מסתמן: שר הפנים אריה דרעי יפתח את הגבול לטאבה

במשרד הבריאות ממליצים לפתוח את מעבר הגבול לסיני בכפוף לחובת בידוד ל-14 ימים בחזור • שר הפנים צפוי לדון מחר במתווה הפתיחה

מעבר גבול טאבה / צילום: שלומי יוסף
מעבר גבול טאבה / צילום: שלומי יוסף

האם מעבר הגבול בטאבה ייפתח לישראלים המבקשים לצאת לנפוש בסיני? מחר (ב') ידון שר הפנים אריה דרעי בפתיחת הגבול בטאבה ליציאת ישראלים. לאחרונה אף הוגשה עתירה לבג"ץ על ידי ישראלים שביקשו שיאפשרו להם לצאת לנפוש בסיני גם בהינתן חובת בידוד בחזור. הגבולות היבשתיים לירדן ולמצרים נסגרו ליציאת ישראלים ולכניסת זרים בעקבות משבר הקורונה כבר בחודש מרץ.

הדיון על פתיחת מעבר הגבול נעשה לאחר מספר פניות של מצרים, הן למשרד ראש הממשלה והן למשרד החוץ. המצרים הבטיחו כי בתי המלון לאורך רצועת החוף בסיני מטאבה ועד שארם א שייח' נתונים תחת פיקוח הדוק ועומדים במגבלות קורונה אף חמורות יותר מבישראל. 

ההערכות הן שדרעי יאפשר את היציאה למצרים במעבר הגבול היבשתי בעיקר לנוכח העובדה שעמדת משרד הבריאות היא לאפשר את פתיחת הגבול עם סיני לנוסעים ישראלים. האישור צפוי להתקבל לרצועת החוף בסיני בלבד ולא לכל חצי האי או מעבר לכך למצרים.

המלצת המשרד, עליה חתומה ד"ר שרון אלרועי פרייס ראש שירותי בריאות הציבור, שהועברה לשר דרעי מנמקת כי פתיחת הגבול תיעשה בכפוף לחובת בידוד ל-14 ימים בחזור. עד כה במצרים, המונה 100 מיליון תושבים, דווח על פחות מ-100 אלף מקרים, כלומר ששיעור התחלואה המדווח בה הוא כעשירית מזה של ישראל. עוד מנומק כי שיעור התחלואה במצרים בחודש אוגוסט נמצא בהאטה.

משרד הבריאות מציין כי סיני מחולקת לשני חלקים, צפוני ודרומי. על החלק הדרומי שבו מרוכזים החופים והתיירים, הממשל הכריז כ"שטח חופשי מקורונה" כאשר מספר המקרים המדווחים משם הוא נמוך. עם זאת מסייגים כי "לא ניתן לשלול את האפשרות שמדובר בתת אבחון ותת דיווח מצד מצרים... אך ברור שהממשל מעוניין לשמור על אתרים אלה נקיים מקורונה משום שהם מהווים מקור הכנסה חשוב". עוד מזכירים כי מצרים לא מוגדרת כמדינה ירוקה ומכאן חובת הבידוד לנכנסים לישראל.

"יודגש כי במצב הקיים אין מניעה מלצאת ולחזור לישראל לאחר שהות במצרים ובחצי האי סיני באמצעות טיסות לא ישירות", מסכמת ד"ר אלרועי פרייס בהמלצתה.