עובדים יקרים, תישארו בבית: מעסיקים בארה"ב מחשבים מסלול מחדש

תאגידי ענק בארה"ב שמעסיקים מיליוני אנשים קיוו להחזיר את העובדים למשרד במהלך חודש ספטמבר • התפשטות הקורונה וההקפדה על ריחוק חברתי גרמה למעסיקים רבים לחשב מסלול מחדש • בכיר בחברת טכנולוגיות רפואיות: "זה מצב חדש וזה לא שיש ספר הוראות ברור למצבים כאלו"

מעלית באמפייר סטייט בילדינג שהותאמה לריחוק חברתי. העסקים חוששים מסגר  / צילום: Mike Segar, רויטרס
מעלית באמפייר סטייט בילדינג שהותאמה לריחוק חברתי. העסקים חוששים מסגר / צילום: Mike Segar, רויטרס

ההנהלה של חברת הטכנולוגיות הרפואיות אפיק (Epic) הכריזה בקיץ שרוב העובדים, כ-9,500 במספר, יחזרו בספטמבר לקמפוס של החברה בוויסקונסין, שמשתרע על פני כ-4,000 דונם.

כמו חברות רבות, אפיק מאמינה שהעבודה הטובה ביותר מתבצעת בעזרת שיתופי פעולה שנוצרים באותו מרחב. תגובות הנגד למהלך היו מהירות. עובדים הביעו חשש לבריאותם ומהתפשטות של הקורונה, ורשויות בריאות מקומיות הציגו שאלות. זה הוביל את אפיק להצטרף להמוני חברות ששינו את כללי המשחק בדקה ה-90. החברה הודיעה שעובדיה יוכלו לעבוד מהבית לפחות עד תחילת 2021.

"אני תמיד אומר שכדור הבדולח שלי לא מספיק טוב", אמר בריאן רהם, סגן נשיא באפיק שמעורב באסטרטגיית החזרה למשרד של החברה. "טוב שיש תוכניות לעתיד, אבל אתה צריך לשים לב למה שקורה על בסיס יומיומי".

בציפייה שהנגיף יהיה בשליטה עד חג יום העבודה (Labor Day), שיצוין השנה ב-7/9, מעסיקים רבים קיוו להחזיר עובדי צווארון לבן למשרדים בספטמבר. אבל מספר המקרים עלה בעשרות ממדינות ארה"ב במהלך הקיץ, בתי ספר עברו ללמידה מרחוק או למידה היברידית, וסיבכו את המצב עבור הורים עובדים. כמה מעסיקים כבר ויתרו על תוכניותיהם להחזיר את העובדים למשרד בקרוב.

ביניהם היו גם כמה מהחברות הגדולות בארה"ב. בסקר מאוגוסט של 15 חברות שמעסיקות יחד 2.6 מיליון עובדים, 57% מהן מסרו שהן החליטו לדחות את תכנוני החזרה למשרדים שלהן בגלל העלייה האחרונה במספר מקרי הקורונה. קרוב למחצית אמרו שהם ירחיבו את אמצעי המיגון כשהן ייפתחו מחדש, כמו סידורי ישיבה חדשים ובדיקות חום.

רק חברה אחת מסרה שלוח הזמנים שלה להחזרת העובדים למשרדים לא השתנה. הסקר נערך על ידי קבוצת חברות שכוללת את בואינג, סיילספורס וחברות נוספות.

לפני כמה שבועות, דייב אלמדה שיגר הודעה ליותר מ-12,000 עובדי קרונוס ואולטימייט סופרוור - שתי חברות טכנולוגיית משאבי אנוש שהתמזגו באביב - לפיה החזרה שלהם למשרדים תידחה מ-8 בספטמבר עד 28 בינואר 2021.

עם המצב במערכת החינוך שעדיין לא ברור או נוטה להוראה מרחוק, "אנשים חששו מהסתיו", אמר אלמדה, מנהל משאבי האנוש הראשי בחברה המאוחדת. 93% מהעובדים דיווחו בסקר פנימי שהם פרודוקטיביים בבית כפי שהיו במשרד. בינתיים, הוא והצוות שלו עסקו בבדיקת שיעורי הידבקות ואשפוז במקומות שבהם החברה פועלת. עם כל האינדיקטורים האלו, לא היה קשה להחליט להחזיק את העובדים בבית, הוא אומר.

