולים, עם ירידות חדות במחצית הראשונה של השנה ואחריהן התאוששויות גדולות במחצית השנייה.

כלכלנים בבנק קונרצבנק עדיין צופים שהיתרון יישאר של ארה"ב, עם התכווצות של 4.5% בלבד בשנת 2020 כולה בהשוואה להתכווצות צפויה של 7% בכלכלת מרחב האירו. היתרון האמריקאי הזה משקף סגרים קלים יותר בארה"ב ותמריצים אגרסיביים של הממשל. בשנה הבאה צפויה כלכלת ארה"ב לצמוח ב-4%, ואילו כלכלת מרחב האירו תצמח ב-5%, לפי תחזית קומרצבנק.

ארה"ב מפגרת אחרי האיחוד

אבל כאשר התפרצות המגפה שוב בארה"ב מעכבת פתיחת מפעלים ועסקים מחדש, במרחב האירו ההבראה הכלכלית נמשכה ביולי כאשר הנגיף נשאר בדרך כלל מרוסן, אמר דייויד ורנאצה, כלכלן באוניקרדיטו בלונדון. נתונים אחרונים מאירופה מאותתים שארה"ב מפגרת כעת אחרי כל הכלכלות הגדולות במרחב האירו, הוא אמר.

אירופה ניצבת עדיין בפני קשיים גדולים. כמו ארה"ב, יתכן שיחלפו שנים עד לחזרה לרמת הפעילות של 2019. מרחב האירו גם תלוי מאד ביצוא ותיירות, ושניהם לא יבריאו במלואם עד שהנגיף יהיה בשליטה בכל העולם. בדרום אירופה, הממשלות צריכות לפרוע חובות גדולים שהתנפחו על ידי עלויות הכלת המגפה הענקיות. עלויות ההלוואות נשמרו עד כה בזכות רכישו האג"ח הממשלתיות המאסיביות על ידי הבנק המרכזי האירופי, אך אנשי הבנק מדגישים שהסיוע הזה זמני.

כיסים של התפרצויות מופיעים מחדש, בעיקר בקטלוניה בספרד, ומנחיתים מכה על מגזר התיירות הגדול. התיירים אינם מגיעים השנה, על שיעורי תפוסה של מתחת ל-30% במלונות הנופש באיטליה, יוון וספרד.

יש גם פער מתרחב בין צפון אירופה המתעוש העשיר והדרום העני יותר, שספג משבר בריאות חריף יותר, קריסה כלכלית גדולה יותר ושיעור חובות שמונעים תמריצים תקציביים גדולים יותר. כלכלת ספרד נסוגה ב-18.5% ברבעון השני ביחס לראשון, וכלכלת איטליה נסוגה ב-12.4%. כלכלת גרמניה נסוגה רק ב-10.1% בהשוואה לרבעון הראשון, בזכות סגר קל יותר יחסית והוצאה ממשלתית גדולה.

אך חבילת ההוצאה האחרונה של האיחוד האירופי צריכה לעזור לאמון הכלכלי על ידי תמיכה בדרום החלש יותר. ביוון, הצמיחה הצפויה במחצית השנייה של 2020 תהיה גבוהה יותר בכשתי נקודות אחוז בזכות תמיכת האיחוד האירופי, אמר בשבוע שעבר הנגיד היווני יאניס סטורנראס.

המפעלים חוזרים לייצור מלא

מפעלי פיאט-קרייזלר באירופה נפתחים מחדש ומגדילים תפוקה מאז שהם נסגרו לגמרי במחצית מרץ. כשלושה רבעים מהעובדים שהועסקו במפעלי פיאט בפברואר כבר חזרו לעבודה. כמה ממפעלי ההרכבה הגדולים של החברה באיטליה עובדים בכושר ייצור מלא.

מנהל המכירות של פולקסווגן, כריסטיאן דהלהיים, אמר ביום חמישי שיש "מגמה חיובית ברורה" במערב אירופה בחודשים האחרונים, כאשר הגבלות הקורונה הוקלו וסוכנויות רכב נפתחו מחדש. בארה"ב ההבראה במכירות פולקסווגן בולטת פחות, בין היתר מפני שהביקוש לא קרס בצורה דרמטית כמו באירופה, הוא אמר.