בזק תחבר המקטע היבשתי בכבל התת ימי שיחבר בין אסיה לאירופה

מדובר בפרויקט לחיבור כבל תת ימי בין אירופה לאסיה דרך מפרץ אילת שאותו מובילות גוגל וטלקום איטליה

כבלים תת ימיים / הדמיה: shutterstock, שאטרסטוק
כבלים תת ימיים / הדמיה: shutterstock, שאטרסטוק

חברת בזק זכתה במכרז ותחבר את המקטע היבשתי במסגרת פרויקט ספרקל המשותף לגוגל וטלקום איטליה להנחת כבל תת ימי שיחבר בין אירופה לאסיה. מדובר באחד המכרזים המסקרנים בתחום תשתיות התקשורת בעיקר מפני שהוא מעיד על התקדמות מסוימת בתוכניות של שתי החברות לפרוס כבל תת ימי שיאכוף את הצורך לעבור במצרים.

ככל הידוע, בשלב הסופי התמודדו בזק והוט אך נרשמה התעניינות רבה מצד יתר המפעילים וביניהם סלקום/IBC ופרטנר. ההצעות הוגשו לשני תוואים לחיבור סיב אופטי כאשר אחד הסיבים אמור לשמש כגיבוי אבל ספרקל, לא התחייבו לרכוש את שני המקטעים. במסגרת הדרישות הטכנולוגיות נדרשים המפעילים להניח סיב עם תכונות מאד מתקדמות מבחינה הנדסית המיועד לקיבולות גבוהות מאד. מדובר בסיב אפל כלומר בסיב פיסי שספרקל יחברו בקצוות במערכות שלהם.

במסגרת הפרויקט ספרקל יצאה גם במכרז להקמת תחנת הנחיתה לכבל באתר שיכול להיות ממוקם מחיפה ועד ראשון לציון, ומכרז זה מתנהל בנפרד. המכרז עורר עניין בשל ההקשר הבינלאומי הרחב שלו, והעובדה שהוא אמור לטפל באחת הבעיות הכאובות בתחום הכבלים התת ימיים והיא הצורך לעקוף את מצרים שגובה סכומי עתק עבור כל כבל שאמור לעבור בשטחה דרך תעלת סואץ. המטרה של הפרויקט היא פשוט לדלג מעל המקטע המצרי ולהתחבר דרך מפרץ עקבה וסעודיה למזרח ודרך ישראל לכיוון אירופה.