צ'ק אין | פיצ'ר

14 טיפים שיהפכו את הטיסה שלכם לחו"ל לבטוחה יותר בימי קורונה

איום הקורונה לא נעלם עם פתיחת השמיים, וחשוב לשמור על הבטיחות והבריאות גם כשנמצאים בחופשה • פרופ' חגי לוין מציג את הטיפים שכל מי שטס עכשיו לחו"ל חייב להכיר

נוסעים מחכים לצ'ק אין בנתב"ג / צילום: יואב יערי
נוסעים מחכים לצ'ק אין בנתב"ג / צילום: יואב יערי

לאט לאט השמים נפתחים והיקף הישראלים שמחליטים לטוס לחו"ל עולה. אמנם המספרים רחוקים מאלו שראינו בקיץ שעבר, לפני שבאה המגפה וטלטלה את ענף התעופה, אך הם נמצאים במגמת עלייה. אם בחודש אפריל טסו רק 9,400 נוסעים (הלוך ושוב), חודש אוגוסט צפוי להסתיים עם יותר מ-100 אלף נוסעים. בחודש יולי טסו 64 אלף נוסעים. 

הגידול בהיקף הנוסעים מתרחש בעקבות הפטור מבידוד לישראלים שנוסעים ל-20 מדינות שהוגדרו כירוקות (דוגמת איטליה, גרמניה, דנמרק, קפריסין) ובעקבות שלוש מדינות שפתחו את שעריהם לנוסעים ישראלים, וגם שם לא נדרש בידוד - בולגריה, קרואטיה ויוון (עם מגבלה ל-600 נוסעים בשבוע שתגדל ל-1,200 ישראלים מהשבוע הקרוב).

איום הקורונה לא נעלם עם פתיחת השמיים, וחשוב לשמור על הבטיחות והבריאות שלנו גם כשאנחנו נמצאים בחופשה. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית ופרופ' לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור של האונ' העברית בהדסה, מציג לבקשת "גלובס" את 14 הטיפים שכל נוסע חייב להכיר. 

"הכי חשוב זה בסופו של דבר ליהנות בחופשה", אומר פרופ' לוין ומציע לנקוט בכמה אמצעים לשמירה על עצמנו ועל הסביבה שלנו. לוין גם מדגיש כי "הטיסה חייבת להיות בטוחה ולנהלים ולאכיפה יש תפקיד, וצרין ללמוד לעומק איך להפחית את הסיכונים ובעיקר איך לתקשר אותם לציבור. השמיים צריכים להיפתח בצורה מסודרת בתמיכה של צוות משולב אפידמיולוגים ומהנדסים, ולכן אנחנו קוראים להקמת יחידה כזו בנתב"ג".

פרופ' חגי לוין / צילום: אורית לוין
 פרופ' חגי לוין / צילום: אורית לוין

1. תשמרו על הזהירות כבר מרגע היציאה מהבית

הנוסע צריך לנקוט בזהירות ולשמור על מודעות לא רק כשהוא יושב במטוס, אלא כבר מהרגע שבו הוא יוצא מהבית. לצד הצטיידות במסכות ואלכוג'ל, תשימו לב גם להנחיות המיוחדות שנכנסו לחיינו עם התפרצות המגפה. תשמרו על מרחק סביר מאנשים, אל תורידו את המסכה בתוך מבנים סגורים (ואל תשכחו שהיא צריכה לכסות גם את האף), שימו לב למדבקות סימון על הרצפה, נסו לצמצם מגע באזורי פנים ואל תאכלו לפני ששטפתם את הידיים. 

גם לרשויות יש אחריות בשמירה על בטיחות הנוסעים. "צריך לזהות ולצמצם סיכונים בכל נקודה בדרך", אומר לוין. "יש דברים שעוזרים לנו לשנות התנהגות, דוגמת סימון במדבקות על רצפת שדה התעופה, שממקמות את הנוסעים במרחק זה מזה. לצערי בכל המתווה של השמים הפתוחים, הרבה ממוקדים בנושא של הבדיקות, אבל זה פתרון חלקי. מה שצריך לעשות זה למפות בכל השלבים איפה אנשים עלולים להידבק ואז לבחון איך אפשר למנוע את זה, לייצר הפרדה, למזער מגע בין הנוסעים ובין העובדים בנמל התעופה".

