"בידיים נקיות": שיירת מחאה של יוצאי חיל הים קוראת לחקור את פרשת הצוללות

השיירה יצאה בצהריים ביותר מ-100 מכוניות מחיפה, דרך לטרון, אל בית ראש הממשלה בירושלים • מובילי המחאה דורשים "להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר תהליך קבלת ההחלטות של הדרג המדיני והצבאי בקשר למכירת ורכישת כלי השיט האסטרטגיים"

שיירת המחאה של יוצאי חיל הים הקוראת לחקירת פרשת הצוללות / צילום: רונן ברגר, קבוצת הפייסבוק "בידיים נקיות"
שיירת המחאה של יוצאי חיל הים הקוראת לחקירת פרשת הצוללות / צילום: רונן ברגר, קבוצת הפייסבוק "בידיים נקיות"

פרשת הצוללות (המוכרת בשם "תיק 3000") מובילה למחאה חדשה: יותר מ-100 כלי רכב של מפקדים ולוחמים יוצאי חיל הים, ובהם האלופים במילואים עמי איילון ומנחם עינן, וכן בכירים לשעבר בצה"ל ובמערכת הביטחון, כמו האלוף במילואים עמירם לוין, יצאו בשעות הצהריים היום (ו') בשיירה מחיפה לכיוון לטרון ומשם לירושלים, תוך כוונה להגיע לאזור בית ראש הממשלה ברחוב בלפור, בקריאה להקים ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את תהליך קבלת ההחלטות בכל הקשור לרכש ומכירה של כלי שיט וצוללות בחיל הים.

בשעה 13:30 התכנסה שיירת המפגינים בלטרון, אחרי שיצאה בשעות הבוקר ממוזיאון חיל הים בחיפה. השיירה צפויה להגיע לירושלים בשעה 16:00, לחנות את המכוניות בחניון בעיר ולצאת בצעדה אל רחוב בלפור. בהתכנסות בלטרון נערך שיח בין משתתפי המחאה ונישאו נאומים על ידי כמה ממובילי המחאה, ובהם האלוף במיל' מנחם עינן, ששימש בעבר חבר בוועדת החקירה למלחמת לבנון השנייה; האלוף במיל' עמי איילון, לשעבר מפקד חיל הים וראש השב"כ; האלוף במיל' עמירם לוין, לשעבר אלוף פיקוד צפון וסגן מפקד המוסד; וכן אל"מ במיל' מיקי קיסרי, מפקד שייטת הצוללות במילואים וראש פרויקט צוללות הדולפין בגרמניה. יוצאי חיל הים המפגינים נושאים שלטים עם כתובות כמו "ביטחון ישראל חייב להישאר מעל לפוליטיקה", ו"מחזירים את הלבן למדים של חיל הים".

"ללא אמון מוחלט לא ניתן לקיים צבא"

מארגני המחאה הקימו קבוצת פייסבוק ששמה "בידיים נקיות", ובה נכתב: "אנו, קצינים וחיילים מחיל הים, ששירתו ומשרתים במילואים בחזית הימית, שלחמו ופיקדו על מגוון כלי שיט - צוללות, דבורים, ספינות טילים ובקומנדו הימי - דורשים להקים ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה לחקר תהליך קבלת ההחלטות של הדרג המדיני והדרג הצבאי בכל הקשור למכירת ורכישת כלי השיט האסטרטגיים של חיל הים - הצוללות המתקדמות וכלי השטח. חיל הים נמצא בחוד החנית של העשייה הצבאית, בבט"ש ובמבצעים, מעבר לאופק, ומתחת למים. פעילות הדורשת תעצומות נפש, מקצוענות, תעוזה, יצירתיות ואמון מוחלט במפקדיך וחייליך. ללא אמון מוחלט לא ניתן לקיים צבא, להוביל חיילים לקרב תוך כדי סיכון חיים ולא ניתן לנצח את האויב. פרשת הצוללות מערערת את האמון הציבורי במנהיגות הביטחונית והפוליטית, ובתהליך קבלת ההחלטות. נדמה שריקבון פשה במערכת, והגיע עד לקודש הקודשים - ביטחון ישראל. אנו דורשים באופן נחרץ וברור: לחקור באופן אובייקטיבי את כל המעורבים עד לברור האמת, ולהקיא מחיל הים, מערכת הביטחון וההנהגה הפוליטית את הגורמים שידם היתה במעל. לא זאת דרכנו. רק האמת תוכל לנקות את השורות וליצור חיל חזק, ערכי ובטוח. לא נתפשר על הערכים שגדלנו לאורם. לא נתפשר על יושרתו של חיל הים".

שיירת המחאה של יוצאי חיל הים הקוראת לחקירת פרשת הצוללות  / צילום: רונן ברגר, קבוצת הפייסבוק "בידיים נקיות"
 שיירת המחאה של יוצאי חיל הים הקוראת לחקירת פרשת הצוללות / צילום: רונן ברגר, קבוצת הפייסבוק "בידיים נקיות"

פרשת הצוללות (תיק 3000) היא חקירה פלילית שנוהלה על ידי יחידת להב 433 במשטרת ישראל מאז פברואר 2017, ובמסגרתה נחקר חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות "דולפין AIP" וספינות "סער 6" מחברת טיסנקרופ הגרמנית בשנים 2009-2017. בסיום החקירה המליצה המשטרה להעמיד לדין כמה נחקרים בפרשה באשמת שוחד, מרמה, הלבנת הון ואישומים נוספים.

בדצמבר 2019 הודיעה פרקליטות המדינה על כוונתה להעמיד לדין בפרשה זו, בכפוף לשימוע, את איש העסקים מיקי גנור, האלוף במיל' אליעזר מרום (מפקד חיל הים לשעבר), מנהל לשכת ראש הממשלה לשעבר דוד שרן, השר לשעבר אליעזר זנדברג, מקורבו של ראש הממשלה נתניהו עו"ד דוד שמרון, היועץ הפוליטי רמי טייב ויועץ התקשורת יצחק (צחי) ליבר. בפברואר האחרון הודיעה הפרקליטות על כוונתה להגיש כתבי אישום נוספים בפרשת הצוללות, גם כן בכפוף לשימוע, נגד תא"ל במיל אבריאל בר יוסף, לשעבר ראש מספן הציוד בחיל הים, ונגד תא"ל במיל שי ברוש, לשעבר מפקד שייטת 13.