קפה הפוך: סגר הקורונה דווקא סייע לקופיקס לצמצם את ההפסדים בבתי הקפה שלה

רשת בתי הקפה המוזלים והמרכולים השכונתיים, שנמצאת בשליטת רמי לוי, סגרה במחצית הראשונה של השנה 25 חנויות - כרבע מבתי הקפה שלה • רשת הסופרמרקטים מספקת תוצאות כספיות פושרות, למרות השיפור בתוצאות לעומת 2019

דוחותיה הכספיים של רשת הקפה והמזון קופיקס מספקים הצצה להשפעות הקשות של משבר הקורונה על שוק בתי הקפה בישראל. רשת בתי הקפה המוזלים והמרכולים השכונתיים, שנמצאת בשליטת רמי לוי, חיסלה במהלך המחצית הראשונה של השנה 25 חנויות - כרבע מבתי הקפה שלה - חלק ניכר מהם (10) סניפים בהפעלה עצמית.

עם זאת, דוחות החברה עשויים ללמד על כך שמצבה קשה יותר בימי "שיגרה", כשהם מרמזים כי ההפסד של תחום בתי הקפה הצטמק דווקא ברבעון שבו הם לא פעלו. במקביל, רשת המרכולים שהיא מפעילה, ושדווקא היתה אמורה ליהנות מהמשבר, כפי  שקרה אצל קמעונאיות אחרות בשוק המזון, מספקת תוצאות פושרות, אף שהן מהוות שיפור לעומת תוצאותיה ב-2019.

קופיקס מסכמת את הרבעון השני של 2020 עם ירידה של 2% בשורת ההכנסות, לסכום של כ-67 מיליון שקל, ועם צמצום של כ-50% בהפסד הרבעוני לסכום של כ-3 מיליון שקל (בסך הכל, הפסידה החברה בששת החודשים הראשונים של השנה קרוב ל-5 מיליון שקל). מאחורי התוצאות האלה עומדת צמיחה ניכרת בפעילות המרכולים, הודות לרכישה של ארבע חנויות חדשות, לצד ירידה חדה בפעילות בתי הקפה בשל המגבלות שהטילה הממשלה בעקבות וירוס הקורונה.

מניית קופיקס  נסחרת לפי שווי שוק של כ-70 מיליון שקל, כשמתחילת השנה איבדה 25% מערכה. רשת רמי לוי רכשה את השליטה בחברה לפני כשנתיים, כשעוד לפני שהספיקה לאושש אותה, היא סופגת כעת מכה קשה בעקבות משבר הקורונה. על רקע זה, קופיקס מציינת בדוחותיה כי היא "חשופה לסיכון של פגיעה ביציבותם הפיננסית של לקוחותיה, שעלול לבוא לידי ביטוי, בין היתר, בדחיות במועדי התשלום, השעיית רכישות, קריסה כלכלית, וכן מהשפעות מאקרו-כלכליות שעשויות להביא לירידה בצריכה הפרטית".

החברה צופה עלייה בהוצאות המימון שלה בשנת 2020, הנובעת מהגדלת המימון הבנקאי של פעילות תחום בתי הקפה כדי לתמוך בשינויים תזרימיים הנובעים מהתפרצות המגפה. 

הכנסות בתי הקפה צנחו ב-73%

קופיקס פועלת בתחום בתי הקפה באמצעות החברה הבת אורבן קופיקס, שדרכה היא פועלת בעיקר באמצעות זכיינים. במהלך המחצית הראשונה של 2020 סגרה אורבן קופיקס 25 בתי קפה, מתוך 104 שהפעילה בישראל בסוף 2019.

ברבעון השני צנחו הכנסות בתי הקפה של קופיקס ב-73% והסתכמו בכ-4.8 מיליון שקל. בקופיקס מסבירים כי הקיטון במכירות בתחום בתי הקפה נובע בעיקר מסגירת מרבית סניפי בתי הקפה בהחלטת המדינה ב-15 במרץ, ופתיחתם באופן חלקי רק בחודש מאי; מסגירת סניפים בהפעלה עצמית; ומשחיקה במכירות לאור מגפת הקורונה.

בסיכום המחצית הראשונה, צנחו מכירות סניפים זהים ברשת בתי הקפה שבהפעלת זכיינים בכ-54% - מה שיצר אובדן הכנסות של כ-17 מיליון שקל, לעומת המחצית המקבילה אשתקד. גם הרווח הגולמי של בתי הקפה נחתך בצורה ניכרת ברבעון השני, עם ירידה של 78%, והסתכם בקצת פחות ממיליון שקל. ההפסד התפעולי של בתי הקפה העמיק ב-9% ועמד על 1.9 מיליון שקל.

בשורה התחתונה "הצליחה" קופיקס לצמצם מעט את ההפסד הנקי שלה מפעילות בתי הקפה לעומת הרבעון השני של 2019, והוא הסתכם ברבעון ב-3.4 מיליון שקל (במחצית עמד ההפסד של תחום בתי הקפה בקופיקס על 5.2 מיליון שקל).

הסבה 11 סניפים ל"רמי לוי בשכונה"

בתחום המרכולים מפעילה קופיקס 35 סופרמרקטים שכונתיים תחת המותגים "סופר קופיקס", "רמי לוי בשכונה" ו"שוויצריה הקטנה", שהניבו לה הכנסות של 62.3 מיליון שקל ברבעון השני של 2020 - גידול של 24% לעומת הרבעון המקביל, כשגם בכלל המחצית הראשונה נרשם גידול דומה.

בקופיקס מציינים כי עיקר הגידול במכירות של המרכולים נבע מרכישה של ארבעה סניפים של "שוויצריה הקטנה", שהושלמה בינואר האחרון, כשמכירות הסניפים הזהים ברשת המרכולים גדלו בפחות מאחוז. בחברה מציינים כי הגידול העיקרי נבע ממרכולים שעברו הסבה למותג "רמי לוי בשכונה" - שמונה מתוכם במהלך המחצית, ולמרות שנרשמה ירידה במכירות מרכולים הממוקמים בקניונים, שהיו סגורים בהחלטת המדינה בשל וירוס הקורונה וחוו ירידה בפדיונות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

קופיקס מגלה כי עד כה הסבה 11 סניפי "סופר קופיקס" לפורמט "רמי לוי בשכונה", וכי בכוונתה להסב כ-12 סניפים נוספים עד תום שנת 2022.

בשורת הרווח הגולמי מציגה פעילות המרכולים של קופיקס שיפור ניכר של 46%, כשהרווח עמד על 19.4 מיליון שקל. בחברה מסבירים כי העלייה ברווח הגולמי בתחום זה נובעת בעיקר משיפור בתנאי הסחר ורכישת סניפי "שוויצריה הקטנה". שיעור הרווחיות של המרכולים שמפעילה קופיקס עמד על 25.8%.

הרווח התפעולי לפני עלויות טרום הקמה ולפני הוצאות אחרות בפעילות המרכולים, עמד ברבעון הראשון על 1.9 מיליון שקל, לעומת הפסד של מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת, לפי החברה, בעיקר בזכות הרכישה של סניפי "שוויצריה הקטנה". בשורה התחתונה נרשם איזון ברבעון לעומת הפסד של כ-3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.