מכה לכלכלת החלטורה: אובר וליפט מחויבות להגדיר את נהגיהן כשכירים

החלטת בית המשפט הגבוה של קליפורניה מגיעה לאחר שהמדינה האשימה את חברות שירותי הזמנת הנסיעות בשלילת זכויות עובדים כמו שכר מינימום, שעות נוספות, ימי מחלה וביטוח אבטלה והיא תקפה רק במדינת קליפורניה

מפגינים נגד אובר וליפט. "תפסיקו להתעלל בעובדים ובערים"  / צילום: Andrew Kelly, רויטרס
מפגינים נגד אובר וליפט. "תפסיקו להתעלל בעובדים ובערים" / צילום: Andrew Kelly, רויטרס

 

בית משפט בקליפורניה הורה אתמול (ב') לאובר וליפט, שירותי הזמנת הנסיעות, להגדיר מחדש את הנהגים שלהן במדינת קליפורניה כמועסקים ולא כעצמאים. זו ההסלמה האחרונה במאבק המשפטי הממושך סביב חוק מדינה חדש שמשפיע על חלק גדול מ"כלכלת החלטורה" (Gig economy). דוברת של ליפט, ג'ולי ווד, מסרה בתגובה להוראה ש"הנהגים אינם רוצים להיות מועסקים. נקודה".

לשתי החברות יש עשרה ימים לערער לפני שההוראה של בית המשפט הגבוה בסן פרנסיסקו תיכנס לתוקף. "נערער מיד על ההוראה הזו ונמשיך להיאבק על עצמאות הנהגים. בסופו של דבר אנחנו מאמינים שהנושא הזה יוכרע על ידי הבוחרים בקליפורניה, ושהם יתמכו בנהגים", מסרה ווד בהודעה. עד כה ניהלו החברות קמפיין נגד החוק בהיקף של למעלה מ-60 מיליון דולר.

בשבוע שעבר, משרד נציב העבודה של קליפורניה הגיש נגד אובר וליפט תביעות על הלנת שכר לכאורה באמצעות הגדרת הנהגים שלהן כקבלנים עצמאיים ולא מועסקים.

הלחץ המשפטי להגדיר מחדש את הנהגים בקליפורניה מגיע בזמני אי-ודאות לשתי החברות. אובר וליפט הבורסאיות ממשיכות להתמודד עם מגפת הקורונה, ששוחקת משמעותית את הביקוש לנסיעות בהזמנה טלפונית מהרחוב. שתיהן פיטרו נהגים ועובדים, ויש להן היסטוריה ארוכה של הפסדים כבדים.

ההוראה אתמול הגיעה לאחר שהתובע הכללי של קליפורניה, קסבייה בסרה, וקואליציה של תובעים מערי המדינה הגישה בסוף יוני בקשה לצו מניעה כדי לאלץ את חברות הנסיעות לציית לחוק החדש בקליפורניה, שנקרא AB-5. הבקשה הייתה במסגרת תביעה שהוגשה במאי שלפיה אובר וליפט מסווגות את עובדיהן בניגוד לחוק.

לפי החוק בקליפורניה, שנכנס לתוקף ב־1 בינואר, חברות צריכות להוכיח שעובדיהן חופשיים משליטת החברה ומבצעים עבודות גם מחוץ למסלול הרגיל של עסקי החברה כדי להגדיר אותם כקבלנים עצמאיים ולא כמועסקים. התביעה בקליפורניה האשימה את אובר וליפט בשלילת זכויות עובדים כמו שכר מינימום, שעות נוספות, ימי מחלה וביטוח אבטלה.