אל על מסכמת את המחצית הראשונה של השנה עם הפסד של 244 מיליון דולר

על רקע משבר הקורונה, המגעים לרכישתה והערת 'עסק חי', המשך ההשלכות מהתפשטות נגיף הקורונה הביאו את אל על ברבעון השני של השנה להפסד של 105 מיליון דולר • גונן אוסישקין: "פעילות החברה תלויה ביכולת של המדינות להתגבר על הנגיף"

עם הערת 'עסק חי' ועל רקע מגעים לרכישתה, חברת התעופה אל על פרסמה הערב את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה כשמשבר הקורונה נותן אותותיו על התוצאות. בסיכום המחצית הראשונה והרבעון השני החברה הכירה בהפסד של 244 מיליון דולר ושל 105 מיליון דולר בהתאמה, אשר בעטיים נוצר לחברה גרעון בהון חוזר של כ-135 מיליון דולר.

תוצאות הרבעון השני של שנת 2020 הושפעו משמעותית ממשבר הקורונה, בעקבותיו הפסיקה החברה את פעילות הנוסעים הסדירה והוציאה לחל"ת את מרבית עובדיה. 

המשבר הביא לירידה דרמטית בביקוש לטיסות בהיקפים חסרי תקדים, ובעקבות הנחיות המדינה בקשר למגבלות על תנועת הנוסעים הבינלאומית, ביצעה החברה הפסקה מוחלטת של פעילות טיסות הנוסעים החל מאמצע מרץ 2020. כל אלה גרמו לפגיעה חדה בפעילותה של אל על ולירידה משמעותית בהכנסותיה, להפסדים כבדים ולמצוקת נזילות קשה. 

כאשר כל 45 מטוסיה של אל על עומדים על הקרקע, ההכנסות מהפעלה נפלו ב-53% ו-74% במחצית וברבעון השני ל-472 מיליון דולר ו-151 מיליון דולר, בהתאמה. הוצאות הדס"ל (דלק סילוני) של החברה קטנו ב-83% ברבעון השני לכ-108.0 מיליון דולר, וזאת בעיקר כתוצאה מירידה של כ-68% בכמות הדלק שנצרכה נוכח הירידה בפעילות.

לפי הנחיית משרד האוצר, אמורה אל על לסיים הנפקה בשווי של 150 מיליון דולר עד לסוף אוגוסט. לאחר מכן תקבל אישור להלוואה בהיקף של 250 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור 75%.

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין אמר: "אנו נמצאים בעיצומו של משבר חסר תקדים, כזה שלא היה כדוגמתו בכל שנות קיומה של התעופה המסחרית. מרגע פרוץ המשבר החברה הגיבה במהירות על מנת למזער את ההשלכות, בעיקר באמצעות צימצמום חד בפעילות, קרי הקטנה חדה של ההוצאות התפעוליות של החברה בדגש על פעילות הנוסעים, כדי להתאימן למציאות החדשה. החברה הצליחה להרחיב את פעילות המטענים וזאת באמצעות מהלך מהיר של התאמת מטוסי הנוסעים לנשיאת מטען וכן באמצעות הרחבת רשת הנתיבים למטענים ובכלל זה יעדים אליהם לא טסה החברה מעולם. במסגרת זו הוטסו מטענים חיוניים למאבק בקורונה - מכונות הנשמה, תרופות, ציוד מגן, מזון ועוד, לישראל ולמדינות נוספות".

עוד אמר אוסישקין, כי "החברה נערכה לניהול הדוק וקפדני של התזרים בין היתר באמצעות שורה של צעדים פיננסיים שהקלו על החברה מבחינה תזרימית, אך ללא התמיכה הממשלתית לא נוכל להמשיך את פעילותנו העסקית. פעילות החברה תלויה ביכולת של המדינות להתגבר על הנגיף, החזרת האמון והביטחון של הלקוחות לטוס והעמדת הסיוע המדינתי. כולנו תקווה כי אלה יתממשו במהרה".