בגרמניה מזהירים: "גברה הסבירות כי פרויקט נורד סטרים 2 לא יושלם לעולם"

הצינור שאמור להכפיל את העברת הגז הטבעי מרוסיה לאירופה עלה עד כה כ־10 מיליארד דולר • 93% מהתוואי התת ימי כבר הונח • אז למה ארה"ב הטילה סנקציות על החברות המסחריות כדי שלא ישתפו פעולה עם הפרויקט

נורד סטרים 2. צינור הגז של פוטין / צילום: רויטרס
נורד סטרים 2. צינור הגז של פוטין / צילום: רויטרס

פרויקט "נורד סטרים 2" - צינור הגז שאמור להכפיל את העברת הגז הטבעי מרוסיה לאירופה, שהושלם כמעט לחלוטין ועלה עד כה עשרה מיליארד אירו - עלול לרדת לטמיון ולא להיות מושלם לעולם. כך הזהירה אתמול לראשונה חברת האנרגיה הגרמנית Uniper המעורבת בפרויקט.

הסיבה לעיכובים ולחשש לגורלו של הפרויקט היא סנקציות אמריקאיות שהביאו לנסיגת החברה השוויצרית שהניחה את הצינור בים הבלטי, ואיומים אמריקאים על נמלים בצפון-גרמניה, על חברות ספנות ועל חברות מסחריות שלא לקחת חלק בו.

ארה"ב חיכתה עד הרגע האחרון כמעט - דצמבר 2019 - עד שהטילה סנקציות על כל חברה שתסייע לפרויקט, שאמור להגביר משמעותית את אספקת הגז הטבעי מצפון-רוסיה לגרמניה ומשם לאירופה. כ-93% מתוואי הצינור התת-ימי, שמונח בתוואי מקביל לזה של צינור נורד-סטרים המקורי, כבר הושלמו, ונותר רק להניח את הצינורות באזור ה"מים הכלכליים" של דנמרק, שהתעכבה עם האישור. תחנות האספקה וההפקה בחופי רוסיה וגרמניה כבר נבנו.

ארה"ב חוששת מהגברת התלות ברוסיה

הסיבה שארה"ב מרשה לעצמה להתערב בענייני הצינור היא הטענה כי הוא "פוגע בביטחון אספקת האנרגיה" של אירופה, על ידי הגברת התלות ברוסיה. נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ אמר בעבר כי ברלין "שבויה לחלוטין" של מוסקבה בגלל התלות בגז הטבעי והאשים את גרמניה בכך שהיא תומכת ברוסיה על ידי כך, בעודה מזניחה את חובותיה לברית נאט"ו. סבב הסנקציות בדצמבר הביא לנסיגה מהירה של החברה השוויצרית AllSeas שהניחה את הצינור, ומאז מנסים הרוסים, באמצעות "גזפרום" האחראית לפרויקט מטעמים, להניח את המקטע החסר באמצעות אוניות רוסיות.

האוניות שעוגנות בימים אלה בנמלים גרמנים בים הבלטי, קיבלו בשבועות האחרונים איומים ישירים מסנאטורים ומגורמים רשמיים אמריקאים כי יוטלו סנקציות על עובדיהן, מנהליהן וחברות הקשורות להן אם יסייעו לאוניות הרוסיות בפעילותן. האמריקאים גם יזמו סדרת שיחות וידאו בהן "איימו" על חברות גרמניות שלא לשתף פעולה עם השלמת הפרויקט, או להפסיק לעשות עסקים בארה"ב.

למחוק 590 מיליון אירו

כתוצאה מכך, הודיעה חברת Uniper למשקיעיה אתמול כי היא חוששת לעתיד הפרויקט. "גברה הסבירות שיהיו עיכובים בבניית צינור הגז, או שהוא לא יושלם לעולם", הודיעה החברה בדוח החצי-שנתי שפורסם אתמול. החברה הזהירה כי ייתכן שתצטרך "למחוק" כ-590 מיליון אירו שהושקעו בפרויקט.

חברות אחרות השותפות לפרויקט הן ווינטרשל (סובסידיה של BASF הגרמנית), OMV (אוסטריה), SHELL (הולנד-בריטניה) ו- Engie (צרפת). הן אחראיות למימון כחמישה מיליארד אירו מהפרויקט, בעוד הצד הרוסי אחראי גם הוא למימון סכום דומה.

למרות שגרמניה ביקרה את הסנקציות האמריקאיות ואמרה כי מדובר ב"התערבות בוטה" בריבונות שלה, הממשל בברלין לא מחפש עימות פומבי עם ארה"ב בסוגיה. הקאנצלרית אנגלה מרקל הבטיחה לדון בנושא עם טראמפ, שמצדו דורש מגרמניה להקים טרמינלים שיאפשרו רכישת גז מונזל אמריקאי שמופק בהליך "פראקינג" ומובל על ידי ספינות.

הנושא הוא חלק מהסכסוך רב הממדים בין ארה"ב לגרמניה, הכולל גם את מלחמת הסחר בין האיחוד לארה"ב, הסגת החיילים האמריקאים משטח גרמניה ואיום אמריקאי על עתיד נאט"ו אם גרמניה לא תגביר את ההוצאה על ביטחון.