"צריך לחשוב כל הזמן על להפחית את הסיכון של עובדי שדה התעופה להידבק מנוסעים אחרים או להדביק אחרים. בקר גבולות נפגש עם אלפי אנשים ביום, אם הוא נדבק הוא עשוי להדביק עוד מאה אנשים ולכן הפוקוס הוא לצמצם את המגע ולעשות בדיקות תקופתיות לעובדים שבאים במגע עם הנוסעים. זה לא רק ברמת הפרט אלא בהיערכות הסביבתית בשדה התעופה, זהו מקום שבו יש צפיפות גדולה וחשיפה להידבקויות של חיידקים ונגיפים ולא רק קורונה, ולכן המערכת חייבת להשתנות. למשל, מובן שבאוויר הפתוח הסיכון פוחת, ולכן אפשר לבחון להעביר חלק מהנוסעים להמתנה באזורים בחוץ בחלק מהתהליך. אם מגיעה קבוצה שהיא 'קפסולה' בטיול מאורגן, כלומר אנשים שייסעו באותו האוטובוס ויבלו כקבוצה - הנכון הוא לטפל בהם כקבוצה בשדה התעופה בלי שייחשפו לאחרים, מתווה כזה יכול להביא לארץ תיירים".

2. תוודאו שהנסיעה מצדיקה את הסיכון

"המעבר בשדות תעופה בתקופה של מגפה כרוך בסיכונים מסוימים. ההמלצה היא לבחון מראש האם הנסיעה מצדיקה את זה", מציין פרופ' לוין. "שנים האחרונות התרגלנו לזה שהמחיר של טיסות, שנשחק משמעותית, לא משקף את הסיכון ואת ההשלכות הסביבתיות הקשות של התעופה ואנשים טסים לגיחות קצרות לחו"ל".

בנוסף, פרופ' לוין מציע לוותר על טיולים שכוללים מספר יעדים. "בתקופה כזו עדיף לנסוע לתקופה ארוכה למקום אחד מאשר לטוס לכמה יעדים לתקופות קצרות משום ששהות במקום אחד לאורך זמן מתנהגת קצת כמו קפסולות. כאשר יש מינימום מעברים, והדבר נכון גם לטיסות קונקשן שלא מומלצות בתקופה כזו, ממזערים את נקודות הסיכון בדרך".

3. תדאגו לביטוח מותאם לתקופה 

פוליסות ביטוח הנסיעות לחו"ל היום כבר מותאמות לקורונה (ולכן גם יקרות יותר מאלו שהיו לפני המגפה), אך כשאתם קונים פוליסה, כדאי לשים לב שהיא כוללת סעיף שיאפשר לקבל החזר כספי במקרה שאתם חולים ולא יכולים להגיע לטוס. 

"פוליסות הביטוח צריכות להיות כאלה שיתנו תמריץ לאנשים לא לנסוע כשהם חולים", אומר פרופ' לוין. "מי שלא מרגיש טוב שלא יטוס, מי שיש לו דילמה כזו אם יהיה לו גיבוי שהוא ידוע שהוא יוכל לקבל החזר כספי - לא יתלבט. זה מנגנון שיקל על אנשים לדווח ולקבל החלטה לא לנסוע ולא לסכן את עצמם ואחרים".

