מכונת הכסף: אלטשולר שחם גמל ממשיכה לצמוח בהכנסות וברווח גם בעת משבר הקורונה

חברת הגמל הגדולה בשוק הונפקה ביולי 2019 וכבר שווה כבר יותר מ-3.1 מיליארד שקל • ברבעון השני הצטרפו לחברה עוד כ-14 אלף עמיתים פעילים

יאיר לוינשטיין, מנכ"ל ובעלי אלטשולר שחם גמל ופנסיה  / צילום: איל יצהר, גלובס
יאיר לוינשטיין, מנכ"ל ובעלי אלטשולר שחם גמל ופנסיה / צילום: איל יצהר, גלובס

אלטשולר שחם גמל ופנסיה ממשיכה לצמוח ולהגדיל את רווחיה בצל גידול בהיקפי הנכסים המנוהלים על ידה ולמרות ששילמה במחצית הראשונה של השנה לעמיתיה פיצוי בהיקף של כמעט 9 מיליון שקל "בין הפרשי תשואות". חברת הגמל והפנסיה שבשליטת בית ההשקעות אלטשולר שחם ושמנוהלת על ידי יאיר לוינשטיין, רשמה ברבעון השני רווח של כ-29.4 מיליון שקל, המהווה גידול של כ-50% ביחס לרווח שרשמה ברבעון השני ב-2019.

בסיכום המחצית הראשונה ב-2020 רשמה אלטשולר שחם גמל רווח נקי של כ-54.8 מיליון שקל, המהווה גידול של כ-42% ביחס לרווח במחצית הראשונה ב-2019. אגב, הרווח של החברה בכל שנת 2019 הסתכם בכ-91 מיליון שקל. לדברי המנכ"ל לוינשטיין, "ברבעון זה, על אף אירועי משבר הקורונה, נמשך הגידול החד בכמות העמיתים ובהיקף נכסי קרנות הפנסיה, המהווים מנוע צמיחה משמעותי לחברה".

עם זאת, נציין, השפעות משבר הקורונה לא פסחו לגמרי על אלטשולר שחם גמל ופנסיה, הגם שזה נראה כך, וזאת משום שהיקף הנכסים המנוהל על ידה מושפע מהתשואות שהחברה רושמת בשוקי ההון. ואולם, ההצטיינות של החברה בתשואות מסייעת לה גם דרך כך שהיא מעוררת הצטרפות של לקוחות חדשים שמגדילים את ההפקדות השוטפות שעוברות לניהול החברה.

כתוצאה מהשיפור המתמשך בתוצאותיה, אלטשולר שחם גמל שהונפקה בבורסה ביולי 2019 כבר שווה יותר מ-3.1 מיליארד שקל, כשאת השיא שלה היא רשמה אמש עם נעילת המסחר. שווי זה ממצב את אלטשולר שחם גמל כקבוצת ניהול חסכונות הציבור לטווח ארוך השלישית בשווייה בבורסה, רק אחרי הראל והפניקס, ומעל מנורה מבטחים שמחזיקה בקרן הפנסיה החדשה הגדולה בישראל, מגדל וכלל ביטוח.

במקביל לפרסום הדוחות הודיעה החברה גם על חלוקה של 22 מיליון שקל כדיבידנד. כך, מאז הנפקת החברה למסחר בבורסה, בקיץ שעבר, לא רק שהמניה נסקה כמעט פי 3, אלא שהחברה גם חילקה ארבעה דיבידנדים בהיקף כולל של כ-80 מיליון שקל.

בסך הכל משבר הקורונה עובר יחסית ליד חברת הגמל וההשתלמות הגדולה במשק, שניהלה בסוף הרבעון השני נכסים בהיקף כולל של כ-127.5 מיליארד שקל, בצל קצב הפקדות גבוה ועקבי, ולעומת היקף נכסים של 117.2 מיליארד שקל בסוף 2019. הגידול בנכסים מניב לחברה גידול בהכנסות מדמי הניהול, שנגזרים ישירות מהיקפי הנכסים המנוהלים והמופקדים לניהול בחברה.

אגב הכנסות החברה: החברה מציינת בדוחותיה כי "ההכנסות במהלך תקופת הדוח קוזזו על ידי החזרים לעמיתים בסך של כ-9.7 מיליון שקל אשר נבעו בעיקר מתשלומי פיצוי לעמיתים בגין הפרשי תשואות במהלך החודשים מרץ עד יוני בהשפעת משבר הקורונה". ההחזרים כאמור נרשמו בשל מבול של פניות להעברות כספים בין מסלולים ובין גופים בצל הקורונה, דבר שהוביל ללחצים תפעוליים שגררו לעתים איחורים ביחס להוראות הרגולציה ושהובילו את החברה לפצות עמיתים שקרו עיכובים בימי הייחוס של כספם. הסכום האמור הינו לכל מחצית השנה הראשונה השנה והוא נחלק לשני חלקים דומים בין שני הרבעונים, וגבוה בהרבה מאשר בתקופה המקבילה.

לצד היותה של אלטשולר שחם גמל חברת ניהול הגמל וההשתלמות הגדולה בשוק היא גם חברת ניהול הפנסיה החדשה הצומחת ביותר (הגם שהיא עדיין נמנית על הקרנות הקטנות בשוק). בחברה מציינים בהקשר זה כי הגידול בחלקה של החברה משוק הפנסיה החדשה "נבע בעיקר מהמשך צמיחה מואצת הכוללת גיוס לקוחות חדשים כתוצאה מבחירת קרן הפנסיה של החברה לאחת מארבע הקרנות הנבחרות על ידי רשות שוק ההון".

היבט אחר שממחיש את הצמיחה של החברה נובע מכך שבסוף הרבעון השני היו בחברה כמעט 1.39 מיליון לקוחות פעילים, גידול של כ-1% ביחס לסוף הרבעון הראשון השנה ועלייה ניכרת יותר של 4.4% ביחס לסוף 2019. באנשים מדובר בגידול של יותר מ-14 אלף עמיתים פעילים ברבעון אחד, שחלקו היה תחת סגר, ושל כמעט 59 אלף איש מתחילת השנה.

הדוחות של אלטשולר שחם לא שופכים אור חדש לגבי ההתפתחויות בנוגע להצעת הרכש שפרסמה לפני כחודש לרכישת כל מניות בית ההשקעות הלמן אלדובי. עוד נציין כי היקף הנכסים הכולל שמנהל בית ההשקעות הפרטי אלטשולר שחם עמד בסוף הרבעון השני השנה על כ-164.8 מיליארד שקל.