מזון בריא | בלעדי

הקציצה הבריטית: תנובה תייבא לראשונה מותג תחליפי בשר שמתחרה בביונד מיט

תנובה נכנסת לשוק תחליפי הבשר ותייבא את המותג הבריטי Meatless farm • התחרות הישירה שלה תהיה מול דיפלומט, שמשווקת בישראל את המותג ביונד מיט

תחליפי הבשר "אימפוסיבל" ו"ביונד מיט". הסטארט-אפ הבריטי הצטרף לתחרות  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
תחליפי הבשר "אימפוסיבל" ו"ביונד מיט". הסטארט-אפ הבריטי הצטרף לתחרות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חברת המזון הגדולה בישראל תנובה נכנסת לתחום תחליפי הבשר. ל"גלובס" נודע כי החברה תיבא לישראל לראשונה מותג את המותג הבריטי Meatless farm. מדובר בסטארט-אפ בריטי תחתיו משווקים מגוון תחליפי בשר, ביניהם המבורגרים, בשר טחון ונקניקיות, אשר מתחרה בענקיות תחליפי הבשר Beyond Meat ו-Impossible Foods. בכך תכנס תנובה לתחרות ישירה מול חברת דיפלומט שמייבאת לישראל את הקציצה של ביונד מיט ומפיצה אותה גם למסעדות וגם לרשתות השיווק במהלך השנה האחרונה, וגם מול חברת אסם-נסטלה, ששולטת כיום בשוק תחליפי הבשר עם כ-60%. ניתן להעריך כי תנובה תרצה בטווח הארוך ליהנות מפירות המכירות שלה גם לשוק המוסדי (המסעדות).

החברה הבריטית שמשווקת את מוצריה ברשתות קמעונאות כמו מוריסונס וסייבסברי’ז, כבר חצתה את גבולות בריטניה. כבר לפני שנה חתמה על הסכם שהכניס אותה לשוק האמריקאי מול רשת המזון האורגני שבבעלות אמזון - הול פודס, והיא משווקת את מוצריה גם בשבדיה, קנדה ובאיחוד האמירויות.

מדובר בחברה שנוסדה בלידס, אנגליה, ומקווה לרכב על הפופולריות של ביונד מיט שביצעה הנפקה מוצלחת, ולחיבורים שיצרה המתחרה שלה, אימפוסיבל פודס עם ענקית המזון המהיר ברגר קינג. במהלך משבר הקורונה השיקה החברה הבריטית גם אתר מכירה ישירה לצרכן בו נמכרים מגוון מוצריה.

ההנפקה ששינתה את התמונה בשוק

המוצרים של החברה מתבססים על חלבונים שמגיעים מאפונה, אורז, ופולי סויה, והיא רשמה פטנט שמאפשר לה לתת למוצרים מרקם, ומראה של בשר, כשהיא משתמשת בפתיתים על בסיסי צמחי כדי לתת לבשר לובן הדומה לשומן.

תחום תחליפי הבשר הצמחיים צובר תאוצה בעולם בשנתיים האחרונות, מאז ההנפקה המוצלחת של ביונד מיט בוולסטריט במאי אשתקד, וכבר היום רשתות מזון מהיר ברחבי העולם כמו גם בישראל, מחפשות תחליפי שיספקו חוויה דומה לזו של בשר בגרסאות הצמחיות שהן מכניסות לתפריטים שלהן, ובראשן כאלה שנחשבו עד לאחרונה כאויב הגדול של הצמחונות והטבעונות.

רשתות המזון המהיר כבר פועלות בכיוון

בקיץ שעבר נודע על שיתוף פעולה בין ביונד מיט ל-KFC, במסגרתו היא מייצרת עבורה נאגטס צמחי, אימפוסיבל חברה לענקית המזון המהיר ברגר קינג, והיד עוד נטויה. בישראל עשתה זאת מקדונדל’ס כשבקיץ שעבר הכניסה לתפריט שלה המבורגר צמחי שמייצרת עבורה נסטלה, כשגם בורגראנץ’ הישראלית השיקה המבורגר טבעוני, והן לא היחידות.

תנובה בניהולו של אייל מליס היא חברת המזון הגדולה בישראל, וחולשת על קטגוריות מזון רבות בתחום המזון מן החי, בראשן בשר, עופות, דגים, ביצים ומוצרי חלב. ולמרות זאת, במהלך השנים האחרונות סימנה תנובה את תחום התחליפים, ונכנסה לתוכו בעוצמה רבה כשהיא אוחזת בנתחי שוק משמעותיים בקטגוריית תחליפי החלב תחת המותג אלטרנטיב. בהמשך החברה החלה לייצר גם מוצרי טופו וטופו בטעמים, וכעת היא מסמנת גם את הכניסה לתחום של תחליפים דמויים בשר.

תנובה היא אמנם יצרנית המזון הגדולה בישראל, וזה נכון גם בתחום תחליפי הבשר שהינו תחום שמסומן כמנוע צמיחה עתידי לכל החברות בתחום. לצד תנובה ודיפלומט אין עדיין נוכחות משמעותית ליצרניות ויבואניות המזון הגדולות האחרות בשוק תחליפי הבשר מחו"ל, כשהשחקנית הדומיננטית המקומית היא אסם-נסטלה עם המותג טבעול לצד מגוון יצרנים קטנים מקומיים.

ואולם בתחום אחר שנחשב כתחום שפונה לקהל הטבעוני והצמחוני היא מתמודדת עם תחרות משמעותית. בחודשים האחרונים שטראוס קיבלה את הזיכיון לשיווק מותג תחליפי החלב אלפרו בישראל, ובכוונתה להצמיח אותו ולהגדיל את נתח השוק שלו. הזיכיון הזה עבר לשטראוס לאחר שנים תחת ספקית מזון אחרת - שסטוביץ, שהחלה בחודשיים האחרונים לייבא לישראל מותג תחליפי חלב שבדי חדש תחת בשם אוטלי (Oatly).

השילוב של שטראוס עם הפורטפוליו של אלפרו מצד אחד, ושסטוביץ עם משקה שיבלות השועל של אוטלי מהצד השני, מהווה איום ברור על המכירות של תנובה בקטגוריות הללו, שבשלוש השנים האחרונות הצליחה לצמוח בה ולחזק בה את מעמדה.