4. במטוס - בלי היסטריה ועם מסכה

"במטוס עצמו אנחנו יודעים שאפשר להידבק במחלות, גם כאלה שיותר מדבקות מקורונה. הסיכון קיים אבל אפשר למזער אותו", אומר לוין ומציע לנקוט בכמה צעדים: "מי שלא טס באותה קפסולה (משפחה/מכרים), כדאי לו לשמור על מרחק מינימלי מנוסעים אחרים, ובכל מקרה לעטות מסכה לאורך כל הטיסה". בעניין זה נזכיר שיש חברות דוגמת דלתא איירליינס שמתחייבות לשמור על תפוסה מוגבלת במטוס ולהשאיר בשורת המושבים מושב פנוי בין נוסעים, סוגיה שרוב החברות לא מקפידות עליה.

בנוסף, בשל הקורונה חברות התעופה לא מחלקות כריות ושמיכות במהלך הטיסה. אז במידת הצורך, כדאי להביא מהבית.  

5. לא חייבים לנקות הכל עם מגבונים, אבל אל תשכחו לשטוף ידיים

האם יש טעם בלנקות את אזור הישיבה שלנו במטוס עם מגבונים? לוין סבור ש"הסיכון במשטחים הוא תיאורטי לחלוטין. אנחנו לא רואים עדות להדבקה בפועל ממשטחים. יכולים להיות שרידי נגיף, אבל זה לא אומר שכך נדבקים. זהירות מינימלית תמיד כדאית גם כנגד חיידקים וגם כנגד נגיפים אחרים. יש היגיינה שכדאי לדבוק בה לחיים וגם בטיסות: לפני אוכל ואחרי שירותים ליטול ידיים עם מים וסבון. דרך ניקיון זו עדיפה על ג'ל לניקוי ידיים. אם אין ברירה, אז בטיסות ג'ל הוא חלופה סבירה".

"הסכנה לא מגיעה מהמגש או מידית המושב, אלא הסכנה היא מגע קרוב עם אנשים", מדגיש לוין. "היות שאין הוכחה שנדבקים ממשטחים ואין הוכחה שזו מצמצם את הסיכון, אני אומר שאם ניקוי הסביבה של הנוסע מרגיע אותו, אז למה לא. מה שחשוב הוא להתמקד בדברים האפקטיבים, ולזכור שהסכנה העיקרית היא ממגע הדוק עם אנשים במקום סגור".

עוד ממליץ לוין שלא להשתמש בכפפות שהן "אינן אפקטיביות. במקום זאת לשים את הדגש על היגיינת ידיים".

6. תוותרו על שירה בציבור וגם אל תצעקו

"צעקות ושירה הן שתי דרכים שהוכחו ככאלו שמפיצות מחלות" אומר פרופ' לוין. "המסר שלי הוא להיות נוסע שמתחשב ולא לסכן אחרים, לא לצעוק ולחשוב על איך להגן על עצמך, אבל גם להגן על אחרים. אם אתם מוזמנים לערב קריוקי תימנעו מזה בכל דרך, זו סכנת הדבקה מוכחת".

7. חשוב שיהיה נוח עם המסכה

"המסכה הכי מומלצת היא המסכה הכי נוחה וזו שמותאמת למידות הפנים", מציין פרופ' לוין. "ביום יום אני משתמש במסכה כירורגית, אבל במקומות ציבוריים אני משתמש במסכת בד שמאפשרת לי להיות איתה יותר זמן. לילדים יש מסכות עם רצועות שאפשר להסיר כדי לשתות או לאכול, והן נוחות. אנחנו עדיין לא יודעים בוודאות מהי מידת ההגנה של המסכות השונות ולכן חשוב שיהיה נוח ושאפשר יהיה להישאר עם המסכה לאורך שעות. אנחנו יודעים שמסכה רטובה למשל היא לא יעילה ולכן תמיד כדאי להצטייד במסכה ספייר".

8. אל תעשו הפסקות אוכל במקומות הומי אדם

לוין מציין כי צריך לשים דגש למתי ואיפה אנחנו אוכלים. "כאשר מורידים את המסכה בזמן האכילה והשתייה, הסיכון עולה בגלל החשיפה", מסביר לוין. "לכן צריך לתכנן את הפסקות האוכל במקומות שאפשר לבודד את עצמך מאחרים. אם אפשר, בטיסה קצרה עדיף לוותר על האוכל ולהישאר עם המסכה".

