מגפת קורונה? קפיצה של 87% ברווח התפעולי של התעשייה האווירית

תע"א סיימה את הרבעון השני של השנה עם רווח נקי של 47 מיליון דולר, שיפור של 30.5% לעומת הרווח הנקי ברבעון המקביל אשתקד • בשורה העליונה הציגה החברה צמיחה של 7.6% במכירות שהגיא לכ-1.06 מיליארד דולר

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האוירית / צילום: איל יצהר, גלובס
הראל לוקר, יו"ר התעשייה האוירית / צילום: איל יצהר, גלובס

צמיחה במכירות של הפעילות הצבאית אפשרה לתעשייה האווירית (תע"א) לצלוח את המחצית הראשונה של השנה עם שיפור ניכר ברווחים. תע"א, שפעילותה האזרחית נפגעה בעקבות מגפת הקורונה, סיימה את הרבעון השני של השנה עם רווח נקי של 47 מיליון דולר, שיפור של 30.5% לעומת הרווח הנקי ברבעון המקביל אשתקד. בשורה העליונה הציגה החברה צמיחה של 7.6% במכירות שהגיעו לכ-1.06 מיליארד דולר. 

מכירות החטיבות הצבאיות של תע"א גדלו ב-23.4% ברבעון והסתכמו בכ-890 מיליון דולר. מנגד, היקף המכירות של חטיבת התעופה ברבעון זה הצטמק ב-20.4% לכ-289 מיליון דולר, בהשוואה לכ-363 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

בשורה התפעולית הציגה תע"א עלייה של 37.5% ברווח ברבעון השני לכ-66 מיליון דולר. 

את המחצית הראשונה של השנה סיימה תע"א עם מכירות בהיקף של כ-2.08 מיליארד דולר, עלייה של 4.6% לעומת התקופה המקבילה ב-2019. בחברה מציינים כי העלייה במכירות נובעת בעיקרה מגידול במכירות של חטיבת מערכות טילים וחלל וחטיבת אלתא שקוזז בחלקו מירידה במכירות בחטיבת תעופה. מכירות ענף שירותי תחזוקה כוללת למטוסים, מנועים ואביזרים (MRO) קטנה בכ-30% בחציון הראשון של השנה ובכ-50% ברבעון השני.

השורה התפעולית הצביעה על קפיצה של 87% ברווח בחצי הראשון, שהגיע לכ-127 מיליון דולר, ובשורה התחתונה רשמה החברה שיפור של 63% ברווח הנקי לעומת התקופה המקבילה ב-2019, לרמה של כ-80 מיליון דולר.  

צבר ההזמנות של החברה עומד על כ-13.2 מיליארד דולר ויתרות המזומנים והאמצעים הנזילים שלה הסתכמו בסוף יוני בכ-1.1 מיליארד דולר. 

היו"ר הראל לוקר ציין היום כי "התוצאות העסקיות המעולות של החציון הראשון, שהושגו חרף הקשיים שיצר משבר הקורונה העולמי, הן תוצר של שינוי הכיוון של החברה בשנים האחרונות. כחברה שמרבית תוצרתה מיוצאת, עמדה החברה בפני קשיים, כגון בשרשרת האספקה, כבר מתחילת החציון, ולמעשה מדצמבר 2019. על אף קשיים אלה, בזכות התגייסות העובדים והניהול המוקפד של ההנהלה, הגיעה החברה גם בחציון הראשון לשנת 2020 לשיא היסטורי בתוצאותיה הכספיות".

נמנעו פיטורי 900 עובדים

לפני כשבועיים הסכימו הנהלת תע"א וועד עובדי החברה כי במקום פיטורים של כ-900 מעובדי החברה תצא לדרך תוכנית פרישה מרצון וארגון העובדים ישמור על שקט תעשייתי. בעקבות המגעים שהתנהלו בין יו"ר החברה הראל לוקר ובין מזכיר ועד עובדי התעשייה האווירית יאיר כץ נחתם הסכם, שלפיו ההנהלה תמליץ לבורר להקפיא את ההחלטה להתייעלות בחטיבת התעופה, אשר התקבלה ב-24 ביוני.

מדובר בהסכם עקרוני כאשר תוכנו המפורט לרבות מספר העובדים שייפרשו או התנאים שאותם יקבלו הפורשים ייסגרו במהלך החודש הקרוב. ההסכם גם לא מפרט את היקף החיסכון שההנהלה מעריכה במהלך הזה ואת התחייבותה שלא לפטר עובדים בתקופה מוגדרת לאחר מכן. עם זאת, ההערכות הן כי במסגרת תוכנית הפרישה מרצון יפרשו מהחברה מאות עובדים וכך המימון לתוכנית ההתייעלות יבוא מתוך החיסכון העתידי בעלויות כוח אדם.

לאחרונה התפטר שפר אחרי כהונה בת שנתיים , והליך איתור לבחירת מנכ"ל חדש יצא אל הדרך. כפי שנחשף ב"גלובס", מנכ"ל משרד האוצר היוצא שי באב"ד הוא מועמד מוביל לתפקיד . מכיוון שמדובר בחברה ממשלתית יוכל באב"ד ככל הנראה לבקש קיצור של תקופת הצינון ולהתמודד על התפקיד. הבחירה בכל מקרה תוכרע על ידי ועדת איתור. על שולחנו של מנכ"ל החברה הבא מונחת משימה הכוללת את הליך מכירת המניות בחברה, שהגיע לשלבים מתקדמים.

המדינה מעוניינת למכור בבורסה כ-25% ממניות התעשייה האווירית. ההליך צפוי להכניס למדינה מיליארדי שקלים כשההערכות הן ששוויה של החברה עומד על כ-12 מיליארד שקל. הליך ההפרטה מתעכב בחודשים האחרונים על-רקע קשיים בהשגת הסכמות עם ועד העובדים הדורש מהמדינה הלבנה של חריגות השכר הנרחבות שנמצאו בחברה. בנוסף התעוררו קשיים סביב מגבלות ביטחוניות העשויות להקשות על החברה לעמוד בחובות הדיווח שלה לפי חוק ניירות ערך.