לבנון | ניתוח

סיוע של מיליארדים על תנאי: איך לבנון המוכה כלכלית תתמודד כעת עם האסון

גורמים בישראל מעריכים כי החומר שהתפוצץ בנמל, אמוניום חנקתי, נמצא בנמל לאחר שנתפס לפני מספר שנים בניסיון הברחה של החיזבאללה • ללבנון, הנמצאת במשבר כלכלי דרמטי, אין יכולת להתמודד לבד עם השלכות האסון

ביירות ביום הפיצוץ. שיקום הנמל יעלה עשרות מיליארדי דולרים / צילום: Hassan Ammar, Associated Press
ביירות ביום הפיצוץ. שיקום הנמל יעלה עשרות מיליארדי דולרים / צילום: Hassan Ammar, Associated Press

גורמי מודיעין ומומחים בישראל ובעולם מעריכים כי 2,750 טונות של אמוניום חנקתי שהתפוצצו בנמל ביירות, נתפסו כאשר ארגון חיזבאללה ניסה להבריח אותם לשימוש בתעשיית התחמושת והטילים שלו. ממשלת לבנון הודיעה כי החומר המשמש לדישון אבל גם לייצור חומרי נפץ, אוחסן בנמל לפני שש שנים כאשר חוקרי המכס גילו ניסיון להבריחו אל תוך לבנון, והחרימו אותו מספינת מטען גדולה שהגיעה מדרום אמריקה, ככל הנראה מברזיל. לפי פרסומים לאורך השנים, לחיזבאללה רשת הברחות בינלאומית מסועפת שבמסגרתה הוא מבריח סמים לאירופה ודרום אמריקה - ומשם לארה"ב. ומביא ללבנון אמל"ח וחומרי גלם לתעשיית הנשק והתחמושת שלו.

לפני שלושה חודשים דווח כי בעקבות מידע שהעביר המוסד לגרמניה - השלטונות שם תפסו מאות קילוגרמים של אמוניום חנקתי מוסתר במחסנים על אדמת המדינה. לפי הדיווחים מקצת החומר אמור היה לשמש לפיגועים באירופה, וחלק להברחה למקומות אחרים. בעקבות התפיסה, שכללה גם החרמת חשבונות בנק ובהם מיליוני אירו, גרמניה הוציאה את החיזבאללה אל מחוץ לחוק.

איש לא מעז להאשים את חיזבאללה

האסון מגיע ללבנון במצב כלכלי קשה במיוחד - בשבוע שעבר כתבנו כאן על האינפלציה הדוהרת, שער הלירה הלבנונית הנופלת, שיעורי העוני הגדלים והולכים והאבטלה הגואה. המשבר הפוליטי והכלכלי הנמשך כבר כמה שנים, ספג בחודשים האחרונים את השפעות הקורונה הקשות, שעצרו את התיירות, ופגעו קשה גם בענפי היצוא של המדינה. ללבנון אין יכולת להתמודד לבד עם השלכות האסון. שיקומו של נמל ביירות שדרכו עוברות 80% מסחורות היבוא, לרבות מזון, יעלה עשרות מיליארדי דולרים. הפיצוץ גרם להרס של בין 50 למאה אלף יחידות דיור, שמשמעו מאות אלפי פליטים חסרי בית למשך חודשים ואולי שנים.

חסן נסראללה  / צילום: רויטרס
 חסן נסראללה / צילום: רויטרס

הבינוי מחדש והשיקום של מבנים אלה דורש מיליארדים רבים שאין בקופת המדינה. האסון צפוי להביא לשינוי במדיניות גורמי סיוע בינלאומיים כלפי לבנון, ובראשם הבנק העולמי וקרן המטבע העולמית, שהתנו את הסיוע ברפורמות כלכליות ולשטוניות ובהתרחקות מהעימות בסוריה ומול ישראל. כעת הם יעבירו סיוע חירום, ובוודאי לפרויקטים הגדולים הנחוצים לשיקום, כמו הנמל ושכונות המגורים. ארגוני סיוע בינלאומיים רבים אחרים כבר מתכוונים להגיע ולהקים בתי חולים שדה, מרכזי חלוקת מזון וסיוע אחר.

