רוכשת פוטנציאלית נוספת לטיקטוק? אורקל קיימה מגעים עם בייטדאנס

לאחר הדיווחים שפורסמו בחודש האחרון על מגעים עם מיקרוסופט, ועל כוונת טוויטר לרכוש את פעילותה של טיקטוק בארה"ב, נוסף שם של מעוניינת נוספת • אורקל מפתחת תוכנה וטכנולוגיה לניהול מאגרי נתונים בארגונים ולהפעלה יעילה של יישומים בענן • היא נסחרת לפי שווי של 165 מיליון דולר

נערה מצטלמת כשהיא עושה ליפסינק ווידאו באפליקציית טיקטוק / צילום: Jessica Hill, Associated Press
נערה מצטלמת כשהיא עושה ליפסינק ווידאו באפליקציית טיקטוק / צילום: Jessica Hill, Associated Press

רוכשת פוטנציאלית נוספת לטיקטוק: ענקית התוכנה לארגונים אורקל, ניהלה שיחות ראשוניות עם בייטדאנס, חברת האם של טיקטוק. זאת לפי דיווח בפייננשיאל טיימס שפורסם אמש. זאת לאחר דיווחים בחודש האחרון על מגעים עם מיקרוסופט, ועל כוונת טוויטר לרכוש את פעילותה של טיקטוק בארה"ב.

לפי הדיווח, המתבסס על מקורות המעורים בפרטים, אורקל ניהלה מגעים גם עם משקיעים קיימים בחברה, בהם קרן סקויה וג'נרל אטלנטיק, במטרה לרכוש את הפעילות של החברה הסינית בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד. אורקל וטיקטוק סירבו להגיב לדיווח בפייננשיאל טיימס.

מכירת הפעילות המערבית של טיקטוק עלתה על הפרק לאחר שהממשל האמריקאי בהובלת הנשיא דונלד טראמפ הביע חשש גובר מכך שאפליקציית הסרטונים הקצרים פוגעת בביטחון הלאומי של ארה"ב בכך שהיא אוספת מידע על צעירים אמריקאים. החודש, טראמפ הודיע שהאפליקציה תיאסר לשימוש בארה"ב, והציב לה אולטימטום - אם לא תמכור את פעילותה בארה"ב, הוא יסגור אותה לחלוטין.

800 מיליון משתמשים פעילים ויותר מ-2.3 מיליארד הורדות בעולם

טיקטוק הושקה בסין ב-2016 תחת השם Douyin, והיא נמצאת בבעלות הסטארט-אפ הסיני בייטדאנס של היזם ז'נג יימינג. לפי אתר "דה אינפורמיישן", ההכנסות שלה בארה"ב יגיעו השנה ל-500 מיליון דולר בלבד, אך הפופולריות הרבה שלה בקרב בני נוער, עם 800 מיליון משתמשים פעילים ויותר מ-2.3 מיליארד הורדות בעולם, הביאה אותה לשווי של 30 מיליארד דולר, לפי פרסומים במו"מ מול מיקרוסופט.

מיקרוסופט היא המתחרה העיקרית על רכישת החברה, והיא היחידה שהודיעה על כוונתה לעשות זאת באופן רשמי. לצד זאת, בחודש האחרון היו דיווחים על מו"מ שהתנהל גם עם טוויטר ועם קבוצת משקיעים אמריקאים, אך אף אחד מהם לא הודיע על כך רשמית.

גם אורקל לא הוציאה הודעה רשמית על כוונתה לרכוש את טיקטוק, אך למנכ"ל אורקל יש קשרים אישיים חזקים עם נשיא ארה"ב, שעשויים לסייע לו להוציא לפועל את העסקה. לפי דיווח בביזנס אינסיידר, ספרא כץ, מנכ"לית אורקל, ערכה אירוע גיוס כספים לקמפיין של טראמפ, ואף עבדה בצוות שקיבל את פניו כשנכנס לתפקידו כנשיא ב-2016.

אורקל מפתחת תוכנה וטכנולוגיה לניהול מאגרי נתונים בארגונים ולהפעלה יעילה של יישומים בענן. היא נסחרת לפי שווי של 165 מיליארד דולר, ועוברת כמה שנים קשות יחסית. אמזון, אחת הלקוחות המשמעותיות שלה, הפחיתה את השימוש בתשתיות אורקל, ועברה לשימוש בתשתיות בסיסי הנתונים שלה עצמה. בנוסף, אמזון ניצחה את אורקל במכרז משמעותי עם הפנטגון, וגרמה לה להפסד של לקוח משמעותי נוסף.

במרץ בשנה שעברה אורקל החלה בגל פיטורים ברחבי העולם. החברה פיטרה אלפי עובדים, ואף פיטרה עשרות עובדים בישראל. משא ומתן לרכישת טיקטוק הוא שינוי כיוון משמעותי עבור החברה, שעשוי להצביע על האסטרטגיה העתידית שלה: לעבור מתוכנה לארגונים באופן בלעדי, לארגון שמספק גם פלטפורמות חברתיות למשתמשי קצה. זאת, בדומה למיקרוסופט עם שירותים כמו, לינקדאין, Xbox ועם המו"מ שלה עצמה לרכישת טיקטוק.