9. תבדקו מה מצב התחלואה ביעד

"בזמן שהתחלואה הייתה מאוד נמוכה, הייתה אשליה שהכל בסדר אבל היום אנחנו יודעים שיש מדינות שפחות בודקות ולכן הציגו תחלואה נמוכה יותר", אומר לוין. "כפי שבודקים מה מזג האוויר ביעד, כדאי מאוד שיהיה לך מראש מושג על מצב התחלואה במקום שאתה נוסע אליו. יש מידע בהרבה אתרים דוגמת זה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. מידע נוסף שמומלץ לבדוק מראש הוא הדרישות במדינה, להימנע מקנסות ואי נעימויות למשל בכל הנוגע לחובה לעטות מסכות".

10. אפשר תחבורה ציבורית, אבל בזהירות

"בתחבורה ציבורית יש סיכון מסוים אבל אם נמצאים במקום שבו אפשר לשבת בתא לבד או לפתוח חלונות הסיכון פוחת", אומר לוין. "הדילמה האם להשתמש בתחבורה ציבורית צריכה להיות אל מול החלופות שעומדות בפניך".

11. תוותרו על חדר האוכל במלון

פרופ' לוין מציין כי חדרי האוכל הם נקודות התורפה של בתי המלון. "במלון אפשר לצמצם את הסיכון על ידי הימנעות מכניסה לחדרי אוכל", מסביר לוין. "אפשר לשאול מראש בבית המלון באלו אמצעים הם נוקטים כדי לצמצם סיכון לאורחים בחללים הציבוריים, האם אפשר להסתייע בשירות חדרים במקום בחדר האוכל, לבדוק מה הם הכללים במעליות ובכל מקרה להעדיף להשתמש במדרגות. אפשר גם להביא מגבת מהבית. אני תמיד מביא". 

במסעדות לוין מציין כי ההמלצה היא "לשבת בחוץ". בחללים סוגרים יכולה להיות בעיית איוורור, כך שאם אפשר, עדיף להימנע מישיבה בהם. 

12. תתעדו הכל

"צו השעה הוא שכל אחד ידע איפה הוא היה ועם מי הוא בילה, כדי שאם הוא יחלה הוא ידע לדווח ולהפחית סיכונים לאחרים", אומר לוין. "אני ממליץ למצוא את הדרך לתעד את האינטראקציות באפליקציות כמו מגן 2 או באפליקציות מקומיות שיש בכל מדינה. גם במטוס, לשים לב איפה ישבת. לאורך הנסיעה ההמלצה היא להיות במגע עם אותם אנשים ולהיחשף פחות לאנשים זרים. גם ההתנהגות החברתית צריכה להיות בלי מגע, בלי נשיקות ובלי ללחוץ ידיים, גם דרך המסכה אפשר לראות את החיוך".

13. אל תזניחו את הבריאות שלכם

"לא לשכוח להתמיד בהרגלי בריאות אחרים, להקפיד על תזונה נכונה, על שינה, על פעילות גופנית ולהימנע מעישון", מזכיר לוין. "לזכור שקיים סיכון להדבקה גם מנגיפים אחרים ולא רק קורונה. אין מה לפחד, אלא לחשוב איך לשמור על הבריאות שלנו ומה אנחנו יכולים לעשות בכדי לצמצם את הסיכון. צריך לזכור שבסוף, אנשים צעירים ובריאים גם אם הם יידבקו בקורונה, הסיכון עבורם הוא מאוד קטן אבל יש סיכון שהם ידביקו אחרים. לכן ההתנהגות שלך כלפי אחרים לא פחות חשובה, וצריך להקפיד על כך גם אחרי החזרה מחו"ל, וגם על הבידוד במקרה הצורך, אלו כללים שלא נקבעו לשווא".

14. אל תשכחו ליהנות