זכויות הלהט"ב הפכו לנקודת חיכוך במלחמת תרבות בין מזרח למערב אירופה

בזמן שאירופה המערבית הופכת ליותר ליברלית מבחינה חברתית ואזרחית, המזרח נצמד להשקפות שמרניות יותר • השסע הזה שהולך ומעמיק, מאיים כעת על עתיד אחדות האיחוד האירופי ועל פעולה קולקטיבית בזמנים של מצוקה כלכלית ופוליטית • האם מדינות מזרח יאבדו תקציבים ויפוררו את האיחוד?

חברות פרלמנט מהשמאל תיאמו את לבושן כך שייראו כמו דגל גאווה אנושי בטקס השבעת הנשיא הפולני השמרן, אנדז'יי דודה, שמביע עמדות הומופוביות באופן תדיר, החודש  / צילום: Czarek Sokolowski, Associated Press
חברות פרלמנט מהשמאל תיאמו את לבושן כך שייראו כמו דגל גאווה אנושי בטקס השבעת הנשיא הפולני השמרן, אנדז'יי דודה, שמביע עמדות הומופוביות באופן תדיר, החודש / צילום: Czarek Sokolowski, Associated Press

בשנה שעברה, העיירה הפולנית הקטנה טוחוב בקצה המזרחי של האיחוד האירופי העבירה החלטה שמכריזה על עצמה "רשות מקומית חופשית מאידאולוגיה להט"בית". ביולי, האיחוד הגיב בשלילת מימון לברית ערים תאומות של טוחוב עם עיר בצרפת.

הפגנה נגד זכויות ללהט"בים בוורשה, השבוע / צילום: Czarek Sokolowski, Associated Press
 הפגנה נגד זכויות ללהט"בים בוורשה, השבוע / צילום: Czarek Sokolowski, Associated Press

מבחינת האיחוד האירופי, טוחוב (Tuchów) הפרה זכות בסיסית של אי הפליה על רקע נטייה מינית או מגדר, שמעוגנת באמנות של האיחוד ובפסיקות בית המשפט העליון שלו. כמה מקומיים בעיר, שהיא במקרה או שלא גם מעוז של הנשיא שנבחר מחדש, אנדז'יי דודה, אינם רואים זאת כך.

"חשוב יותר לי ולעמיתי, ואולי גם לתושבים, לשמור על הערכים שלנו, ולא למכור את עצמנו בעד 30 שקלי כסף" (רפרנס לתמורה שיהודה איש קריות קיבל מכוהני בית המקדש בעבור הסגרת ישו), אמר היועץ המשפטי של העיר, מטאוש יניצ'ק, חבר מפלגת "החוק והצדק" השמרנית, שתומכת בנשיא דודה.

זכויות הלהט"ב הפכו לסמל במלחמת התרבות בין אירופה המערבית, שהופכת באופן כללי ליותר ליברלית מבחינה חברתית, והמזרח, שנצמד להשקפות שמרניות יותר. השסע החברתי הזה מאיים כעת על עתיד אחדות האיחוד האירופי ועל פעולה קולקטיבית בזמנים של מצוקה פוליטית וכלכלית.

ניצבים משני צדי מסך הברזל

פוליטיקאים במדינות שהיו מאחורי מסך הברזל במלחמה הקרה מציגים את עצמם כמגיני המסורות והערכים הנוצריים. מבחינת רבים במערב, הגישה הזו אינה עולה בקנה אחד עם יסודות הדמוקרטיה הליברלית המערבית.

בעלי תפקידים באיחוד האירופי הזהירו בכמה מקרים שממשלות במזרח שוחקות את שלטון החוק וחופש העיתונות על ידי הידוק השליטה הפוליטית על בתי משפט והעיתונות, ותמיכה בהשקפות שנראות עוינות את הציבור הלהט"בי ומיעוטים נוספים.

בפולין, מפלגת החוק והצדק השלטת אימצה רטוריקה אנטי-גאה נוקשה. דודה אף כינה את ההומוסקסואליות "מגפה ניאו-בולשביקית".

