מידרוג מורידה דירוג לקרסו: "היעדר מענה בקטגוריה ההיברידית והיצע מוגבל ברכבים פרטיים"

חברת הדירוג: "השלמת רכישתה של קל אוטו מובילה לעלייה מסוימת בסיכון העסקי משום שענף הליסינג התפעולי מאופיין בסיכון עסקי גבוה יחסית"

איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס  / צילום: עינת לברון
איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס / צילום: עינת לברון

השחיקה במיצובה העסקי של חברת קרסו מוטורס, שבאה לידי ביטוי בירידה בהכנסות ובנתח השוק שלה, הובילה את חברת מידרוג להוריד את דירוג האג"ח של קבוצת הרכב בדרגה אחת (נוץ'), מ-Aa3 ל-A1, ולהוריד את דירוג האג"ח הנחותות שלה מ-A1 ל-A2. זאת תוך שינוי אופק הדירוג משלילי ליציב.

לקרסו מוטורס שלוש סדרות אג"ח, בהיקף מצרפי של קרוב ל-1 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של כ-2.5%-3.5%. ביצועי מנייתה של קרסו מוטורס בולטים לשלילה מתחילת השנה, עם צלילה של כ-40% בערכה, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-850 מיליון שקל.

לפי מידרוג, הפגיעה בהכנסות ובנתח השוק של החברה שבשליטת משפחת קרסו נרשמת משום שהיא סובלת "מהיעדר מענה בקטגוריית הרכבים ההיברידיים, אשר מאופיינת ברמת ביקושים הולכת וגוברת בשנים האחרונות בשוק הרכב הישראלי", וכן נפגעת מ"היצע דגמים מוגבל בקטגוריית כלי הרכב הפרטיים". פגיעה זו נרשמה, לפי חברת הדירוג, "מהפסקת ייצור דגמים פופולאריים ומהיעדר דגמים אטרקטיביים התואמים את ביקושי השוק".

על רקע מגמות אלה, נתח השוק של קרסו מוטורס עמד אשתקד על פחות מ-9.5%, עם מכירת כ-26 אלף מכוניות, לעומת נתח שוק של כ-11.5%-12% בשנים 2017-2018, עם מכירת כ-32-33 אלף מכוניות בכל אחת מאותן שנים.

במבט קדימה, הצפי של מידרוג הוא, כי "מצב זה אינו צפוי להשתנות באופן מהותי בטווח הזמן הקצר-בינוני", ותרחיש הבסיס שלה מניח, כי "בהתאם לירידה בהיקף מסירות החברה, ה-EBITDA והמקורות מפעולות (FFO) צפויים להישחק בטווח הקצר ולהשתפר בטווח הזמן הבינוני עם התאוששות במכירות".

בעקבות החלטת מידרוג, בקרסו  עדכנו את שיעורי הריבית שישלמו על האג"ח שלהן, בכמה עשיריות האחוז, בהתאם לתנאים שנקבעו בהנפקה.

הקורונה פגעה בביקוש לכלי רכב

עוד במידרוג סבורים, כי השלמת רכישתה של חברת הליסינג קל אוטו על-ידי קרסו מוטורס, בחודש מאי האחרון, מובילה ל"עלייה מסוימת בסיכון העסקי של החברה", וזאת משום ש"ענף הליסינג התפעולי מאופיין בסיכון עסקי גבוה יחסית לפעילות הליבה של החברה בתחום יבוא כלי רכב חדשים, בשל היותו בעל רווחיות נמוכה ובעל מינוף גבוה יחסית".

יחד עם זאת, במידרוג מדגישים כי מעמדה העסקי של קרסו מוטורס נחשב גבוה, וסבורים כי מהלך הרכישה של קל אוטו "תורם למיצוב העסקי של החברה והופך אותה לשחקנית משמעותית בענף", לאחר שעד כה פעלה בו באמצעות חברת פסיפיק.

בהתייחסות להשפעות הקורונה על פעילות ענף הרכב המקומי, במידרוג מציינים כי התפשטות הווירוס בחודש פברואר "פגעה באופן ניכר בביקוש לכלי רכב חדשים בישראל", וכי מגבלות התנועה שהושתו על האזרחים "בלמו את מכירות כלי הרכב כמעט לחלוטין בחודשים אפריל-מאי".

במידרוג מעריכים כי בהשפעת הקורונה, היקף מסירת המכוניות החדשות בישראל בסיכום השנה הנוכחית יירד בכ-20%-30% ביחס לזה שנרשם ב-2019, עם ירידה בשיעורים דומים שתציג קרסו, וכי בשנה הבאה "תחול התאוששות מסוימת במסירות, אך רמת המסירות תיוותר נמוכה יחסית לתקופת טרום התפשטות הנגיף".

מלבד רכבי רנו וניסאן, קרסו מוטורס, המנוהלת על-ידי איציק וייץ, מייבאת לישראל גם את מכוניות מותג היוקרה אינפיניטי ואת מותג ה"לואו קוסט" דאצ'יה, וכן עוסקת במתן שירותי מוסך ואספקת חלפים, שירותי ביטוח ומימון לרכב.

בדוחותיה הכספיים האחרונים, לרבעון הראשון של השנה, עדכנה קרסו כי בהשפעת הקורונה, במהלך החודשים מרץ עד מאי מכירות המכוניות שלה צנחו ביותר מ-60% והסתכמו בפחות מ-2,700 מכוניות.

בסיכום הרבעון הראשון של השנה מספר המכוניות שמכרה קרסו ירד ב-27% לכ-5,600, ונתח השוק שלה ירד לכ-8%.

למרות שסך הכנסותיה הרבעוניות של החברה נשחק ב-11% ל-948 מיליון שקל, הרווח הנקי הרבעוני שלה קפץ ב-56% והגיע ל-47 מיליון שקל, בין היתר בתמיכת שינויי מט"ח שהשפיעו לחיוב על סעיף נגזרים פיננסיים והפרשי שער, וכן צמצום הוצאות - שסייע לה גם בשורה הגולמית והתפעולית.