7 חולי קורונה עלו לטיסה מתל אביב לפרנקפורט: כמה נדבקו בקורונה ומה אפשר ללמוד מזה

על טיסה שבה טסו 102 נוסעים במרץ האחרון, היו שבעה תיירים שנדבקו בקורונה במהלך שהותם בארץ • באופן מפתיע, אף שטסו ללא מסכות, שני נוסעים בלבד נדבקו בנגיף • מחקר חדש בודק איך זה קרה ומה זה אומר על הסיכון לטוס

בדיקות קורונה בשדה התעופה של פרנקפורט, גרמניה / צילום: Michael Probst, Associated Press
בדיקות קורונה בשדה התעופה של פרנקפורט, גרמניה / צילום: Michael Probst, Associated Press

חוקרים גרמנים סבורים כי הסיכון להידבק במהלך טיסות נמוך מכפי שהוערך עד כה, על בסיס טיסה שהתקיימה בתחילת התפרצות הקורונה מתל אביב לפרנקפורט. על הטיסה המסחרית שבה טסו 102 נוסעים, היו 24 חברים בקבוצת תיירים גרמנית, שחלקם נדבקו בקורונה במהלך טיולם בישראל. החוקרים בדקו את כל החברים בקבוצה, וגם כמה נוסעים שישבו בסמוך אליהם, אולם לא הצליחו לבדוק באמצעות בדיקות נוגדנים את כל נוסעי המטוס. דיווח על המחקר פורסם השבוע בכתב העת "JAMA Network Open".

לפי החוקרים, כל 24 חברי הקבוצה נבדקו אחרי נחיתתם ב-9 במרץ בבדיקות PCR (באמצעות מטוש), מכיוון שהיה מידע מוקדם לגבי המחלה האפשרית שלהם. שבעה מהם אובחנו כחולים, וארבעה מתוך החולים הפגינו סימפטומים שונים של מחלת הקורונה.
כמה שבועות לאחר הטיסה, החוקרים יצרו קשר עם 71 מתוך 78 הנוסעים האחרים שהיו על הטיסה. 63 מהם לא דיווחו על כל סימפטום של המחלה, אך שמונה מהם דיווחו על סימפטומים אפשריים של קורונה, ועלה החשד כי הם נדבקו במחלה במהלך הטיסה. החוקרים הצליחו לבדוק שבעה מתוכם בבדיקות נוגדנים, ומצאו רק מקרה אחד שבו התגלה כי הנוסע אכן חלה בקורונה. במקביל, החוקרים הרחיבו את החיפוש אחרי חולים אפשריים גם לנוסעים שישבו ליד ארבעת המקרים הסימפטומטיים - עד שתי שורות - אך לא הפגינו סימפטומים. הם בדקו 17 נוסעים מקבוצה זו, וגילו רק אחד שהיה חולה במחלה.

כלומר, לפי הממצאים של החוקרים הגרמנים, רק שניים מהנוסעים נדבקו בנגיף, והחוקרים משערים כי הדבר אירע במהלך הטיסה. השניים, אגב, ישבו בצד השני של המטוס מזה שבו ישבו הנוסעים הסימפטומטיים. חשוב לציין כי כל הנוסעים טסו ללא מסיכות, כפי שהיה נהוג בתחילת המשבר.

החוקרים מציינים במגבלות המחקר את העובדה כי לא בדקו את צוות הטיסה, וכן כי לא הצליחו ליצור קשר עם כל הנוסעים מהמטוס, או לבצע בדיקות דם לנוכחות נוגדנים למחלה לכל מי שטס באותה הטיסה, שנמשכה יותר מארבע וחצי שעות. הם גם מציינים כי ייתכן שההידבקות אירעה לפני הטיסה, בשדה התעופה או בעלייה למטוס. לדבריהם, ניתן להניח שלו כל הנוסעים היו לובשים מסיכות - כפי שנהוג כיום בטיסות - הסיכון להדבקה היה יורד עוד יותר.

"טיסת הקורונה": 2 מקרי הדבקה משוערים בלבד
 "טיסת הקורונה": 2 מקרי הדבקה משוערים בלבד

מגבלה משמעותית נוספת של המחקר היא שהחוקרים לא בדקו בדיעבד את החברים האחרים בקבוצת התיירים (אלו שהפגינו תוצאה שלילית אחרי הנחיתה). החוקרים לא בדקו אם הם, שישבו יחד על המטוס, אולי נדבקו במהלך הטיסה והפגינו תסמינים לאחר מכן.

החוקרים מציינים, כי בניגוד למקרי הדבקה מתועדים בנגיפים כמו סארס ושפעת, שאירעו במהלך טיסות אפילו במרחק רחוק יותר משתי שורות, לא נמצאו מקרים כאלו בנוגע לנגיף הקורונה. סבסטיאן הול, חוקר מבית החולים האוניברסיטאי בפרנקפורט שבו נעשה המחקר, אמר לסוכנות הידיעות AFP כי "הופתענו למצוא רק שני מקרי הדבקה משוערים על המטוס".

ד"ר אמש אדליה, מומחה למחלות זיהומיות מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, אמר לאתר החדשות הרפואיות medicalxpress כי מדובר ב"חדשות טובות למי שמעוניינים לטוס. זה יוצא דופן שרק שני מקרים משוערים אירעו בטיסה של יותר מארבע שעות, ללא אמצעי מיגון".

עם זאת, יש לציין כי החוקרים עדיין לא מבינים לגמרי את מנגנוני ההדבקה של הנגיף, וסבורים כי יש חולים רבים שאינם מדבקים, לעומת חולים מסוימים שמדביקים מאוד (מפיצי על).