תשלומים אוטונומיים: כשהמכונית משלמת בעצמה עבור השטיפה

חברת Finn ההולנדית מפתחת מודלים של תשלומים אוטונומיים בין חפצים • אחד המוצרים שלה, מערכת של Pay by Car, הופכת את הרכב לכלי תשלומים - שבאמצעות חיישנים יודע לשלם בעצמו, למשל, לכבישי אגרה או למתקנים לשטיפת רכב

שטיפת מכוניות. רק להתקין חיישן ולהוריד אפליקציה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
שטיפת מכוניות. רק להתקין חיישן ולהוריד אפליקציה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

האינטרנט של הדברים הוא מושג שמתאר את החיבור של מיליארדי מכשירים אל האינטרנט. עד לפני כמה שנים, החפצים היחידים שחוברו לרשת היו מחשבים שולחניים ואחר כך לפטופים. בהמשך נוספו הטלפונים הסלולריים שלנו, ומאז הולכים ונוספים בקצב אדיר מיליוני מכשירים לרשת.

אבל זוהי רק התחלה. התחזיות מדברות על מיליארדי סנסורים שיחברו כמעט כל חפץ היישר אל הרשת. כבר עכשיו, הרכב שלי יודע לשלוח איתותים על תקלות ליצרן, וכבר עכשיו חברות ביטוח מתקשרות עם הרכב שלי כדי לנטר את איכות הנהיגה שלי ולהתאים לי פרמיה אישית ממש. אבל בהמשך, מיליוני מכונות כביסה ידברו עם היצרן שלהן באופן קבוע, יזמינו שירותים וחלפים באופן עצמאי. מקררים יזמינו מוצרים מהסופרמרקט באופן סדיר, וקווי ייצור יחוברו ישר אל לקוחות.

בעצם אנחנו מתארים כאן מציאות מרתקת: מאחורי הקלעים, מתחת לאף של כולנו, עומדות להתרחש מיליארדי טרנזאקציות כלכליות, בלי שאנחנו נהיה מודעים להן, ובלי שיעניינו אותנו בכלל. והטרנזאקציות האלה דורשות תשתיות בנקאיות להעברת תשלומים. מיליארדי המכשירים האלה ישלמו זה לזה, ומישהו יוכל לאפשר את התשלומים האלה ולהרוויח מזה.

דוגמה ספציפית יותר: העתידן היהודי אמריקאי ג'רמי ריפקין הוא אחד מהדוברים של האינטרנט של החשמל. כיום, רוב החשמל מיוצר באופן היררכי, חד-כיווני, מהיצרן אלינו. יש מרכזי ייצור חשמל גדולים, תחנות הכוח של חברות החשמל, והם מורידים את החשמל ברשת היררכית אלינו.

אבל ריפקין מדבר על משהו שונה לגמרי. מיליארדי בתים, בניינים, מוסדות ומפעלים יהיו מחוברים בעתיד הקרוב למכשור יוצר חשמל שמתאים למיקום שלהם: שבשבות שהופכות רוח לחשמל, מפלים שמפעילים טורבינות או קולטי שמש. בחזון של ריפקין כל אחת מנקודות הייצור האלה של חשמל תהיה מחוברת לרשת רב-כיוונית ותוכל לייבא אליה ולייצא ממנה חשמל. כל נקודה כזו תזדקק לחשבון בנק ולפלטפורמה להעברת כספים לנקודות האחרות.

ובינתיים בימינו, Finn - Banking of Things היא אחת החברות שעובדות על מודלים של תשלומים אוטונומיים בין חפצים. לחברה ההולנדית כמה מוצרים בסיסיים. חלקם מוכנים וחלקם בתהליך פיתוח. אחד מהם היא המערכת של Pay by Car. למעשה, Finn הופכת את הרכב שלכם לכלי תשלומים. כאשר אתם צורכים שירותים הקשורים לנסיעה ברכב, הרכב עצמו ישלם עבורם באופן אוטונומי, ללא מגע יד אדם.

בין האפשרויות הראשונות לשימוש ניתן לשלם באופן אוטונומי לכבישי אגרה, ולשלם לתחנות רחיצת רכב המשתפות פעולה עם החברה. לאחר התקנת חיישן ברכב, המשתמש מוריד את אפליקציית Finn, ומתבקש לאשר משיכה בנקאית קבועה שיבצע הרכב כאשר ייתקל בטריגר חיצוני. טריגר חיצוני יכול להיות מתקן תשלום של כביש אגרה, או תחנת רחיצת רכב שתעבוד מול Finn.

לאחר שלב ההגדרות הקבועות, המערכת מוכנה לפעולה. כל שעל הנהג לעשות הוא לנהוג ברכב. כאשר יגיע לתחנת רחיצת הרכב וייכנס למתקן, הרכב יעביר תשלום בנקאי לתחנת הרחיצה, וכאשר הנהג ייצא מכביש אגרה, הרכב ייחשב את הסכום לתשלום ויעביר אותו למפעילת הכביש.

Drive through. עוברים עם המכונית דרך העסק והתשלום מתבצע אוטונומית  / צילום: אתר החברה
 Drive through. עוברים עם המכונית דרך העסק והתשלום מתבצע אוטונומית / צילום: אתר החברה

ומה בעתיד? תשלומים אוטונומיים טכניים כאלה הם שלב ראשון בלבד. ההמשך הוא שילוב טכנולוגיות בינה מלאכותית במערכות כאלה. בעתיד כזה תהפוך מערכת התשלומים האוטונומית לחכמה ותארגן את המערך הפיננסי האישי לפעולות אוטונומיות.

המערכת תזהה דפוסי הזמנת מוצרי מזון, תקצה להם תקציב מתוך התקציב החודשי ותזמין בעצמה את המוצרים הנדרשים. מערכת כזו תדע להעביר לחיסכון את הסכום החודשי האופטימלי, לשלם תשלומים קבועים ואפילו להשקיע סכומי כסף עודפים בבורסה.

נקודת מחשבה לסיום: ביצירה "שוליית הקוסם" מפיח עוזרו של הקוסם חיים בכלי הבית והם מטאטאים את הרצפה ושוטפים אותה באופן אוטונומי. אלא שביצירה, השוליה לא מצליח לעצור את הכלים והבית מוצף. האם הפחד מהשתלטות המכשירים הוא פחד ריאלי או ביטוי מוגזם למיתוס עתיק? ימים יגידו. 

הכותב הוא הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחום הפינטק