פרופ' רות גביזון כלת פרס ישראל לחקר המשפט נפטרה בגיל 75

פרופ' גביזון עסקה רבות בשאלות הנוגעות לזהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ובסוגיות של אמון הציבור במערכת המשפט • היא זכתה בפרסים רבים ונחשבת לאחת המשפטניות המובילות והבולטות בישראל

פרופ' רות גביזון / צילום: איל יצהר, גלובס
פרופ' רות גביזון / צילום: איל יצהר, גלובס

פרופ' רות גביזון נפטרה היום (שבת) בגיל 75 בלבד ממחלה. גביזון היא כלת פרס ישראל למשפטים, פרופ' אמריטה באוניברסיטה העברית בירושלים ואחת המשפטניות הבולטות במדינה.

גביזון נולדה בירושלים, גדלה בחיפה, למדה לתואר ראשון במשפטים באוניברסיטה העברית, בהמשך לתואר שני בכלכלה ופילוסופיה באוניברסיטה העברית והוסמכה כדוקטור למשפטים באוניברסיטת אוקספורד.

מחקריה עסקו בנקודות ההשקה שבין המשפט ותחומים אחרים כמו דת, מוסר, חברה ופוליטיקה. היא הרבתה לעסוק בשאלות הנוגעות לזהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ופרסמה ביחד עם הרב יעקב מדן אמנה מיוחדת שחתרה להבנות בנושאי דת ומדינה בין חילונים לדתיים. היא היתה מראשוני הפעילים למען זכויות אזרח במדינה ואף שימשה בשנות ה-80 כיו"ר האגודה. לאורך הקריירה שלה זכתה בפרסים רבים בהם: פרס צלטנר, פרס א.מ.ת פרס ירושלים לסובלנות וכאמור פרס ישראל לחקר המשפט.

בעת הכרזתה ככלת פרס ישראל כתבה ועדת השיפוט כי בחרה בפרופ' גביזון כיוון שהיא "מפלסת בעבודתה דרכים כדי לאפשר קיום בצוותא של יהודים דתיים וחילוניים, כמו גם של יהודים ושאינם יהודים, במדינת ישראל. כמו כן, עסקה פרופ' גביזון במחקריה בהגנה על זכויות האדם, ובמיוחד בזכות לפרטיות, בחופש הביטוי ובשוויון, ושילבה את תפיסותיה ואת מחויבותה בעבודה מעשית בשטח".

בשנת 2005 היתה מועמדת לכהונה בבית המשפט העליון אולם כהונתה סוכלה על ידי הנשיא אהרון ברק שהתנגד למינוי.

בשנים האחרונות היא הרבתה לעסוק בשאלות הנוגעות לאמון הציבור במערכת המשפט, מאמריה פורסמו בין היתר גם כאן ב"גלובס".