"אנחנו לא מרגישים בטוחים כאן", אמר בארט סטשבסקי, פעיל להט"ב בולט בפולין. "אנחנו מרגישים כמו אזרחים מדרגה שנייה, מפני שכל מנגנון המדינה מנוצל להוכיח שאנחנו האויב".

המשטרה עוצרת פעיל להט"בי בהפגנה בוורשה נגד ההומופוביה של השלטון, החודש / צילום: Czarek Sokolowski, Associated Press
 המשטרה עוצרת פעיל להט"בי בהפגנה בוורשה נגד ההומופוביה של השלטון, החודש / צילום: Czarek Sokolowski, Associated Press

החודש קיימו תומכי הימין הקיצוני מחאה נגד מה שהם כינו "התוקפנות הלהט"בית" מחוץ לאוניברסיטת ורשה, שכללה קריאות בגנות הומוסקסואליות ושרפת הדגל הלהט"בי. האירוע התלקח, המשטרה הפרידה בינם ובין פעילי להט"ב, שחלקם כתבו את מספרי הטלפון של עורכי דינם על זרועותיהם, בעקבות מעצר של פעילים מוקדם יותר החודש.

החודש עצרה המשטרה בוורשה עוד פעילת להט"ב, מרגוט שוטוביץ, על תקיפה כביכול של מפגינה נגד הפלות, והורתה על מעצרה בכלא במשך חודשיים עד משפטה. בהפגנה קטנה לתמיכה בה ב-7 באוגוסט עצרה המשטרה 48 בני אדם, חלקם עומדים מהצד ותיירים.

הם שוחררו למחרת, אך לפי בדיקה של הנציב הפולני לזכויות אדם, לחלקם היו פציעות גלויות על גופם ואחרים דיווחו שהם הופשטו ערומים במעצר המשטרתי והושמעו כלפיהם ביטויי גנאי אנטי-להט"ביים.

דחו אמנה נגד הכאת נשים

בחודשים האחרונים, פולין וסלובקיה דחו אמנה אירופית נגד אלימות בתוך משפחה (הכאת נשים) מפני שהיא מגדירה מגדר כ"תפיסה חברתית"; הונגריה העבירה חוק שמסיים את ההכרה המשפטית בטרנסג'נדרים; וברומניה, המחוקקים הצביעו על איסור הוראת זהות מגדרית באוניברסיטאות.

כל זה הוא בניגוד למגמה במדינות רבות במערב אירופה, כולל קתוליות מסורתית, שעברו בשנים האחרונות להכרה בנישואים חד-מיניים ולהשקפות רחבות יותר על זהות מגדרית. הולנד, לדוגמה, החליטה באחרונה שהיא תשמיט את הגדרת המגדר בתעודות הזהות.

"האמונות שלנו מבטיחות שכל אדם באירופה יהיה חופש להיות מי שהוא, לחיות היכן שהוא רוצה, לאהוב את מה שהוא רוצה, ולשאוף גבוה עד כמה שהוא רוצה", אמר נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר לאיין, שהתחייבה לפעול למען "איחוד של שוויון" וזכויות ללהט"ב.

השסע עלה על פני השטח ב-2015

השסע התרבותי באירופה עלה על פני השטח ב-2015, כאשר גרמניה ומדינות מערביות נוספות החליטו לקלוט מעל מיליון פליטים, רבים מהם מוסלמים, ולהפיץ אותם ברחבי האיחוד, למרות התנגדות מנהיגים במזרח, שטענו שאין להם משאבים לטפל בפליטים והם רוצים לשמור שמדינותיהם יישארו נוצריות.

בכירים אירופים, בלחץ מדינות איחוד עשירות וליברליות יותר כמו דנמרק והולנד, פועלים כעת להגבלת מימון למדינות שמתעלמות מנורמות, שאומצו על ידי המדינות הוותיקות באיחוד. המאבקים על מימון שיקום והבראה ממגפת הקורונה צפויים להתלקח בחודשים הקרובים.