ראש הממשלה חסאן דיאב אמר כי לא ינוח ולא ישקוט עד אשר ייתפסו האחראים למחדל וייענשו בעונשים החמורים ביותר שיש. והגנרל עבאס אברהים, ראש שירות הביטחון הכללי בלבנון, אמר כי מדובר בחומרים בעלי נפיצות גבוהה שאחסנתם במרכז העיר הצפופה היא פשע ממש. עם זאת הוא שלל את האפשרות כי מדובר במעשה טרור או חבלה מכוון. שספק אם מישהו מהם יעז להפנות אצבע מאשימה לחיזבאללה שהוא חלק מהממשלה, ועוצמתו הצבאית גדולה יותר משל צבא לבנון כולו.

תא"ל מיל' אסף אוריון, חוקר בכיר במכון לחקרי ביטחון לאומי, שבין השאר הוביל את ערוץ הקישור המשולש עם צבא לבנון ויוניפי"ל, אומר כי חיזבאללה מרחיק את עצמו מאחריות לאירוע, וכך עשה בהודעותיו מהרגע הראשון. לדבריו, ספק אם יהיה מישהו שיהיה גיבור מספיק וחזק מספיק להדביק להם את האחריות גם אם יהיו לכך הוכחות. המשמעות המיידית האפשרית להתפוצצות היא לפיו דווקא הרגעה של הזירה מול ישראל, שכן אם לפני כמה ימים התגובה להריגת אחד מבכיריו הייתה הדבר העיקרי שהעסיק את הארגון, כעת בזמן האסון הכבד לא יוכל להסביר זאת.

הסימנים לכך כבר ניתנו, חסאן נאסראללה מזכ"ל הארגון הודיע על דחיית נאומו , נאום שהיה אמור לעסוק בעימות עם ישראל, והארגון פרסם הודעה הקוראת לאחדות לבנונית על רקע האסון.

אוריון מעלה נקודה חשובה אחרת: הקשר של האירוע למדיניות האסטרטגית של חיזבאללה להיטמעות והטמנת אמצעי לחימה בתוך האוכלוסייה האזרחית. הפיצוץ העצום המחיש לאזרחי לבנון את המסוכנות שיש בהימצאות חומרי נפץ בלב אוכלוסייה אזרחית, וגם אם לא סביר שחיזבאללה יחשוב מחדש, לציבור הלבנוני זה יעלה מחדש את סימני השאלה והביקורת.

האם השפעת איראן והחיזבאללה תקטן?

אוריון מעריך כי ייתכן שיש הזדמנות לשינוי מהותי ביחסי הכוחות ועוצמת השפעה על לבנון. "יש פה מבחן מי יסייע ללבנון ויזכה להשפעה - איראן בשל מצבה הכלכלי הקשה חלשה ולא ברור כמה תוכל לסייע. משמע, כניסה של מדינות המפרץ וסעודיה בראשן באמצעות סיוע של ממש - עשוי להקטין את השפעת איראן וחיזבאללה. כמה ממדינות המפרץ ובהן איחוד האמירויות הודיעו על משלוחים מהירים של סיוע רפואי והומניטרי למדינה. בד בבד מדינות המערב ובראשן צרפת, שעד כה התנו סיוע למשבר הכלכלי הלבנוני בשקיפות ובריסון חיזבאללה, עשויות לאפשר סיוע חירום הומניטרי - בדרך להגדלת השפעתן.

ד"ר נמרוד גורן מרצה ללימודי המזה״ת באוניברסיטה העברית וראש מכון מתווים, אומר מנגד כי חיזבאללה יכול דווקא כעת למתג את עצמו כי שמסייע לאוכלוסיות החלשות. הוא ינסה להיכנס לוואקום של הגורמים הממשלתיים שלא מתפקדים, כפי שלא הצליחו לטפל במשבר הכלכלי ובקורונה. חיזבאללה עשוי להפנות משאבים לאוכלוסייה כדי לשפר את תדמיתו.  

המספרים העצובים של לבנון

80%  מהיבוא ללבנון לרבות מזון מגיע דרך נמל ביירות

100 אלף יחידות דיור נהרסו או ניזוקו קשות

33% שיעור האבטלה במדינה

7,700 לירות לדולר שער המטבע המקומי בשוק השחור לעומת שער רשמי של 1,500 לירות לדולר

45 דולר מחיר קילו כבש, פי חמישה לעומת לפני שנה

מקור: "ביזנס אינסיידר" וגורמי ממשל