זהב | פיצ'ר

באפט עשה סיבוב פרסה והשקיע בזהב – הציבור הצטרף, והמניה קפצה ב־12%

אחרי שבמשך שנים התעקש באפט לא להשקיע בזהב, ביום שישי ברקשייר האתאווי דיווחה כי היא מחזיקה מניות בשווי 565 מיליון דולר של חברת כריית הזהב השנייה בגודלה בעולם באריק גולד • מניית חברת הזהב זינקה ב-12%

וורן באפט / צילום: Nati Harnik, Associated Press
וורן באפט / צילום: Nati Harnik, Associated Press

ברקשייר האתאוויי של וורן באפט הצטרפה לרשימת המשקיעים הגדולים שמהמרים על הזהב בעידן של אי־ודאות כלכלית. המנייה שברקשייר האתאווי השקיעה בה זינקה אתמול ב־12% לאחר שנודע על ההשקעה.

ברקשייר דיווחה מאוחר ביום שישי האחרון שהיא החזיקה מניות בשווי של 565 מיליון דולר בבאריק גולד, חברת כריית הזהב השנייה בגודלה בעולם, בסוף הרבעון השני. ההחזקה הזו הופכת אותה לבעלת העניין ה־11 בגודלה בבאריק מטורונטו, לפי FactSet.

המהלך הזה מדהים למדי מפני שבאפט אמר בעבר שהוא לא אוהב להשקיע בזהב. שלא כמו מניות שמשלמות דיבידנד או אג"ח באיכות גבוהה, קנייה והחזקה של זהב בתיק השקעות לא מניבה הכנסה. ההחזקה בבאריק היא במניות רגילות שמשלמות דיבידנד.

מניית באריק, שרשומה למסחר בניו יורק, עלתה אתמול (ב') ב־12% בתגובה לידיעה על ההחזקה של ברקשייר, לרמתה הגבוהה ביותר מאז פברואר 2013. מתחילת השנה המניה עלתה ביותר מ־60%. מניות חברות זהב אחרות עלו גם הן, ואילו מניית B של ברקשייר ירדה בכ־2% ביום מסחר מעורב במדדי המניות העיקריים בארה"ב.

"החדשות הללו הן רעידת אדמה בשוק הזהב", אמר בוב הברקורן, אסטרטג שוק בכיר בחברת RJO פיוצ'רס. הוא ציין שברקשייר נכנסה להחזקה בבאריק כאשר בו זמנית היא מוכרת מניות בנקים במיליארדי דולר, כמו וולס פארגו וג'יי. פי. מורגן צ'ייס, ובכך היא מגבירה את האמון בגאות של הזהב.

עלייה חדה במחיר הזהב נוטה להיות סימן לאי נוחות כלכלית. קונים רבים אומרים שהם מוצאים בזהב מקלט מפני שהם מעריכים שהריביות האולטרה־נמוכות והתמריצים הממשלתיים שהופעלו בתגובה למגפת הקורונה ישחקו את ערך שטרי הכסף ויציתו אינפלציה.

הזהב הופך ליותר אטרקטיבי כשהריביות נמוכות, מפני שריביות נמוכות מפחיתות את כוח המשיכה של השקעות יריבות כמו אג"ח, ומושכות משקיעים שצופים עליית מחירים לצרכן שתדרוש יותר דולרים לקניית אותה כמות זהב.

משקיעים בולטים רבים דיברו בשבח הזהב בחודשים האחרונים, או חשפו פוזיציות שקשורות למתכת, כולל ריי דאליו וג'פרי גנדלאך.

מחירי הזהב עלו החודש לשיא היסטורי, כאשר החוזים הנסחרים ביותר נגעו ב־2,070 דולר לאונקייה (כ־28 גרם) ב־6 באוגוסט. הם ירדו מאז אך נשארו בעלייה של כ־30% מתחילת השנה, ועקפו נכסים פופולריים אחרים כמו את מדד נאסד"ק המשולב עתיר מניות הטכנולוגיה. אתמול נסחר חוזה הזהב הזה בעלייה של 2.5% ל־1,998.70 דולר לאונקייה, והסוחרים ציינו את הקנייה של ברקשייר כסיבה לעלייה.

השקעה בחברות כריית הזהב שונה מהשקעה במתכת עצמה או בחוזים עתידיים עליה, מפני שחברות כרייה יכולות לשלם למשקיעים דיבידנד. באריק הודיעה לאחרונה שהיא מגדילה את הדיבידנד שלה לרבעון השני ב־14% ל־8 סנט למניה. באריק וחברות כריה גדולות אחרות כמו ניומונט נהנות מעליית מחירי הזהב האחרונה. ככל הידוע, אחד משני מנהלי התיקים של ברקשייר, טד ווקסלר וטוד קומבס, השקיע גם הוא בבאריק.

קרן הגידור הגדולה בעולם, ברידג'ווטר של ריי דאליו, הודיעה שברבעון השני היא הגדילה את החזקותיה בשתי תעודות סל פופולריות שמגובות בזהב פיזי ־ SPDR Gold Shares ו־ iShares Gold Trust. ההחזקה הכללית של ברידג'ווטר בשתיהן מוערכת ביותר ממיליארד דולר, לפי נתוני FactSet.