לפי סקר של קהילת הלהט"ב האירופית, שפורסם השנה על ידי "סוכנות זכויות היסוד" של האיחוד, 68% מהמשיבים בפולין חשו יותר חוסר סובלנות כלפיהם בפולין בחמש השנים האחרונות, ו-66% מאמינים שהאלימות כלפי קהילתם עלתה. בניגוד לכך, מעל 70% מהמשיבים באירלנד, מלטה ופינלנד דיווחו על ירידה בחוסר הסובלנות כלפי הקהילה בחמש השנים האחרונות.

מרתה למפרט, פעילת להט"ב, אמרה שהיא מכירה בכוחות המנוגדים בנושא זה בפולין. "מצד אחד אני רואה אובדן מוחלט של ביטחון, פחד ותחושת השפלה כוללת", היא אמרה. "מצד שני, יש גיוס תמיכה, סולידריות וגאווה על כך שדגל צבעי הקשת הוא כעת בפולין הסמל המשמעותי ביותר של מאבק לחופש".

המחאה הצבעונית של האופוזיציה

בטקס ההשבעה של הנשיא דודה ב-6 באוגוסט, אחרי שהוא זכה בבחירות ברוב דחוק מאוד, שהדגים את הפיצול במדינה, עשר חברות פרלמנט מהאופוזיציה תיאמו את לבושן כדי ליצור דגל אנושי של צבעי קשת - הסמל האוניברסלי של קהילת הלהט"ב. החודש, העיתון הליברלי גאזטה וויבורז'ה הציג את הדגל לרוחב עמודו הראשון כדי לתמוך בזכויות הלהט"ב.

בטוחוב, עיירה קטנה בת 900 שנה שממוקמת בדרום-מזרח פולין, קיצוץ המימון של האיחוד האירופי עורר תגובות מעורבות. תושבים מקומיים נסעו מ-1994 לעיר התאומה הצרפתית סן-ז'אן דה ברייה, וקיבלו בתמורה חילופי תלמידים במימון חלקי של האיחוד. מבחינת ראשת העיר טוחוב, מלגוצ'טה מרשלק, ההפסד של הכסף הזה יהיה בעיה לקהילה שלה.

היא אמרה שהחלטת האיחוד מעלה את האפשרות של עוד קיצוצי מימון בעתיד, מאחר שפולין כבר מסוכסכת עם בריסל בעניין הפרת שלטון החוק לכאורה. "התושבים כאן לא מודעים לחומרת ההשלכות", היא אמרה. "הם לא רואים את הקשר בין ההחלטה שהועברה וההפסד של כספי האיחוד".

בצרפת, עיריית סן-ז'אן דה ברייה אימצה את החלטת האיחוד. קולט מרטן-שאבר, סגנית ראש העיר, אמרה: "לנו חשוב להילחם על זכויות אדם ולהראות שאנחנו פתוחים לכל המיעוטים".

3 מחנות ריכוז - אחד מהם רק להומוסקסואלים

המקומיים רגישים במיוחד לנושא זה, אומרת מרטן-שאבר, מפני שבמלחמת העולם השנייה, הנאצים הכובשים הקימו באזור שלושה מחנות ריכוז, אחד מהם להומוסקסואלים. לדבריה, "אנחנו עוסקים הרבה בעבודה חינוכית כדי שהזיכרון הזה יישאר".

בטוחוב, יניצ'ק ממפלגת "החוק והצדק" הלאומנית הגן על החלטת העירייה המקומית, שלדבריו נועדה להגן על ערכים פולניים ועל זכותם של הורים לגדל את ילדיהם ברוח האמונה שלהם. הוא אמר שלא היו תקריות מיוחדות עם הקהילה הלהט"בית שהניעו את העירייה לאמץ את ההכרזה הזו.

כמה פקידים אירופים אומרים שהקפאת המימון לטוחוב אומנם צנועה, אך היא חשובה כאזהרה מפני צעדים נוספים בעתיד. הרשויות באירופה מתכוונות לפרסם בסתיו הצעות לעיצומים כספיים על הפרת שלטון החוק או זכויות יסוד.