כשהן דוחות תוכניות של חזרה למשרד, חברות רבות מתאימות מחדש את הפרוטוקולים של הבטיחות וחושבות קדימה על סגרים שאולי יתחדשו. המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בממשל, CDC, פרסמו הנחיות למקומות עבודה עם המלצות על כל דבר, מריחוק חברתי עד אוורור, אך לחברות יש מרחב תמרון גדול להחליט איך ליישם אותן.

בוושינגטון, מחוקקים רפובליקנים לוחצים לקבל חוק שיכלול הבטחה לחסיון משפטי למעסיקים שעובדיהם חשופים לנגיף או נדבקים בעבודה. לשכת המסחר האמריקנית ומגזרים כמו שירותים רפואיים וייצור מבקשים לקדם את הסעיף הזה.

למעסיקים מבוססי משרדים שקל להם יותר לאכוף את הריחוק החברתי, הסכנה של תביעות משפטיות בנושא הקורונה אינה גבוהה יותר מסכנת התביעות המשפטיות הרגילות נגד מקום עבודה, אומרת רי ואן, שותפה במשרד עורכי הדין קרלטון פילדס.

כאשר מדענים מתקרבים לזיהוי חיסון אפקטיבי לקורונה, הנהלות החברות יתייצבו בפני דילמה נוספת - האם הן יכולות לבקש מהעובדים להתחסן. ואן אומרת שהמעסיקים יכולים לדרוש זאת מהעובדים, אך גם חייבים גם להתיר יוצאים מהכלל, מסיבות רפואיות או דתיות, לדוגמה.

היא מזהירה, עם זאת, שהוראות כאלו יכולות להיות בעייתיות. "לא כל אחד שמקבל חיסון לשפעת מחוסן מפני שפעת, ולכן אתה רוצה להיות בטוח שתקבל את התוצאה שאתה רוצה בלי ליצור בעיות אחרות, כמו מורל ירוד של עובדים או תחושה שלהם שכופים עליהם חיסון", היא מסבירה.

ההחלטה של אפיק מדגימה את המורכבויות בעסקים גדולים רבים. החברה הזו מייצרת תוכנה רפואית אלקטרונית בשימוש רחב, ואומרת שהיא מספקת שירות חיוני במגפה. בקמפוס שלה בוורונה, וויסקונסין, העובדים מפוזרים בין 28 בנינים, ול-80% מהם יש משרדים עם דלתות נסגרות, שמקלים על ריחוק חברתי, אומר רהם. הרבה עובדים ממשיכים להגיע למשרד. היו ימים שבהם 4,000 עובדים באו לעבודה באופן וולונטרי, הוא אמר.

עד שהיא שינתה כיוון, אפיק עבדה לקראת החזרה מדורגת למשרד של רוב העובדים ב-21 בספטמבר, אלא אם יהיו להם בעיות של השגחה על הילדים או סיבוכי בריאות, ובמקרה כזה הם יוכלו להישאר לעבוד בבית עד נובמבר. כעת לכולם יש את האופציה להמשך לעבוד מהבית.

"זה מצב חדש", אמר סוניט ראנה, סגן נשיא בכיר באפיק, "וזה לא שיש ספר הוראות ברור למצבים כאלו".

כמה עובדים חשים שהמעסיקים שלהם לא פתוחים לחששותיהם. קתרין באקולו, בת 28, הייתה עוזרת מנהלה בבית ספר פרטי באריזונה. הקיץ היא ביקשה רשות להמשיך לעבוד מהבית כששנת הלימודים מתחילה. בעלה הוא בסיכון גבוה של הידבקות בקורונה, הסבירה, והיא חששה להביא את הנגיף הביתה מעבודתה ולהדביק אותו.

כאשר המעסיק שלה, פיניקס קאונטרי דיי סקול, תכנן את לימודי הסתיו, נאמר לה שהיא זקוק "לכל הידיים על ההגה". היא הציעה תוכניות לעבודה מרחוק ומשימות נוספות שתוכל לבצע. הנהלת בית הספר דחתה את בקשותיה, והיא התפטרה ביולי. כעת היא מחפשת עבודת פרילנס.

הכסף שבאקלו ובעלה חסכו למקדמה לדירה ישלם כעת את ביטוח הבריאות, הם מתגוררים עם הורי הבעל כדי לחסוך כסף, ולקבל עזרה בגידול שני ילדיהם. למרות הסיכוי לאבטלה ממושכת, היא אומרת, ההתפטרות שלה הייתה ההחלטה הנכונה.